Per segon any consecutiu, Port Tarragona ha liderat el rànquing "Valoración de la logística marítimo-portuaria" elaborat per l'Asociación Nacional de Fabricantes de Automóviles y Camiones (ANFAC). Els serveis logístics del port han estat valorats amb un 4,5 sobre 5 pel sector automobilístic, mantenint la mateixa puntuació obtinguda l'any passat i consolidant el seu lideratge en l'àmbit portuari estatal.
ANFAC ha destacat que Port Tarragona és l'únic port del sistema estatal que aconsegueix una valoració superior a 4 punts en totes les categories clau, amb notes destacades en l’accessibilitat del port per ferrocarril (4,9), per carretera (4,8), la proactivitat de l'Autoritat Portuària (4,8), els tràmits duaners (4,8) i la manipulació de vehicles en les zones de dipòsit (4,7). A més, altres categories com la flexibilitat de serveis (4,5) i la manipulació de vehicles en la càrrega i descàrrega de vaixells (4,4) han mostrat millores respecte al darrer rànquing.
Un lideratge constant
Aquest any, Port Tarragona lidera el rànquing de manera independent, tot i que en els últims deu anys ha estat al capdavant en sis ocasions, en algunes d'elles compartint la posició amb altres ports. En aquesta 18a edició del rànquing, els ports de Santander (4,4), Sagunt (4,2) i Pasaia (4,1) segueixen a Tarragona, mentre que ports com València (3,8), Vigo (3,7), Barcelona i Màlaga (amb 3,6) es troben més enrere.
El tren, motor de la intermodalitat i l'exportació
Una de les conclusions importants de l’estudi elaborat per ANFAC és l'avenç del tren com a mitjà de transport en la logística marítima-portuària. La gestió de les instal·lacions ferroviàries ha obtingut una qualificació de 5, la màxima possible, i la capacitat de les instal·lacions del port tarragoní ha millorat considerablement. A més, el tràfic d'exportació tren-vaixell ha registrat un creixement significatiu, passant del 15,9% el 2023 al 19,6% el 2024. Aquesta modalitat de transport representa ja el 81,3% de les exportacions de vehicles del port, amb un creixement de 20,4 punts percentuals.
Malgrat l'augment de les exportacions per tren, la importació de vehicles continua sent el gruix principal del tràfic, amb un 75,1% del total de les operatives. Aquestes dades reflecteixen un creixement en la competitivitat i eficiència del port tarragoní, reafirmant la seva posició com a líder en la logística marítima-portuària a l'Estat.