Port Tarragona ha realitzat un homenatge al president Antoni Pujol, qui va liderar l’ens tarragoní entre 1987 i 1995. Coincidint amb la celebració de la Verge del Carme, patrona de la gent de mar, s’ha inaugurat la plaça que a partir d’ara durà el nom d’aquest president, situada a la rotonda del Pont de la Petxina. L’acte ha permès posar en valor el llegat que la presidència de Pujol va deixar tant al Port com a la ciutat, especialment pel que fa a la reconversió del Moll de Costa com a nou espai cultural. L’homenatge ha comptat amb la presència d’Antoni Pujol, que ha estat acompanyat per l’actual president de l’APT, Santiago J. Castellà, així com altres representants institucionals.
“Antoni Pujol ha estat un referent pel Port de Tarragona. Durant la seva presidència, va tenir la visió i l’encert d’obrir els espais del Moll de Costa a la ciutadania i reconvertir-los en un espai cultural. Aquesta va ser la guspira del que tenim avui en dia, que és una veritable Rambla de la Cultura”, ha destacat Santiago Castellà, en l’acte d’homenatge.
A l’esdeveniment també hi ha participat la directora de Polítiques del Litoral de la Generalitat de Catalunya, Kyriat Mercado, i el tinent d’alcalde d’Urbanisme, Llicències, Domini Públic i Patrimoni de l’Ajuntament de Tarragona, Ignacio García. Ambdós ha posat en valor la transformació que ha patit la façana marítima de Tarragona en els últims trenta anys; un replantejament que ha tingut com a epicentre el Port i més concretament el Moll de Costa.
Una ubicació simbòlica
La plaça que des d’ara està dedicada a Antoni Pujol és la rotonda situada a tocar de l’accés del Pont de la Petxina. La decisió de posar el nom de l’expresident a aquest espai té el seu simbolisme. I és que aquesta plaça serveix de punt d’unió entre la ciutat, el Serrallo i el Moll de Costa, del qual en marca el seu inici, si s’hi accedeix des del sud. Amb la tria d’aquesta ubicació, doncs, es posa en valor la petjada que Pujol va deixar, establint les bases i l’inici de l’activitat cultural del Port de Tarragona.
Per a recordar-ho, durant l’acte celebrat aquest matí, s’ha destapat una nova placa, instal·lada dins de la rotonda, en la qual s’hi pot llegir el text: “En homenatge a la seva dedicació i servei al Port i a la ciutat de Tarragona, iniciant l’activitat cultural del Moll de Costa”.
Una visió innovadora
Durant el seu mandat com a president del Port de Tarragona, entre els anys 1987 i 1995, Antoni Pujol va liderar una sèrie d'iniciatives que van transformar radicalment el paisatge portuari i van consolidar el seu rol com un dels motors econòmics més importants de Catalunya i de l’Estat.
Pel que fa a l’àmbit de Port – Ciutat, Pujol va apostar per la integració del Port amb la ciutat, mantenint i habilitant els edificis del Moll de Costa per a diverses activitats ciutadanes com exposicions i congressos, fent del port un espai obert i accessible per a tota la ciutadania. La seva visió de futur va culminar amb la creació del Centre d'Estudis Marítims i d'Activitats del Port de Tarragona, consolidant el port com un referent en investigació i formació en l'àmbit marítim. Una altra iniciativa rellevant va ser la creació del nou Port Esportiu fora de l'abric del Port, en col·laboració amb el Nàutic, fomentant així el turisme nàutic i esportiu a la regió.
Altres fites estratègiques de la seva presidència són l’ampliació dels límits del Port adquirint 150 hectàrees de terreny estratègicament situats a Vila-seca. Aquesta adquisició no només va ampliar les capacitats logístiques del Port, sinó que també va obrir les portes a nous projectes de desenvolupament econòmic per a la regió com és la construcció de la Zona d’Activitats Logístiques.
Un dels seus projectes més destacats de l’arquitecte tarragoní va ser la redacció del Pla d'utilització dels espais portuaris l’any 1992, convertint el Port de Tarragona en el primer a tenir un pla d'aquest tipus a l’Estat.
Pel que fa a les infraestructures, Pujol va impulsar les obres del nou moll de contenidors (conegut com a moll d'Andalusia) i del moll de Galícia per al tràfic de vehicles nous, a més d'establir una connexió ferroviària d'aquesta zona. Aquestes millores van augmentar significativament la capacitat operativa del port i la seva eficiència logística.
Finalment, va acollir l’empresa Fruport al moll de Reus, una decisió estratègica ja que va moure un dels tràfics amb més activitat del Port, els sòlids a lloure, a una zona més allunyada de la ciutat, i ha situat el Port de Tarragona entre els líders en tràfic de fruita tropical.