El Port Tarragona accelera la seva transformació logística i energètica en la reunió anual del Consell de Navegació

L’Autoritat Portuària presenta avenços en projectes estratègics, noves infraestructures i canvis normatius que marcaran el futur del sector marítim

03 de desembre de 2025 a les 14:54h

El Consell de Navegació i Port de l’Autoritat Portuària de Tarragona (APT) es va reunir aquest dimecres, 3 de desembre, en una sessió anual que va servir per posar al dia els representants institucionals, empresarials i del sector marítim sobre el full de ruta estratègic que està desplegant el Port. L’òrgan, que té com a funció assessorar la Capitania Marítima i la presidència de l’APT, va abordar tant projectes estructurals com novetats reguladores que influiran en l’activitat portuària dels pròxims anys.

Un dels punts centrals de la trobada va ser la presentació dels avenços en el desenvolupament urbanístic de la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL) i de les estacions intermodals de la Boella i Guadalajara–Marchamalo, dos enclavaments que han de reforçar l’arribada i la sortida de mercaderies per via ferroviària i que permetran incrementar el tràfic de càrrega general, tant en contenidor com en altres formats. L’APT va remarcar que aquestes infraestructures esdevenen claus per consolidar la competitivitat del Port en un context logístic cada cop més exigent.

La sessió també va incloure una actualització del projecte d’ampliació del Moll de Balears, una infraestructura destinada a posicionar Tarragona com un hub de referència per al muntatge i manteniment d’aerogeneradors marins flotants, peça fonamental en el desenvolupament dels futurs parcs eòlics de la Mediterrània Occidental.

Un altre dels projectes destacats va ser la implementació dels sistemes OPS (Onshore Power Supply), que permetran connectar els vaixells a la xarxa elèctrica terrestre per reduir emissions contaminants durant les operacions a port. L’APT va anunciar que aquesta iniciativa ha obtingut finançament europeu a través dels fons CEF-T de l’Agència Europea de Clima, Infraestructures i Medi Ambient, un impuls decisiu per avançar en la descarbonització del recinte portuari.

A més, el Port va presentar el seu nou Pla d’Innovació, que marcarà les línies prioritàries en aquesta matèria i que pretén situar Tarragona com un espai d’assaig i desenvolupament de solucions tecnològiques aplicades a la logística i al sector marítim.

Estratègia marítima i nova regulació

La reunió va servir igualment per exposar els resultats de l’informe d’activitat de la Capitania Marítima durant el 2025 i per donar a conèixer la nova Estratègia Marítima 2025-2030, aprovada pel Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible. Aquest document guiarà la modernització i descarbonització del sector marítim a escala estatal.

Els assistents també van ser informats dels nous projectes normatius vinculats als vaixells autònoms i de l’entrada en vigor del procediment de despatx per declaració responsable i acceptació tàcita d’entrada, que simplificarà tràmits i agilitzarà operacions.

El Consell es va tancar amb un espai de precs i preguntes, reforçant el seu paper com a instrument d’intercanvi bidireccional entre l’Autoritat Portuària i els agents del sector, un aspecte considerat essencial per garantir transparència, consens i governança compartida.

Un òrgan amb màxima representativitat

El Consell de Navegació i Port reuneix una extensa representació d’organismes públics i privats: des de la pròpia Autoritat Portuària i Capitania Marítima, fins a Mossos d’Esquadra, Guàrdia Civil, la Generalitat i els ajuntaments de Tarragona i Vila-seca. També hi participen organitzacions empresarials com l’AEQT, PIMEC, la Cambra de Tarragona, CEPTA i els principals actors del teixit marítim —consignataris, transitaris, empreses d’estiba, remolcadors, pràctics i agents de duanes.

Un espai que, un any més, consolida el Port de Tarragona com un actor clau en la transformació logística, energètica i industrial del país.

Sobre l'autor
Ismael Lobo
Ismael Lobo
Veure biografia
El més llegit