El Port Tarragona afronta la 6a edició del Rail Day amb l'objectiu d'impulsar el transport ferroviari de mercaderies

L'espai de debat i divulgació comptarà amb un bloc centrat en l'arribada de l'ample estàndard UIC i un altre en la intermodalitat ferroportuària del tràfic de vehicles

29 de juliol de 2025 a les 10:06h

Port Tarragona escalfa motors pel Rail Day 2025, una de les cites més destacades del seu  calendari d’esdeveniments. La jornada, que arriba a la sisena edició, té com a objectiu  l’impuls del transport ferroviari de mercaderies. En aquesta ocasió, l’esdeveniment porta per  lema ‘Connecting Europe: Standard Gauge and the Vehicle Transport Puzzle’ i posarà  l’accent en dos àmbits clau pel Port com són l’arribada de l’ample estàndard UIC a Tarragona  el 2026 i la logística del tràfic de vehicles via marítima i ferroviària. Les inscripcions al Rail Day ja estan obertes. A hores d’ara, l’esdeveniment ja compta amb un centenar d’inscrits. 

La sisena edició del Rail Day arriba amb l’esdeveniment totalment consolidat i convertit en  un espai de debat i divulgació de referència pels actors vinculats amb el transport ferroviari  de mercaderies. La seva organització reafirma el compromís de Port Tarragona amb la  sostenibilitat associada al desenvolupament ferroviari i als reptes i oportunitats que aquest  genera.  

El tren, una porta a Europa 

Les oportunitats de connexió amb Europa que el ferrocarril pot oferir tant al Port com al teixit  empresarial del seu hinterland seran analitzades en aquesta nova edició del Rail Day. La  jornada estarà organitzada en dos blocs temàtics i cadascun d’ells comptarà amb ponències  magistrals i una taula rodona.  

El primer d’aquests blocs se centrarà en analitzar l’arribada de l’ample estàndard UIC -el  conegut com a ample europeu- a Tarragona. Així doncs, s’explicarà l’estat actual dels treballs  constructius del tercer fil i la futura capacitat de la qual disposarà aquesta via. A més, també  es farà una radiografia de la xarxa de ferrocarril espanyola i l’impacte que tindrà sobre  aquesta l’arribada de l’ample europeu. Aquest bloc comptarà, entre altres, amb les ponències del comissionat del Corredor Mediterrani, Josep Vicent Boira, i del subdirector del sector ferroviari de la Comissión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC), Iván Santos

El segon bloc se centrarà en la intermodalitat ferroportuària del tràfic de vehicles. Els ponents,  entre els quals en destaquen representants de les associacions del sector de l’automòbil com  ANFAC o ECG, desgranaran els principals reptes que es troben actualment a l’hora de  coordinar el transport de vehicles nous per tren, amb origen o destí portuari; les demandes  del sector i el rol de Port Tarragona en aquesta equació.  

Cal destacar que el 2024 Port Tarragona va aconseguir la primera posició entre tots els ports  de l’Estat dedicats al tràfic de vehicles acabats en el rànquing sobre la qualitat del servei de  la logística marítim-portuària d’ANFAC (Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i  Camions). L’associació va valorar amb un 4,5 sobre 5 els serveis prestats al port tarragoní,  que es va convertir, per primer cop, en líder de la classificació. 

L’estratègia ferroviària de Port Tarragona 

La celebració d’esdeveniments com el Rail Day són claus en la difusió de l’estratègia  ferroviària de Port Tarragona. Aquesta busca convertir el Port en un node logístic clau capaç  d’articular la connectivitat de les mercaderies entre la façana mediterrània, el centre  peninsular i el continent europeu gràcies a la seva ubicació estratègica, com a futur port més  al sud amb connexió al Corredor Mediterrani de l’Estat, i el desenvolupament de diverses  infraestructures. 

L’any vinent, aquesta estratègia viurà importants fites que marcaran un abans i un després.  Una serà l’arribada del tercer fil al Port, cosa que permetrà les operatives en ample europeu  directament des de l’enclavament tarragoní. La segona serà la posada en marxa de la  PortTarragona Terminal Guadalajara – Marchamalo, que actualment es troba en la fase final  de construcció. Ambdues fites tindran un impacte directe en els tràfics de la terminal  intermodal de La Boella, ubicada dins del recinte portuari, i suposaran un increment notable  de la intermodalitat ferroportuària. 

Les dues terminals, la Boella i Guadalajara-Marchamalo, juntament amb la terminal  multipropòsit del moll d’Andalusia, orientada a contenidors, però oberta a càrrega diversa i al  desenvolupament de la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL), que jugarà un paper essencial  en la reindustrialització de Catalunya, conformen el pòquer d’asos de Port Tarragona que  permetrà créixer en càrrega general i impulsar el ferrocarril

Inscripcions 

Les inscripcions per a participar a la sisena edició del Rail Day 2025 ja estan obertes. Les  persones interessades poden formalitzar la inscripció en aquest enllaç:  https://www.eventbrite.com/e/vi-rail-day-tickets-1358362732499 

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit