Port Tarragona ha impulsat un estudi que analitza el traçat ferroviari actual al Camp de Tarragona i les diferents alternatives que s’estan plantejant per a redirigir la circulació de les mercaderies per l’interior. El Grup de Recerca en Anàlisi Territorial i Estudis Turístics (GRATET) del departament de Geografia de la URV ha estat l’encarregat d’elaborar aquest treball que ha avaluat les diferents alternatives partint d’una perspectiva territorial, tenint en compte criteris estrictament ambientals, socials i de seguretat. No obstant, l’estudi no considera factors tècnics o econòmics, motiu pel qual es considera un complement a altres treballs tècnics encarregats prèviament per l’Autoritat Portuària de Tarragona per a trobar solucions que dibuixin un traçat ferroviari ordenat, sostenible, de consens i resilient davant de les necessitats presents i futures. El treball es podrà consultar pròximament al web de la URV.
L’estudi Anàlisi territorial del transport ferroviari de mercaderies a l’àrea de Tarragona: revisió d’alternatives té com a objectiu avaluar les diferents alternatives de traçat ferroviari plantejades per les administracions i també per a col·lectius socials des d’una perspectiva territorial. Així doncs, s’han integrat criteris de potencial afectació a la població o espais de valor ambiental o patrimonial. L’anàlisi ha identificat els impactes potencials de cada alternativa sobre el territori, amb la idea de proporcionar una informació complementària als estudis de viabilitat tècnica i econòmica, que ajudin als diferents actors implicats a prendre una decisió informada sobre quin ha de ser el traçat ferroviari destinat a mercaderies al territori.
L’estudi elaborat per la URV ha analitzat 5 possibles traçats de ferrocarril –la línia per la costa existent, tres possibles alternatives en estudi per part del Ministeri de Transports i una proposta de la Plataforma Mercaderies per l’Interior – mostrant les possibles problemàtiques de cadascuna d’elles senyalant-los en trams d’un kilòmetre.
L’estudi encarregat a la universitat tarragonina conclou que “a partir de les evidències obtingudes per l’anàlisi realitzada es pot concloure que l’alternativa de la línia de la costa a través del tercer fil, malgrat la seva utilitat provisional, presenta els impactes més significatius en àrees sensibles”. És a dir, l’estudi arriba a la mateixa conclusió que el conjunt de les administracions, institucions i entitats del territori que, des de fa molts anys, treballen per evitar que el tercer fil es converteixi en una solució definitiva per al transport de mercaderies.
La URV, explica que “entre totes les alternatives analitzades, el tercer fil a la línia la costa es presenta com la més problemàtica des del punt de vista territorial i ambiental”. I apunta el que ja és un clam al Camp de Tarragona: “això subratlla la necessitat de comptar amb infraestructures alternatives que permetin reubicar progressivament el trànsit de mercaderies cap a vies amb menor impacte”.
En aquest sentit, les alternatives per ubicar el transport de mercaderies a l’interior del territori són considerades -en diferent grau– com una solució millor: “les alternatives interiors actualment proposades i analitzades en aquest estudi ofereixen una distribució més equilibrada dels impactes i millors resultats globals. Tot i així, aquestes també inclouen trams problemàtics que requeririen ajustos específics”.
No obstant, les conclusions de l’estudi reconeix que “l’absència d’una anàlisi cost-benefici limita l’avaluació econòmica i tècnica de les alternatives” i que “l’estudi d’aquesta pertinència econòmica o tècnica dels traçats plantejats per tercers (Ministeri o Plataforma Mercaderies per l’Interior) queda fora dels objectius d’aquest treball”.
L’equip investigadors GRATET de la URV acaba les seves conclusions instant a cercar les solucions: “es destaca la necessitat d’agilitzar la implementació de projectes d’infraestructura ferroviària al Camp de Tarragona. La manca d’inversions en aquest sector pot afectar negativament els sectors productius i l’economia regional, especialment davant el creixement previst del transport de mercaderies. Aquests projectes són essencials per garantir la competitivitat i sostenibilitat del territori a llarg termini”.