El Port Tarragona acollirà més de 200 persones pel VI Rail Day

Les jornades s'han consolidat com un espai de debat i divulgació de referència pels actors vinculats amb el transport ferroviari de mercaderies

15 de setembre de 2025 a les 21:59h

Port Tarragona ho té tot a punt pel Rail Day 2025. La cita, una de les més destacades del seu calendari d’esdeveniments, es durà a terme aquest dijous, 18 de setembre, al Tinglado 1 del Moll de Costa. La jornada compta amb més de 200 inscrits, xifra que mostra la consolidació d’aquest esdeveniment. En aquesta edició, la sisena, el Rail Day porta per lema ‘Connecting Europe: Standard Gauge and the Vehicle Transport Puzzle’ i posarà l’accent en dos àmbits clau pel Port com són l’arribada de l’ample estàndard UIC a Tarragona el 2026 i la logística del tràfic de vehicles via marítima i ferroviària. Les inscripcions per a assistir a la jornada es poden formalitzar fins a les 23.59 hores d’aquest dilluns, 15 de setembre.

La sisena edició del Rail Day arriba amb l’esdeveniment totalment consolidat i convertit en un espai de debat i divulgació de referència pels actors vinculats amb el transport ferroviari de mercaderies. La seva organització reafirma el compromís de Port Tarragona amb la sostenibilitat associada al desenvolupament ferroviari i als reptes i oportunitats que aquest genera.

Connexió amb Europa

Les oportunitats de connexió amb Europa que el ferrocarril pot oferir tant al Port com al teixit empresarial del seu hinterland seran analitzades en aquesta nova edició del Rail Day. Sota el lema ‘Connecting Europe: Standard Gauge and the Vehicle Transport Puzzle’, la jornada comptarà ambn dos blocs temàtics i cadascun d’ells hi haurà diverses ponències magistrals i una taula rodona.

El primer d’aquests blocs se centrarà en analitzar l’arribada de l’ample estàndard UIC -el conegut com a ample europeu- a Tarragona. Així doncs, s’explicarà l’estat actual dels treballs constructius del tercer fil i la futura capacitat de la qual disposarà aquesta via. A més, també es farà una radiografia de la xarxa de ferrocarril espanyola i l’impacte que tindrà sobre aquesta l’arribada de l’ample europeu. Aquest bloc comptarà, entre altres, amb les ponències del comissionat del Corredor Mediterrani, Josep Vicent Boira, i del subdirector del sector ferroviari de la Comissión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC), Iván Santos.

El segon bloc se centrarà en la intermodalitat ferroportuària del tràfic de vehicles. Els ponents, entre els quals en destaquen representants de les associacions del sector de l’automòbil com ANFAC o ECG, desgranaran els principals reptes que es troben actualment a l’hora de coordinar el transport de vehicles nous per tren, amb origen o destí portuari; les demandes del sector i el rol de Port Tarragona en aquesta equació.

Cal destacar que el 2024 Port Tarragona va aconseguir la primera posició entre tots els ports de l’Estat dedicats al tràfic de vehicles acabats en el rànquing sobre la qualitat del servei de la logística marítim-portuària d’ANFAC (Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions). L’associació va valorar amb un 4,5 sobre 5 els serveis prestats al port tarragoní, que es va convertir, per primer cop, en líder de la classificació.

L’estratègia ferroviària de Port Tarragona

La celebració d’esdeveniments com el Rail Day són claus en la difusió de l’estratègia ferroviària de Port Tarragona. Aquesta busca convertir el Port en un node logístic clau capaç d’articular la connectivitat de les mercaderies entre la façana mediterrània, el centre peninsular i el continent europeu gràcies a la seva ubicació estratègica, com a futur port més al sud amb connexió al Corredor Mediterrani de l’Estat, i el desenvolupament de diverses infraestructures.

L’any vinent, aquesta estratègia viurà importants fites que marcaran un abans i un després. Una serà l’arribada del tercer fil al Port, cosa que permetrà les operatives en ample europeu directament des de l’enclavament tarragoní. La segona serà la posada en marxa de la PortTarragona Terminal Guadalajara – Marchamalo, que actualment es troba en la fase final de construcció. Ambdues fites tindran un impacte directe en els tràfics de la terminal intermodal de La Boella, ubicada dins del recinte portuari, i suposaran un increment notable de la intermodalitat ferroportuària.

Les dues terminals, la Boella i Guadalajara-Marchamalo, juntament amb la terminal multipropòsit del moll d’Andalusia, orientada a contenidors, però oberta a càrrega diversa i al desenvolupament de la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL), que jugarà un paper essencial en la reindustrialització de Catalunya, conformen el pòquer d’asos de Port Tarragona que permetrà créixer en càrrega general i impulsar el ferrocarril.

Inscripcions

Les inscripcions per a assistir a la sisena edició del Rail Day es poden realitzar fins a les 23.50 hores d’aquest dilluns, 15 de setembre. Les persones interessades poden formalitzar la en aquest enllaç: https://www.eventbrite.com/e/vi-rail-day-tickets 1358362732499

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit