La Pineda transforma el seu litoral amb l'obertura del nou passeig marítim i guanya 20 metres de platja

La renovació del litoral inclou l’ampliació de la platja, la reducció del trànsit i noves zones verdes, mentre Tarragona inicia les obres del camí de ronda de la Savinosa

29 d'abril de 2026 a les 17:04h

Després d’un període d’obres que ha superat l’any, el passeig marítim de la Pineda ha tornat a estar accessible al públic aquesta setmana. Aquesta intervenció ha suposat un canvi radical en l’aspecte i funcionalitat de la zona gràcies a una inversió total de 8,5 milions d’euros. El projecte ha permès guanyar aproximadament 20 metres addicionals de platja, part dels quals es destinaran a processos de renaturalització. A més, s’ha aconseguit disminuir considerablement el trànsit rodat per garantir una major qualitat ambiental i urbana.

En aquest context, el secretari d’Estat de Medi Ambient, Hugo Morán, va visitar dimecres passat aquesta zona per comprovar els resultats i va destacar que aquests treballs representen "l'exemple de com s'ha d'entendre el litoral".

Ampliació del domini públic maritimoterrestre

L’actuació ha incorporat un total de 38.600 metres quadrats nous al domini públic maritimoterrestre. Paral·lelament, s’han realitzat treballs sobre 13.000 m² pavimentats per millorar l’accessibilitat i s’han creat gairebé 19.000 m² nous destinats a zones enjardinades. També s’ha procedit a la desconstrucció de 9.000 m² en un tram que abraça un quilòmetre complet del front marítim.

L’alcalde de Vila-seca, Pere Segura, va expressar que aquesta jornada representa un moment carregat de "felicitat" per al municipi. Per la seva banda, Morán va afirmar que l’avanç cap a terra endins per recuperar espai natural i eliminar un tram important de carretera evidencien que "és possible millorar la qualitat de vida en espais consolidats sense sembrar més formigó".

Una aposta contra el canvi climàtic

Morán va subratllar que "la filosofia d'anar terra endins per guanyar resistència als impactes del canvi climàtic és el repte al qual s'ha d'enfrontar el model urbanístic", tot reconeixent que no és senzill ni fàcil explicar-ho ni fer-ho entendre socialment.

Aquest nou passeig marítim servirà com a "demostració física" per mostrar als diferents ajuntaments com cal abordar aquestes actuacions en zones costaneres. En paraules seves: "Fer més obres com aquesta hauria de permetre anticipar la resposta davant el canvi climàtic", augmentant així la seguretat i optimitzant les inversions futures.

D’altra banda, Morán va posar èmfasi en les reposicions constants de sorra efectuades durant anys en moltes platges després dels temporals importants: "Tot i que hi pot haver casos on estigui justificada l'aportació, el fet que les tempestes siguin freqüents evidència 'que aquesta eina ja no serveix'".

Obres del camí de ronda de la Savinosa
Obres del camí de ronda de la Savinosa -

Obres iniciades al camí de ronda de Savinosa

A Tarragona han començat recentment els treballs corresponents al camí de ronda situat a Savinosa, una obra impulsada per la Diputació amb finançament proper als 955.000 euros. Rubén Viñuales ha qualificat aquesta iniciativa com una oportunitat "històrica" perquè es tracta d’un espai tancat des de fa cinc dècades que ara podrà ser gaudit pels ciutadans.

Dades tècniques i beneficis ambientals

  • L’itinerari tindrà uns 700 metres lineals amb una amplada aproximada de 4,5 metres.
  • Recorrerà interiorment els terrenys pertanyents a l’antic preventori situat a Savinosa.
  • Aquesta via connectarà les platges conegudes com a Arrabassada i Savinosa facilitant-ne l’accés tant a peu com en bicicleta.

Darrerament, gràcies als ajustos fets sobre el projecte original, s’ha produït també una cessió efectiva per part Diputació – propietària dels terrenys – d’uns 26.000 m² més al domini públic maritimoterrestre.
Aquesta ampliació contribuirà també a protegir espècies vegetals autòctones molt representatives del litoral tarragoní com és el cas del Limonium gibertii.

Avisos futurs sobre usos urbanístics

L’alcalde Viñuales ha avançat també plans pel futur immediat relacionats amb aquest entorn natural recuperat: volen convertir l’edifici històric on abans hi havia el preventori en un “espai coworking dedicat als artistes”, mentre es redueix notablement la possibilitat constructiva perquè “tot no es pot mantenir”.

Sobre l'autor
Ismael Lobo
Ismael Lobo García
Veure biografia
El més llegit