L’Audiència Provincial de Tarragona jutja des de la setmana passada l’exalcalde dels Pallaresos (2011-2015), Jaume Domínguez, acusat d’orquestrar un entramat de corrupció urbanística que implicaria funcionaris municipals i constructors del municipi, tal com recull l'Agència Catalana de Notícies (ACN).
En total, deu persones s’asseuen al banc dels acusats pels delictes de prevaricació, frau i suborn continuat. Fiscalia sol·licita per a Domínguez nou anys de presó i set d’inhabilitació.
Els fets es remunten als anys 2010 i 2011, quan l’Ajuntament havia d’executar obres als carrers del Sol i del Vent. Segons el ministeri públic, l’empresa Obres Agustí i Fills S.L. va lliurar fins a vuit pressupostos directament a l’arquitecte municipal —sense registre oficial— perquè les memòries tècniques s’adaptessin als seus interessos. L’objectiu era, segons el ministeri fiscal, assegurar l’adjudicació i inflar-ne el cost.
Pressupostos calcats i empreses “familiars”
Aquest dimarts, un subinspector dels Mossos que va dirigir la investigació ha confirmat la tesi de Fiscalia. En la seva declaració ha assegurat que el pressupost guanyador era “pràcticament idèntic” a la memòria redactada per l’arquitecte municipal.
Les altres dues constructores invitades al procés —Construccions Ciscu 2004 i José Maria Jové Hernández— presentaven ofertes “artificialment altes”. Totes tres empreses eren del mateix entorn familiar i van presentar la documentació “el mateix dia i de la mateixa mà”.
Segons Fiscalia, el presumpte pacte permetia adjudicar el contracte ràpidament i carregar un sobrecost de 24.743 euros a l’erari públic. En un dels casos, una obra valorada en 16.192 euros es va pressupostar per 48.388 euros.
Obres sospitoses a casa de l’alcalde
La causa també investiga que Domínguez hauria adjudicat obres municipals a l’empresa que li fes “millor preu” en una reforma particular: la impermeabilització i reparació del seu habitatge. Mossos afirma que el pèrit va taxar les obres privades en “el doble o el triple” del que l’alcalde va pagar.
Funcionaris i tècnics també acusats
A banda de Domínguez, també estan imputats:
- L’arquitecte municipal
- El secretari interventor
- L’arquitecte superior que signava certificacions
- Diversos responsables de les tres constructores implicades.
Fiscalia reclama per a alguns d’ells penes d’entre 4 i 8 anys de presó, a més d’inhabilitacions i multes elevades. El judici continua aquesta setmana amb noves declaracions de testimonis i pèrits.
