El Port Tarragona reivindica el seu paper “metropolità” i es projecta com a motor de noves cadenes de valor per al territori

La darrera sessió del cicle Mirades Metropolitanes destaca l’impuls del port a l’eòlica marina, la logística ferroviària i la indústria tecnològica com a eixos de futur

26 de novembre de 2025 a les 15:50h
Actualitzat: 26 de novembre de 2025 a les 15:50h

La Seu Institucional del Port de Tarragona ha acollit aquest dimarts, 25 de novembre, la darrera sessió del cicle ‘Mirades Metropolitanes’, una jornada impulsada conjuntament amb la Diputació de Tarragona per analitzar la dimensió metropolitana del port i la seva capacitat de vertebrar el territori. La sessió ha comptat amb les ponències del president del Port, Santiago J. Castellà, i de la directora comercial i de desenvolupament de negoci, Genoveva Climent, que han exposat com el port genera cadenes de valor estratègiques que connecten el Camp de Tarragona amb Europa i el Mediterrani.

Sota el lema “La dimensió metropolitana del Port de Tarragona”, tots dos ponents han coincidit a remarcar que la logística moderna “mou oportunitats i no només mercaderies”. Castellà ha presentat una estratègia de futur que ja no es basa només en noves infraestructures marítimes, sinó en la transformació territorial que genera l’activitat del port. “El Port de Tarragona no ha estat només el port de la ciutat, sinó de tot el territori”, ha afirmat, subratllant que la seva funció com a servei públic és crear activitat i ocupació en el seu hinterland.

Un port orientat a la innovació i a la indústria de futur

Castellà ha posat com a exemple el posicionament del Port per esdevenir un hub de l’eòlica marina flotant, un sector emergent que pot generar un ecosistema industrial basat en la recerca, els nous materials, la informàtica i les tecnologies avançades. En aquest sentit, ha destacat que les obres de la segona fase del Moll de Balears permetran acollir el muntatge de grans aerogeneradors destinats als parcs eòlics de la Mediterrània occidental.

El president també s’ha mostrat optimista pel que fa a la recuperació del tràfic de contenidors, i ha situat l’objectiu en 120.000 TEUs anuals un cop es concessionin nous espais com el Moll d’Andalusia com a terminal multipropòsit. La reactivació del tràfic es veurà afavorida per l’entrada en servei del tercer fil ferroviari amb ample UIC, per la posada en marxa de la PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo i per l’increment d’operativa ferroviària a La Boella.

Castellà ha remarcat la importància estratègica de la ubicació del Port en el punt de trobada entre el Corredor Mediterrani, els corredors de l’Ebre i d’Henares, la qual cosa reforça la seva posició com a node logístic del nord-est peninsular. També ha destacat la col·laboració creixent amb el Port de Barcelona, així com els treballs amb la Generalitat per impulsar terminals a Lleida i Tortosa, i projectes compartits amb l’Aragó.

A més, ha situat la ZAL com a clau en el desenvolupament d’un espai metropolità capaç d’atraure inversions industrials internacionals, especialment asiàtiques. “La Generalitat diu que és el terreny industrial més interessant per a Catalunya”, ha remarcat.

El Port com a “cor” del territori

Per la seva banda, Genoveva Climent ha utilitzat una metàfora potent per resumir el paper del port: “Si el territori fos un organisme viu, el Port en seria el cor”. La directora comercial ha recordat que “sense Port no hi ha química, i sense química no hi ha economia territorial”, en referència a la importància crítica del port per al sector petroquímic, un dels motors econòmics de la regió.

Climent ha destacat que el Port actua com a connector metropolità, generant valor afegit a través de cadenes de valor consolidades —com les de l’agroalimentació, la petroquímica, els productes siderúrgics, la pasta de paper, la fruita tropical o els vehicles asiàtics— que enllacen el territori amb Europa i amb el món.

Segons Climent, el Port aspira a incorporar noves cadenes de valor vinculades a sectors emergents com l’energia eòlica flotant, els nous combustibles (com l’hidrogen), la valorització del CO₂ o fins i tot la digitalització avançada, un àmbit en què el Port pot esdevenir un hub d’I+D, créixer en col·laboració amb la universitat i atraure noves empreses tecnològiques.

Una aliança territorial amb mirada metropolitana

En la seva intervenció final, Castellà ha defensat que tots aquests projectes només tenen sentit des d’una visió metropolitana i compartida, que integri municipis, empreses i institucions. “Som un agent actiu d’aquesta aliança territorial”, ha conclòs, reivindicant el Port de Tarragona com un espai de consens i un instrument per detectar oportunitats i transformar el territori.

Sobre l'autor
Ismael Lobo
Ismael Lobo
Veure biografia
El més llegit