L'Hospital Sant Joan de Reus identifica un marcador per predir l'evolució de pacients amb sèpsia

El descobriment permetrà adaptar els tractaments als casos amb sèpsies més greus

16 de setembre de 2026 a les 11:51h

Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara

Un estudi liderat per investigadors de l'àmbit clínic de l'Hospital Universitari Sant Joan de Reus i del Grup d’Autoimmunitat, Infecció i Trombosi de l’IRB CatSud i la Universitat Rovira i Virgili, identifica el perfil lipídic, determinat durant les primeres 24 i 48 hores després de l'ingrés a la Unitat de Cures Intensives (UCI), com un potencial marcador pronòstic de mortalitat en pacients amb sèpsia que han requerit un control invasiu precoç del focus infecciós.

El treball, publicat recentment a la revista BMC Infectious Diseases (2026) amb el títol "Admission lipid profile and outcomes in sepsis requiring early invasive source control", és el primer que avalua de manera específica el valor del perfil lipídic en l'evolució dels pacients amb sèpsia.

Els lípids, que inclouen el colesterol i altres greixos presents a la sang, tenen un paper important en la regulació de la resposta inflamatòria i immunitària i l'estudi analitza aquest paper en pacients que havien rebut un control precoç de la infecció mitjançant procediments invasius.

A l’estudi es van incloure pacients amb diferents tipus d'infeccions greus, com ara infeccions urinàries, abdominals i de la pell.

INGRESSATS A L'UCI ENTRE 2016 I 2023

La investigació, de caràcter observacional i retrospectiu, s’ha dut a terme a partir de pacients ingressats a la UCI de l'Hospital Universitari Sant Joan de Reus entre els anys 2016 i 2023.

En total, es van analitzar les dades de 150 pacients adults que complien els criteris diagnòstics de sèpsia i que disposaven de determinacions del perfil lipídic durant les primeres 24-48 hores de l'ingrés. Els resultats mostren que els pacients que no van sobreviure presentaven un patró metabòlic més desfavorable, caracteritzat per concentracions més baixes de colesterol HDL-C, LDL-C i colesterol total, així com nivells més elevats de triglicèrids i hipoalbuminèmia.

Un dels resultats més destacats de l'estudi és que els pacients que presentaven nivells més baixos de colesterol HDL-C (colesterol bo) durant les primeres hores d'ingrés a la UCI tenien un risc més elevat de morir durant l'hospitalització.

Aquesta associació es mantenia fins i tot després de tenir en compte altres factors clínics i malgrat que el focus de la infecció hagués estat controlat de manera adequada i precoç. A més, el colesterol HDL-C va ser el paràmetre que va mostrar una major capacitat per identificar els pacients amb pitjor pronòstic.

ADAPTAR ELS TRACTAMENTS

Aquest resultat reforça el seu potencial com a eina per ajudar els professionals sanitaris a detectar precoçment els casos amb més risc i adaptar-ne el seguiment i el tractament. Segons els investigadors, aquests resultats aporten una nova perspectiva sobre les alteracions metabòliques associades a la sèpsia i suggereixen que la determinació precoç del perfil lipídic podria contribuir a una millor estratificació del risc i a una identificació més precisa dels pacients amb pitjor pronòstic, fins i tot quan el focus infecciós ha estat controlat de manera efectiva. Aquest estudi obre la porta a futures investigacions orientades a validar aquests biomarcadors en cohorts més àmplies i a explorar noves estratègies terapèutiques basades en la modulació del metabolisme lipídic en la sèpsia.

Sobre l'autor
marc pascual
Marc Pascual Garsaball
Veure biografia
El més llegit