Divendres, 19 d'abril de 2024
És notícia

Port Tarragona busca idees per a la transformació d’edificis institucionals

Avatar photo

La idea finalista del concurs servirà de base per a un gran parc urbà de 8.000 m² al voltant de la seu institucional i de la seu administrativa de l’APT

El Port de Tarragona ha publicat la licitació d’un concurs d’idees per seleccionar el millor projecte per a realitzar la transformació urbanística de l’entorn de les seus de l’Autoritat Portuària al passeig de l’Escullera.

 

La idea finalista del concurs servirà de base per a la redacció del projecte executiu que crearà un gran parc urbà de 8.000 m² al voltant de la seu institucional i de la seu  administrativa de l’APT que contribuirà a millorar la connectivitat amb la ciutat de Tarragona i entre el Moll de Costa i el passeig del Miracle, impulsar la mobilitat sostenible i reduir les emissions de carboni.

 

Les persones professionals i empreses interessades tenen un termini de quinze  dies, des de la publicació de la licitació del concurs, per presentar una sol·licitud  electrònicament mitjançant la Plataforma de Contractació del Sector Públic. El concurs  elaborat per la Direcció d’Infraestructures i Conservació del Port està plantejat en 3 fases. Una  primera d’anàlisi i admissió de propostes; una segona, de selecció i invitació a les 5 millors  solucions i, finalment, l’elecció de l’opció guanyadora. Un jurat format per 6 persones, professionals, expertes i independents de l’APT, seran les encarregades de designar les  millors propostes.

 

L’entorn urbà on es proposa actuar és el tram final del Moll de Costa, i  l’espai definit pel límit marcat per les vies de tren i l’estació de Tarragona, el final del passeig  del Miracle, el límit fronterer amb el Port Esportiu, l’inici del KM0, l’entorn més immediat als  dos edificis de l’APT (institucional i administratiu) i la zona de l’edifici de Creu Roja. Les  persones interessades tenen 15 dies, des de la publicació de la licitació del concurs, per presentar  la sol·licitud de participació per tramitació electrònica a https://tuit.cat/q6i7E.

 

El concurs d’idees del Port de Tarragona “és una oportunitat perquè el millor talent local i nacional competeixi per proposar la millor solució per a un espai de trobada entre el Port i la Ciutat, entre el mar i la terra, i que vol crear comunitat gràcies a la renaturalització, la mobilitat sostenible i els serveis al seu voltant”, explica el president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Saül Garreta. El president del port considera que “la urbanització  de l’entorn de l’APT comptarà amb molt de talent, tant en el vessant participatiu com per la composició del jurat, amb experts locals independents amb una visió molt transversal amb arquitectes, urbanistes, geògrafs i paisatgistes, i molt alineat amb un urbanisme social  i transformador”.

 

El concurs, licitat i publicat el passat divendres 3 de febrer a la plataforma de contractació  del sector públic, compta amb tota la documentació on es detallen els  punts a tenir en compte per a la presentació de la sol·licitud de participació. La participació s’ha de demanar dins dels quinze dies posteriors a la publicació de la licitació i,  exclusivament es durà a terme mitjançant la tramitació electrònica (enllaç anterior). Totes les persones interessades tindran accés lliure, directe, complet i gratuït als documents que regulen el concurs mitjançant la Plataforma de Contractació del Sector Públic.

 

El Port Tarragona subministrarà informació topogràfica, planimetria, imatges, etc. així com, informació dels serveis existents, estudis geotècnics o estudis i projectes fets de les zones  d’actuació proposades al concurs d’idees.

 

Idees sostenibles

El Port Tarragona té especial interès que totes les propostes que es presentin al concurs  de projectes estudiïn i plantegin solucions que tinguin en compte la sostenibilitat, l’eficiència  energètica i l’aprofitament de les energies renovables. La jardineria adaptada al clima, l’ús  de paviments filtrants i gestió de les aigües fluvials, juntament amb la millora de la mobilitat  urbana en tots els seus vessants i la priorització de la mobilitat sostenible (vianants i  bicicleta) són els altres factors en els quals posa èmfasi aquesta concurs.

 

Per altra banda, s’assenyala el reaprofitament dels elements existents actualment, la reutilització de residus, la  consideració dels usos de l’entorn i dels elements singulars i, la coherència i integració amb  futurs projectes urbanístics de l’entorn Port-Ciutat.

 

Fases

Per arribar a adjudicar el projecte final, el concurs estableix 3 fases. La primera, denominada  ‘Fase prèvia’ estarà oberta fins al dia 20 de febrer de 2023 a les 23:59 h, moment on les  persones interessades podran presentar, via telemàtica mitjançant la Plataforma de Contractació Pública, les seves sol·licituds i, justificar els criteris de  solvència necessaris per a participar.

 

Una vegada realitzada la qualificació i admissió dels licitadors es passarà a la ‘Fase I’ del  concurs en la qual, els i les sol·licitants, presentaran, anònimament, les propostes de la idea  inicial, una proposta i un breu resum de la solució conceptual que planteja, en el termini  assenyalat a la invitació. En aquesta fase un jurat, format per 6 persones de reconegut  prestigi i experiència en el sector de l’arquitectura i urbanisme, valorarà i seleccionarà les 5  millors idees que passaran a la Fase II.

 

Finalment, en la Fase II del concurs, les persones finalistes, hauran de presentar una  proposta gràfica (plànols, detalls i renders, etc.) desenvolupada amb relació a la idea  presentada en la fase anterior. En aquesta fase, els finalistes hauran d’explicar de forma molt més detallada la proposta. En aquesta estadi del concurs, el jurat seleccionarà la millor  proposta i serà l’adjudicatària del contracte final per a redactar el projecte constructiu.

 

Una idea guanyadora i 4 finalistes

La idea guanyadora serà la responsable de la redacció del projecte executiu en un termini  de màxim de 4 mesos amb un pressupost total màxim de 105.000 euros (IVA exclòs), dels  quals 85.000 € es destinen per a la redacció final del projecte i 20.000 € per a la posterior  assistència tècnica a la direcció de l’obra.

 

Les 4 idees finalistes, però no guanyadores, tindran una compensació econòmica per  participar de 4.500 euros (IVA no inclòs) cadascuna.

 

L’empresa adjudicatària guanyadora designarà una persona que rebrà la denominació  ‘d’Autor/a del projecte’, qui serà la persona de contacte amb el Port Tarragona. Per altra  banda, el Port Tarragona designarà a una persona de la seva plantilla, del Departament  d’Infraestructures i Conservació, qui supervisarà el desenvolupament de les obres i que  rebrà la denominació de ‘Director/a del projecte’.

 

La publicació de l’adjudicatari i, guanyador del concurs, es preveu es publiqui al voltant del  mes d’abril de 2023.

 

Jurat

El jurat, format per 6 persones professionals independents i amb una reconeguda experiència i trajectòria en el món de l’arquitectura i de l’urbanisme, serà l’encarregat de la  selecció dels millors treballs presentats i respectarà els principis de professionalitat,  especialització en relació amb l’objecte del concurs, imparcialitat, absència  d’incompatibilitat i independència.

 

Les persones que formen part del jurat del concurs d’idees són:

  • Marina Berasategui Canals – Arquitecta especialitzada en direcció de projectes i  gestió integral d’edificis. Màster en Ciutat i Urbanisme i professora associada a  l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la URV.
  • Jordi Romera Cid- Arquitecte per l’ETSAB i especialista en rehabilitació i restauració  patrimonial.
  • Rafael López Monné – Geògraf, redactor i consultor especialitzat en turisme a peu,  amb docència a l’Escola de Turisme i Oci de la Universitat Rovira i Virgili. Ha publicat  diversos llibres dedicats a territoris i paisatges.
  • Imma Merino Audí – Arquitecta i urbanista. Màster en Estudis Territorials i  Urbanístics i Postgrau en Gestió de la ciutat en la societat de la informació.
  • Francesc Santacana Portella – Arquitecte i docent en el Grau d’Arquitectura a URV. Actualment, és Cap del Servei Territorial d’Urbanisme a Tarragona i les Terres de  l’Ebre. També ha estat professor al Màster de Planificació, Governança i Lideratge  Territorial a la URV.
  • Pauline Solviche – Paisatgista llicenciada a l’Ecole d’Architecture et de Paysage de  Bordeus. És Màster II of Research, Geography, speciality Environment and  Landscape a la Universitat de Tolosa de Llenguadoc. Membre participant en el projecte  de candidatura del Priorat com a Patrimoni Mundial de la UNESCO com a paisatge  cultural agrícola.

 

Antecedents d’integració Port-Ciutat

El Port Tarragona ha treballat en els darrers anys i de forma continuada en la integració  Port i Ciutat promovent l’obertura d’antics espais d’ús exclusiu portuari a la ciutadania i  incorporant-los a la vida de la ciutat com els Tinglados i Refugis del Moll de Costa.

 

Aquestes  obres d’urbanització i millora d’aquest entorn han permès crear una façana marítima  atractiva, obrir la ciutat al mar i a les persones, i oferir espais de lleure i per a la pràctica de l’esport a l’aire lliure. Exemples de les darreres actuacions són el Pla de Millora de la Façana Marítima del barri mariner del Serrallo, la cobertura dels espais de lleure infantil en el Moll de Costa, la modernització del Km0 com a zona d’oci i esport, la urbanització del nou Passeig del Miracle o la Passarel·la del Port que connecta directament el centre de Tarragona amb el Mediterrani.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Desmantellen una granja de criptomonedes al Baix Llobregat

Notícia següent

Un accident entre un cotxe i un autobús deixa 4 ferits a Badalona

Notícies relacionades