L'Audiència Provincial de Tarragona ha dictat sentència absolutòria contra l'exregidor d'Urbanisme, Àngel Fernández, l'empleat de l'empresa Típel, Juan Carretero, i el treballador del grup Eroski, José Miguel Yubero. Els tres estaven acusats de tràfic d'influències i prevaricació administrativa relacionades amb el desenvolupament urbanístic del Parc Central.
Segons la resolució feta pública aquest divendres, la secció quarta del tribunal ha considerat que no existeix "prou prova de càrrec que enervi la presumpció d'innocència". Aquesta decisió arriba després que el judici quedés vist per sentència fa més d'un any i després de trenta anys des de l'inici dels fets.
Detall de la sentència i arguments del tribunal
En un document que supera les 200 pàgines, els magistrats analitzen exhaustivament les relacions entre empreses, persones implicades i els diversos processos administratius vinculats a la modificació urbanística coneguda com a PERI-6, situada als terrenys anomenats "del Gas", on es va planificar la construcció del centre comercial.
Aquestes paraules recullen part dels arguments: "El ministeri fiscal sosté l'existència d'una trama integrada per diferents persones que des de les respectives posicions professionals es van concertar amb la intenció final d'obtenir un benefici econòmic en ocasió de la modificació del PERI-6 als terrenys del gas".
No obstant això, el tribunal conclou que els contractes vinculats a aquests terrenys —com ara els signats amb Metspor, Las Pieles de España o entre Erosmer Valencia i Cafisa— van correspondre exclusivament a l'administrador d'Erosmer Valencia. En aquest sentit, respecte a Yubero s'indica que no hi va haver una intervenció més enllà de gestionar documents relacionats amb el conveni urbanístic ja subscrit per Continente i l'Ajuntament.
D'altra banda, respecte a Carretero, s'afirma clarament que no existeix "cap element probatori" que indiqui una participació directa o indirecta influenciant decisions administratives vinculades al cas.
Pel que fa a Fernández, exregidor responsable durant aquell període, el tribunal rebutja totes les acusacions pendents contra ell. No s'han trobat proves "concloents" sobre suposades prebendes ni cap indici en els seus comptes bancaris que suggereixi irregularitats financeres.
Així mateix, subratllen: "No existeix prova suficient per alterar la presumpció d’innocència" sobre cap dels tres encausats. Per aquesta raó es dicta una sentència absolutòria respecte a tots els càrrecs formulats contra ells.
Context històric i procés judicial
El procediment judicial referent al Parc Central es va iniciar oficialment el setembre passat davant l'Audiència Provincial. Inicialment, eren vuit els investigats, però només quatre van comparèixer com a acusats: Àngel Fernández (exregidor d’Urbanisme pel partit CIU), Juan Carretero (empleat vinculat a Típel), José Miguel Yubero (treballador vinculat al grup Eroski) i un advocat relacionat amb altres imputats.
Dels altres investigats inicials —entre ells figures com Isidoro Prenafeta o José María Vidal— alguns han mort durant les últimes dècades mentre altres van quedar fora del procediment per motius legals o personals. Per exemple, Enric Llovet va ser exclosos perquè se li va retirar una acusació específica; mentre Miquel Colàs ho fou per qüestions mèdiques derivades de la seva edat avançada.
L'origen mateix del cas remunta al 1994 quan Fiscalia va començar a investigar presumptes irregularitats en la venda dels terrenys on avui s’ubica el Parc Central. Tot i això, aquella primera causa es va arxivar aquell mateix any, però es va reobrir posteriorment fins a iniciar noves diligències formals el març del 1997. La instrucció finalitzà gairebé vint anys després, el 2016; tot plegat acumulant prop de 30.000 folis abans que s’iniciés formalment el judici tres dècades més tard.
Cal destacar també que Fiscalia havia retirat prèviament les peticions inicials sobre multes milionàries dirigides als encausats abans mencionats.