Justícia busca a Reus el pou d’una possible fossa franquista amb georadar

La prospecció al carrer Jacint Barrau vol concretar la ubicació després d’anys de recerca històrica

01 d'abril de 2026 a les 07:53h

Ahir, el Departament de Justícia va fer una prospecció al carrer Jacint Barrau de Reus per intentar localitzar el pou d’una possible fossa franquista vinculada al voltant de l’antiga fàbrica de Pich i Aguilera. Amb l’ús d’un georadar, els tècnics van inspeccionar el terreny en diversos punts delimitats prèviament.

La intervenció arriba després que, el desembre passat, l’Ajuntament de Reus presentés a la Generalitat un informe amb quatre possibles ubicacions, fruit d’una investigació de l’Arxiu municipal. Dos d’aquests punts es troben al mateix carrer Jacint Barrau i els altres dos al pati de l’institut Baix Camp. En un termini de dues o tres setmanes, la Direcció General de Memòria Democràtica hauria de fer públic un informe amb les conclusions, tot i que no es garanteix que es pugui trobar el pou.

La regidora de Bon Govern, Transparència i Participació, Montserrat Flores, ha subratllat que aquest pas permet avançar en la investigació: “es passa del testimoni oral a la memòria i el coneixement, a la ubicació de l’objecte i del lloc físicament”. En la mateixa línia, l’alcaldessa de Reus, Sandra Guaita, ha destacat la feina de l’Arxiu i de l’equip investigador, que ha permès “trobar un espai més o menys acotat” per dur a terme la prospecció.

Fossa franquista

La recerca té l’origen en el testimoni escrit que el 2001 va deixar Antoni Batlle, un veí de Reus, que situava un pou entre l’antiga Escola del Treball —actual institut Baix Camp— i la fàbrica de Pich i Aguilera. Segons el relat, un familiar seu hi va baixar l’any 1951 i hi va trobar “desenes” de cadàvers, fet que va portar a segellar el forat.

La hipòtesi és que aquests cossos podrien correspondre a víctimes de la repressió franquista durant els primers mesos de la postguerra. Després de l’entrada de les tropes franquistes a Reus el 15 de gener de 1939, es va habilitar un camp de concentració a l’Escola del Treball, on alguns presoners haurien mort a causa de les dures condicions i els maltractaments.

Recerca de l’arxiu de reus

En l’últim any, diversos historiadors locals han aprofundit en la investigació per concretar la ubicació del pou. Joan Olivella i Cristian Muñoz, juntament amb l’arquitecte Miquel Pich Aguilera, van identificar una possible localització gràcies a una fotografia aèria d’un bombardeig de la Guerra Civil, que situaria el pou al carrer Jacint Barrau i no dins el recinte industrial.

Segons Flores, aquesta troballa va obligar a analitzar “el conjunt de tota la zona” i revisar documentació urbanística per entendre l’evolució de l’espai. Entre els documents aportats a la Generalitat, destaca un conveni entre l’Ajuntament, la fàbrica i l’Escola del Treball que fa referència a la cessió d’un pou, així com un plànol que n’indica la possible ubicació.

Ara, si es confirma la localització, el Departament de Justícia podria impulsar una intervenció arqueològica per verificar la presència de restes humanes i, si escau, procedir a l’exhumació i dignificació de l’espai.

Sobre l'autor
marta gutierrez
Marta Gutiérrez
Veure biografia
El més llegit