La professora Nancy Babio i el projecte Inserlab reben les distincions Jaume Vicens Vives

El Govern de la Generalitat ha aprovat concedir les distincions a tres professores i a tres projectes col·lectius de les universitats catalanes

Les distincions Jaume Vicens Vives, que la Generalitat atorga cada any a tres professors i professores i a tres projectes que contribueixen a la millora dels ensenyaments universitaris, s’han donat a conèixer coincidint amb l’acte inaugural del curs acadèmic 2020-2021 de les universitats catalanes, que aquest 30 de setembre ha tingut lloc a la Universitat Politècnica de Catalunya.

 

Un dels tres premis individuals ha estat per la professora del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat Rovira i Virgili, Nancy BabioBabio ha estat guardonada per la seva trajectòria docent en la qual, aplicant la innovació a l’acció tutorial dels treballs finals de grau, ha incorporat la possibilitat de desenvolupar amb els i les estudiants eines útils i necessàries per a l’àmbit de la dietètica i la nutrició.

La professora del grau de Nutrició Humana i Dietètica va observar que la majoria de Treballs de Fi de Grau d’aquest ensenyament eren majoritàriament de revisió bibliogràfica. Per això, va voler invertir aquesta tendència per fer transferència de coneixement en un àmbit en el qual no existeixen moltes de les eines necessàries per a l’exercici clínic, la recerca i fins i tot la docència.

 

Aquesta activitat va començar al curs 2018-2019 i va obtenir com a resultat la creació de dues eines necessàries per als dietistes-nutricionistes, amb les quals poden valorar i planificar l’alimentació de dos col·lectius de pacients: els celíacs i els esportistes. Aquestes eines són consultables en accés obert al catàleg del segell editorial de la Universitat, Publicacions URV: CeliacBase i SportsBase.

 

A més de Nancy Babio, també han rebut la distinció individual les professores de la Universitat de Barcelona, Patrícia García-Duran, i de la UOC, Sílvia Sivera.

 

Projectes col·lectius

Pel que fa als projectes col·lectius, un dels tres guardonats catalans ha estat el programa “Inserlab. Orientació professional per a la inserció sociolaboral”, de la Càtedra d’Inclusió Social de la URV, per la creació d’un títol propi multidisciplinari i innovador en el camp de la inclusió i la diversitat, que té com a objectiu l’eliminació de les barreres que dificulten l’accés al mercat laboral del jovent amb discapacitat intel·lectual i amb vocació transformadora per la seva vinculació amb els objectius de desenvolupament sostenible.

 

Es tracta d’un projecte que forma joves amb discapacitat intel·lectual en una sèrie de competències i habilitats per afavorir que trobin un lloc de treball digne. Inserlab aposta per la formació dual amb pràctiques curriculars amb suport, tallers vocacionals i un projecte d’emprenedoria social, que pivota sobre una xarxa de cocreació amb entitats i professionals del territori. Té un pla de tutories individualitzat i un pla docent que emfatitza l’adquisició de competències transversals, incloses les digitals, per garantir l’adaptació de la persona al lloc de treball. A més a més, els estudiants participen de les activitats de la vida universitària, que potencien les habilitats socials.

 

Els altres dos guardonats en la modalitat col·lectiva de les Distincions Jaume Vicens Vives han estat el Projecte Almia “Model de formació en comunicació científica en el Grau en Enginyeria de l’Energia i Sostenibilitat. Construint ponts entre la ciència i la societat” de la Universitat de Lleida, i el Projecte Pla d’Acció Tutorial i Pla d’Avaluació de Competències Bàsiques de la Universitat de Girona.

 

Els guardonats, que han rebut 20.000 euros cadascun, han estat seleccionats a partir de les propostes fetes pels consells socials de les universitats públiques o òrgans equivalents de les universitats privades. L’import atorgat a cada persona i projecte s’haurà de destinar a projectes d’innovació o de millora docent, en el cas de les distincions Jaume Vicens Vives, i a projectes d’innovació o de millora docent en la perspectiva de gènere, pel que fa a les mencions M. Encarna Sanahuja Yll, que també s’han donat a conèixer aquest dimecres: a títol individual, Sònia Estradé Albiol, de la Universitat de Barcelona, i a títol col·lectiu, el Mínor en Gènere i Dret de la UdL.