El Parlament avala blindar el futur del clúster químic de Tarragona amb noves mesures de competitivitat

La cambra aprova una proposta de Junts que reclama reconèixer la indústria química com a sector estratègic i impulsar la seva descarbonització sense perdre competitivitat

26 de juny de 2026 a les 11:37h

El Parlament de Catalunya ha donat llum verda a la proposta de resolució presentada per Junts, que posa el focus en millorar la competitivitat del sector industrial i assegurar el futur del clúster químic de Tarragona.

Aquesta iniciativa insta l’Executiu català a considerar la indústria química com un pilar estratègic dins del marc establert pel Pacte Nacional per a la Indústria 2026-2030, alhora que reclama l’impuls d’accions concretes orientades a reforçar tant la competitivitat com els processos de descarbonització.

El diputat de Junts, Jordi Bertran, ha posat en relleu que “la indústria química és un dels pilars del desenvolupament econòmic, de la innovació i de l’ocupació de qualitat a Catalunya”. Ha destacat que aquest sector representa el primer exportador català, amb una facturació anual que ascendeix als 18.500 milions d’euros i genera prop de 37.800 llocs de treball directes. A més, ha subratllat el seu caràcter transversal, ja que participa activament en cadenes productives essencials com les vinculades amb l’alimentació, salut, transport, construcció o energies renovables.

A més d’aquest panorama global, el text aprovat presta especial atenció al clúster químic situat a Tarragona, qualificat del principal complex petroquímic mediterrani i un dels més rellevants d’Europa. Segons Bertran, “aquest pol industrial concentra entre el 25% i el 40% de tota la producció química i plàstica estatal”, cosa que li confereix un paper fonamental dins l’economia catalana. En paraules seves: “Quan parlem del futur de Tarragona, parlem també del futur industrial de Catalunya”.

 

Reptes globals i mesures proposades

El diputat també ha alertat sobre els desafiaments actuals que afronta aquesta indústria europea davant una competència global molt exigent, especialment pel diferencial en costos energètics respecte a altres regions com els Estats Units o països asiàtics. Per això, la resolució aprovada insta el Govern català a col·laborar estretament amb el Ministeri d’Indústria per aconseguir que aquest complex petroquímic sigui reconegut oficialment com un critical site europeu, indispensable per fabricar molècules crítiques necessàries per mantenir l’autonomia estratègica en aquest àmbit.

D’altra banda, es demana defensar davant les administracions estatals i europees una sèrie d’iniciatives encaminades a mitigar els elevats costos energètics que penalitzen les indústries electrointensives catalanes. Entre aquestes mesures es troben: reduir les càrregues fiscals; reforçar els mecanismes per disminuir peatges elèctrics; revisar sobrecostos relacionats amb serveis d’ajust del sistema; incrementar compensacions pels costos indirectes derivats del CO₂; així com establir suports durant tot procés transitori cap a models energètics més sostenibles.

 

Descarbonització compatible amb competitivitat i ocupació

L’aprovació ressalta també que encara que és imprescindible avançar cap a una descarbonització efectiva dins el sector industrial català, aquesta només serà possible si es preserven simultàniament l’activitat productiva existent, les inversions futures i els llocs d’ocupació qualificats. En aquest sentit, s’insta al Govern perquè incorpori activament aquests sectors en l’elaboració del Pla d’Acompanyament per a la Descarbonització de la Indústria Catalana, promovent-ne tant l’aprovació com publicació abans no passin sis mesos des d’ara.

A tall final, Jordi Bertran ha emfatitzat: “competitivitat i descarbonització han d’anar de la mà” perquè “Catalunya necessita un marc regulador i energètic capaç de permetre continuar produint en condicions competitives mentre s’avança cap a models més sostenibles amb baixes emissions”.