Port Tarragona ha celebrat aquest dijous, 17 de juliol, la ‘Jornada de difusió del Pla d’Autoprotecció’. L’activitat, adreçada a la comunitat portuària i altres grups d’interès, ha aplegat a més d’una setantena de participants. En ella, s’han donat a conèixer les principals novetats del nou Pla d’Autoprotecció de Port Tarragona, que va ser homologat per part de la Generalitat de Catalunya, el passat mes d’abril. Per a explicar l’enfocament del PAU, durant la jornada s’ha partit d’un cas pràctic. L’Autoritat Portuària de Tarragona, en col·laboració amb l’empresa TEPSA, han plantejat una situació d’emergència a partir de la qual els diferents grups d’intervenció han pogut exposar les actuacions que durien a terme, així com els seus objectius i necessitats. La ‘Jornada de difusió del PAU’ és una de les activitats que organitza el Port per a reforçar la coordinació entre els diferents actors que intervenen en la gestió d’emergències, juntament amb exercicis i simulacres. Aquesta mena d’esdeveniments refermen el compromís de l’APT amb la seguretat, la sostenibilitat i la relació amb el seu entorn, sent pilars estratègics dins de l’organització.
La ‘Jornada de difusió del Pla d’Autoprotecció del Port de Tarragona’ ha permès donar a conèixer els principals enfocaments del nou PAU. L’Autoritat Portuària feia al novembre de 2024 la darrera revisió d’aquest document, que serveix de guia d’actuació davant de qualsevol situació d’emergència que pugui experimentar l’enclavament, i, el passat 4 d’abril, la Comissió de Protecció Civil de Catalunya homologava l’actualització. Per a donar a conèixer al conjunt de la comunitat els canvis que s’han introduït, ha organitzat aquesta jornada que ha aplegat a una setantena de participants entre membres de la comunitat portuària, grups d’interès i equips d’intervenció.
“Som un port pioner en matèria de seguretat i una referència dins del sistema portuari estatal. La seguretat és fonamental, especialment en un port amb les característiques del nostre. Per això, la portem incorporada a l’ADN”, ha assegurat el president de Port Tarragona, Santiago J. Castellà. El màxim representat de l’Autoritat Portuària ha fet incís en el fet que “la gestió de la seguretat ha experimentat una evolució cap a un plantejament integral i multidimensional, tal com es pot veure en la darrera revisió del PAU”. En aquesta línia, Castellà ha detallat que actualment aspectes tècnics de gestió directa d’emergències tenen repercussió en l’àmbit social, tant pel que fa a la cura de les persones com pel que fa a la sostenibilitat i el medi ambient, motiu pel que aquesta visió 360º és imprescindible. “La jornada de difusió del PAU ens permet aportar coneixement, expertesa i un lligam entre cossos d’intervenció que ens fa més forts”.
Un cas pràctic, el fil conductor
Per a exposar les novetats introduïdes en l’última revisió del PAU, l’Autoritat Portuària de Tarragona, en col·laboració amb l’empresa TEPSA, han partit d’un supòsit d’emergència i, a partir d’aquí, els diferents equips d’intervenció han pogut explicar quina seria la seva actuació concreta, així com quins són els seus objectius i necessitats quan fan una intervenció dins del recinte portuari.
El supòsit plantejat ha consistit en una hipotètica ruptura parcial -del 10% del diàmetre- de la línia d’entrada/sortida d’un tanc de metanol a causa d’un cop d’ariet durant una operativa de descarrega d’un buc amb el conseqüent vessament de producte dins d’una de les cubetes, cosa que obligaria a activar el Pla d’Autoprotecció de TEPSA i també el del Port, aquest últim primer en fase d’alerta i en cas que la situació no quedés controlada ràpidament, en fase d’emergència.
Aquesta situació comportaria l’avís i mobilització del Centre de Control Portuari de l’APT; Policia Portuària, que duria a terme el control de tràfic i de l’accés al moll; Parc Químic, que duria a terme tasques de suport a la primera intervenció feta per l’empresa; Bombers de la Generalitat, que donarien suport tant als operaris de TEPSA com al Parc Químic; Capitania Marítima i Salvament Marítim, que estarien informats per si calgués realitzar qualsevol operació sobre el buc atracat; Guardia Civil, que gestionaria l’accés a la zona d’alerta; i Protecció Civil, Mossos d’Esquadra i SEM, a qui també s’informaria per a alertar-los en cas de possible afectació a l’exterior de la zona portuària i per a fer la valoració de l’activació del PLASEQTA.
Reforçar la coordinació entre equips
Més enllà de fer públic i donar a conèixer l’actualització del PAU del Port de Tarragona a tots els grups d’interès, la celebració d’aquesta jornada permet reforçar la coordinació entre tots els grups d’intervenció que participen en la gestió d’una emergència. En aquest sentit, cal destacar que la preparació d’aquesta activitat implica fer una revisió dels protocols establerts i els procediments a realitzar, així com de les prioritats d’actuació. A més, el fet de compartir ho en un acte públic permet que tots els actors implicats coneguin la tasca de la resta de cossos.
En les ponències i intervencions, hi ha pres part representants de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Policia Portuària, TEPSA, Capitania Marítima, Salvament Marítim, Protecció Civil, Parc Químic de Seguretat, Bombers de la Generalitat, Servei d’Emergències Mèdiques (SEM), Ajuntament de Tarragona, Guardia Civil, Guàrdia Urbana de Tarragona i Mossos d’Esquadra.
Una eina viva
El cap de divisió de Seguretat Integral de Port Tarragona, Jesús Teva, ha afirmat que jornades com aquesta serveixen per “entendre millor el rol de cadascú i per millorar l’eficiència en la gestió d’emergències”. Així mateix, ha subratllat que “el Pla d’Autoprotecció no és només un document, sinó que es tracta d’una eina viva”. En aquest sentit, ha recordat que el PAU es millora anualment “per a recollir les noves realitats que van sorgint al llarg del temps” i ha afegit que “implementar processos de millora contínua reforça la capacitat de resposta davant de qualsevol succés”.
“Tant l’APT com la resta d’actors tenim un compromís ferm amb la seguretat. Comptem amb un alt grau d’especialització i, a més, apostem per la innovació”, ha constatat Teva. “La tecnologia és una eina clau en la gestió d’emergències. Avui no actuem igual a com ho fèiem fa 10 anys. Per això hi apostem amb determinació”, ha explicat, posant com a exemple l’aposta de Port Tarragona i la seva Policia Portuària per l’ús de drons. “Amb tot plegat, el que busquem és ser resilients i tenir la màxima capacitat de recuperació davant de qualsevol situació perquè aquesta tingui el mínim impacte possible”, ha conclòs.
Nova prova de drons per a la detecció de gasos
Paral·lelament, l’Autoritat Portuària de Tarragona ha dut a terme aquesta setmana una segona prova de detecció de gasos amb dron, juntament amb BG, ICYM – Grupo Procisa i DJI Store Iberia per a perfilar el model que determini de manera efectiva el sistema definitiu a implantar de cara a finals de 2025. Així mateix, al setembre es durà a terme una última prova que permetrà donar forma definitiva al model que proporcioni un major suport en la gestió d’emergències.