Divendres, 29 de març de 2024
És notícia

Front comú dels alcaldes per l’alliberament de les mercaderies per la costa

Avatar photo

Els màxims responsables polítics de Tarragona, Altafulla, Creixell, El Vendrell, Roda de Berà i Torredembarra reclamen “l’inici immediat de l’estudi del traçat alternatiu pel pas de mercaderies ”

Front comú dels alcaldes de Tarragona, Altafulla, Torredembarra, Creixell, Roda de Berà i El Vendrell per l’alliberament de les mercaderies per la costa. “Volem manifestar el nostre absolut desacord en què el Corredor Mediterrani de mercaderies comparteixi l’ús de la plataforma de viatgers i, en conseqüència, travessi les zones més poblades del nostre territori, afectant directament la seguretat, la mobilitat i el desenvolupament econòmic dels nostres municipis”, subratllen els alcaldes.

Un clam unànime dels alcaldes de Tarragona, Pau Ricomà; el coalcalde d’Altafulla, Jordi Molinera; l’alcalde de Creixell, Jordi Llopart; l’alcalde de Roda de Barà, Pere Virgili; l’alcalde de Torredembarra, Eduard Rovira; i l’alcalde del Vendrell, Kenneth Martínez perquè consideren que la consolidació del tercer fil “posa en risc de col·lapse el transport de passatgers per les poblacions costaneres, que no oblidem que constitueixen un continu fins a la frontera francesa. Està previst que amb el tercer fil s’incrementi un 710% el transport de mercaderies actual i que els fluxos es multipliquin por 8, amb més trens i més llargs. Això, sense dubte, farà impossible un servei de transport ferroviari de passatgers que connecti el conjunt del Camp de Tarragona amb els municipis del front costaner català”.

“El d’avui és un primer pas en una direcció molt necessitada. El trànsit mercaderies per la costa suposa un problema de seguretat. Creiem que ha de passar per les zones on hi hagi un risc menor”, remarca l’alcalde de Tarragona, Pau Ricomà, qui ha avançat que el següent pas serà traslladar l’acord a tots els municipis perquè acordin una Declaració Institucional i, també, estendre’l als integrants del Pacte d’Alcaldes i trobar aliances polítiques i a entitats empresarials.

Per la seva part, l’alcalde del Vendrell, Kenneth Martínez, assegura que “estem preocupats perquè no pot ser que el pas de les mercaderies pel nostre territori sigui perjudicial per la nostra ciutadania. No pot ser que una infraestructura de primer ordre europeu sigui un perjudici per a la població”. En la mateixa línia s’ha expressat l’alcalde de Torredembarra, Eduard Rovira: “És evident que les el pas de les mercaderies s’ha de segregar del trànsit de passatgers. En definitiva, l’ideal és que les mercaderies transcorrin per una plataforma independent”. L’alcalde de Roda de Barà, Pere Virgili, afegeix: “Ens mou la seguretat, com també ens va moure en el seu moment treure els camions de  l’N-340. Hem d’aconseguir que les mercaderies s’allunyin de les zones habitades”. El coalcalde d’Altafulla, Jordi Molinera, apunta que “qualsevol actuació es faci de la mà “d’un estudi d’impacte ambiental del Camp de Tarragona i el Baix Penedès”. Finalment, l’alcalde de Creixell, Jordi Llopart, s’afegeix en el clam de “buscar una via alternativa perquè aquest increment de trens es pugui derivar cap a un altre recorregut i, així, alliberar la via costanera per dedicar-la a les persones”.

Després de la reunió mantinguda al Palau de Congressos, els 6 alcaldes han acordat una Declaració Institucional per reclamar el següent:

  • L’exigència de l’inici immediat de l’estudi del traçat alternatiu  pel pas de mercaderies que compta ja amb una partida pressupostària als PGE, i la complementació que s’escaigui d’aquesta partida per tirar endavant l’estudi que permeti una plataforma segregada per a mercaderies, i la seva construcció efectiva.
  • La petició de paralització immediata de totes les obres i actuacions relacionades amb el tercer fil i la realització immediata dels estudis d’impacte ambiental, de quina és l’afectació sobre la vida i la salut de les persones, elmedi urbà i el patrimoni cultural i naturali l’economia de la zona
  • La demanda d’una calendarització real per part del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per a l’elaboració d’aquest estudi i el desenvolupament efectiu i amb celeritat de la construcció del nou traçat.
  • El seu suport al Corredor del mediterrani com un element indispensable de connexió amb Europa, malgrat és necessari implementar amb la màxima urgència les reivindicacions d’aquest manifest en la concreció d’aquest corredor de mercaderies.

Els alcaldes defensen que, en l’actualitat -abans de la implantació del tercer fil que permetrà la implantació del corredor del mediterrani per les nostres poblacions- ja suportem el pas de 1.205 trens mensuals de mercaderies, fent un total de 14.460 combois a l’any. D’aquests, gairebé un 13% són de matèries perilloses. 1880 trens a l’any amb càrregues tòxiques i inflamables. “L’increment objectiu de transport de mercaderies per les zones on es concentra més població comporta un risc per a la salut i la qualitatde vida de les persones. Genera una contaminació acústica molt per sobre dels límits acceptables i un augment deles vibracions en durada, intensitat i freqüència”, coincideixen a denunciar.

“L’alta circulació de trens carregats de mercaderies provoca un deteriorament molt important de l’habitabilitat dels habitatges i dels barris situats al llarg del recorregut”, remarquen els alcaldes. I afegeixen:“L’activitat econòmica i d’ocial llarg de la zona afectada també pateix un alt deteriorament a causa de la circulació d’aquests combois i de la proximitat amb les vies del tren. A més, la circulació de mercaderies i l’increment previst per la línia actual suposa un alt impacte negatiu a diferents zones naturals i patrimonials molt importants del nostre territori i que s’han de preservar de tots aquests atacs diaris que es podrien evitar”.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Bonnie Tyler, Stay Homas, El Pot Petit i Richard Clayderman encapçalen el cartell del 46è Festival de Música de Cambrils

Notícia següent

La UdL aparta un professor de Veterinària per comentaris masclistes

Notícies relacionades