El Port de Tarragona, referent a l'Estat en logística de vehicles acabats, fa un pas més per a consolidar aquesta posició privilegiada. I ho fa de la mà de CEVA Logistics, l'operador concessionari del seu terminal de vehicles, amb qui manté una relació sòlida i fructífera des de fa dècades. En una visita institucional encapçalada pel president del Port, Santiago Castellà, a les instal·lacions de CEVA, ha estat l'ocasió perfecta per veure de prop –i de primera mà– les infraestructures, els processos i, sobretot, els plans de futur que tenen entre mans.
Castellà, acompanyat de Denis Renard, Head CEVA FVL IberiaCEO de CEVA Logistics a Espanya, i de Rafael Mora, Director de Centres Logístics CEVA FVL Iberia, va recórrer les instal·lacions de l'empresa que té al Port de Tarragona. Allà, va poder comprovar com s'articula, dia rere dia, una de les peces clau de la cadena logística automobilística del territori. En sortir-ne, el missatge era clar: aquestes terminals no són només punts de pas, sinó nodes essencials per al dinamisme econòmic i la competitivitat del sector. D'aquí que el Port reafirmi el seu compromís amb la modernització de la infraestructura i el suport als seus concessionaris.
Líders en la gestió de vehicles
Les xifres parlen per si soles. Segons l'estudi de valoració de la logística marítima portuària del 2023 elaborat per ANFAC, el Port de Tarragona es va situar al capdavant de tots els ports de l'Estat en tràfic de vehicles acabats. El 2024 es van moure 221.514 vehicles als molls tarragonins, un augment de més de 3.000 unitats respecte a l'any anterior. Aquesta fita no és fruit de la casualitat, sinó de diversos factors que s'entrellacen: una gestió àgil i pròxima, una excel·lent connectivitat ferroviària, bons accessos per carretera i una aposta clara per l'eficiència i la qualitat del servei.
Presència consolidada al Port des de 1999
CEVA Logistics, per la seva banda, no és cap actor nou en aquest escenari. Fa més de 25 anys que opera al Port de Tarragona, gestionant serveis per a grans marques del sector de l'automoció. Hyundai va arribar el 1999, Kia el 2004 i Volkswagen el 2017. I totes tres continuen confiant en això, com a mostra de la fiabilitat i solvència d'un model logístic que funciona.
El seu centre logístic, ubicat estratègicament al moll d'Andalusia, s'estén per 547.000 m² i pot acollir fins a 33.000 vehicles. Un espai impressionant, sí, però no només per la dimensió: també pel que es fa. El taller de més de 7.000 m², un dels més grans del país, pot gestionar més de 5000 vehicles setmanals en processos. Tot això, gràcies a un equip de més de 250 professionals que treballa de forma ininterrompuda, generant un gran valor afegit als vehicles que s’hi gestionen.
D'altra banda, la multimodalitat és un dels punts forts d'aquesta aliança. La connexió per vaixell, tren i carretera fa que la flexibilitat i l'eficiència siguin màximes. La terminal ferroviària de La Boella pot gestionar més de 25 trens setmanals, i disposa de vies de diferents longituds –fins a 750 metres– per adaptar-se a les necessitats. El transport per carretera també té protagonisme, amb 76 espais de càrrega per a camions. I tot això, mentre es mira cap al futur: ja hi ha 5 estacions de recàrrega d'alt voltatge per a vehicles elèctrics, amb una potència total de 194 kW.