La possible fuita química d'un tren encén totes les alarmes a les comarques de Tarragona

Un soroll provinent d'un dels vagons va obligar a suspendre la circulació ferroviària i es va activar el pla TRANSCAT

16 de juliol de 2025 a les 16:45h

Protecció Civil de la Generalitat va haver d'activar aquest dimarts el pla TRANSCAT davant d'una possible fuita de gas en un tren a l'estació de Torredembarra que finalment va resultar ser una fallada mecànica. Un testimoni va alertar cap a les 20:30 h d'un soroll provinent d'un dels vagons del tren, fet que va fer pensar en la possibilitat que hi hagués una fuita de gas difluoretano. Finalment, es va tractar d'un problema en els frens.

Aquesta situació, però, ha encès totes les alarmes a les comarques tarragonines per la possibilitat que es produeixi un incident similar que sí que acabi desembocant en un perill real per als residents i visitants de tot el Camp de Tarragona. I no només això, sinó que els fets també van provocar una nova jornada de retards a Rodalies i Regionals, ja que es va tallar la circulació de trens entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders. 

En aquest sentit, la Plataforma Mercaderies per l'Interior ha tornat a demanar actuacions urgents per dur a terme una llarga reivindicació: que els trens de mercaderies —especialment perilloses— deixin de passar pels nuclis urbans de la Costa Daurada i es reconfigurin per l'interior.

La Plataforma ha recordat els fets de l'11 de juliol del 1978, ara fa 47 anys, quan un camió cisterna carregat de propilè va explotar a prop del càmping dels Alfacs, al Montsià, deixant una tragèdia amb 215 morts que va obligar a canviar les normes de seguretat per al transport de mercaderies perilloses per carretera. Des de llavors, aquestes mercaderies viatgen per rutes allunyades dels nuclis urbans.

Així, demanen aprendre dels errors i no esperar que passi una nova desgràcia per acabar regulant els canvis que la Plataforma fa molts anys que demana. Demana ser previsors i prevenir una possible tragèdia que involucri mercaderies perilloses i químiques al centre de les ciutats tarragonines com poden ser Tarragona o Torredembarra. 

La Plataforma denuncia que, lluny de seguir aquest camí, s'està fent el contrari, ja que amb la posada en funcionament del tercer fil, el trànsit de mercaderies perilloses es multiplicarà per set, amb trens més llargs i pesats que faran augmentar el risc per a les persones, els animals i el medi ambient. Per aquest motiu, demanen paralitzar la construcció d'aquest tercer fil i agilitzar la construcció de noves infraestructures ferroviàries que garanteixin la competitivitat i la sostenibilitat del territori, així com la seva seguretat.

Sobre l'autor
eric mendo foto
Eric Mendo
Veure biografia
El més llegit