L'estratègia metropolitana del Camp de Tarragona s'obre a nous ajuntaments i entitats

Un centenar de representants d'ens locals, entitats i altres institucions s'han reunit per conèixer el full de ruta de la futura àrea metropolitana

17 de setembre de 2025 a les 16:59h

L'estratègia metropolitana del Camp de Tarragona comença a agafar forma i anirà més enllà dels vuit municipis del grup impulsor. Reus ha acollit una trobada amb prop d'un centenar de representants d'ens locals, entitats i altres institucions, que s'han reunit per conèixer quin és el full de ruta d'aquesta futura àrea metropolitana. De moment, està previst que el 20 d'octubre vuit ajuntaments creïn una associació per donar continuïtat al projecte de l'Àrea Metropolitana, però en paral·lel s'organitzarà un procés participatiu per definir-ne l'estratègia. 

"La realitat ens porta a unir-nos per donar un millor servei a la ciutadania. L'àrea metropolitana serà una eina molt adient", ha explicat Vale Pino, diputat provincial, poc abans de començar l'acte. La trobada ha estat el punt d'inici d'un procés que vol cridar a la participació de 30 municipis del Camp de Tarragona, el sector empresarial i altres institucions públiques com la URV o el Port de Tarragona. 

Una sola veu

De fet, a la jornada no només s'ha explicat el full de ruta metropolità, sinó que també s'hi ha fet pedagogia del pes que pot tenir aquest projecte pel territori. Precisament, la primera ponència ha anat a càrrec del doctor en Geografia, Oriol Nel·lo, que afirma que aquest instrument pot permetre afrontar diversos reptes de manera més eficient. Per exemple, Nel·lo considera que l'àrea metropolitana és una oportunitat per crear una energètica metropolitana, per enfortir un sistema de transport públic integrat, per ser més resilients davant les catàstrofes climàtiques o per fer polítiques d'habitatge i urbanisme que tinguin en compte la realitat metropolitana. "No és la solució de tots els problemes, però és un instrument que pot ajudar a avançar en la bona direcció", ha assegurat. 

A banda de la ponència, l'empresa Daleph -responsable de dissenyar l'estratègia metropolitana- ha explicat quins seran els pròxims passos que es duran a terme.  Quatre seran les fases de treball, que s’inicien amb l’anàlisi i diagnòstic (setembre – octubre 2025) per seguir després amb el procés de participació, durant el qual se celebraran tres sessions plenàries -la primera és la que ha tingut lloc aquest dimecres- i la constitució de dos grups de treball -un centrat en territori i medi ambient i l’altre enfocat en els àmbits social i econòmic-. Un cop finalitzat el procés de participació, es redactarà l’estratègia, que es preveu tenir definida el proper mes de gener. Després s’establirà un pla d’actuació (gener – març 2026) i s’acabarà amb un procés de seguiment i avaluació. 

Per ara, l'associació estarà formada per Cambrils, la Canonja, Constantí, Reus, Salou, Tarragona i Valls. Un grup que compta amb l'absència destacada de Vila-seca, que de moment continua al marge del grup impulsor. Segons ha avançat Vale Pino, que també és alcalde de Torredembarra, s'haurà de veure de quina manera vol formar-ne part la resta de localitats d'aquesta àrea metropolitana. 

Sobre l'autor
Foto Adrià Miró autor
Adrià Miró
Veure biografia
El més llegit