Josep Fèlix Ballesteros, alcalde de Tarragona: “Necessitem que els ciutadans i ciutadanes ens ajudin a mantenir Tarragona neta”

0
1397
Circ Raluy Legacy 728×90

En l’últim plenari de l’any 2018 el Govern municipal vau aprovar els pressupostos pel 2019 amb l’abstenció de Cs. Què en destacaria d’aquests comptes?

El primer aspecte important d’aquests pressupostos és que són els comptes que han tingut més vot positiu, o menys vot negatiu, d’aquest mandat. Per tant, és un indicador d’arribar al final de mandat amb bona salut democràtica, de participació i de suport.

L’altre aspecte és que preveuen una inversió superior als 54MEUR en els propers 4 anys. Això és molt important perquè, per primera vegada en molts anys, després de la crisi, l’Ajuntament de Tarragona és capaç de fer una inversió potent que es traduirà en fets com la progressiva gratuïtat de l’autobús, la transformació de l’entorn de la plaça Corsini (carrers Unió, plaça Prim, i Apodaca) o un pla de xoc d’intervenció en alguns llocs dels barris que estan més deteriorats.

Una de les notícies d’aquest gener, i que ara comentava, ha estat la reducció del 25% dels preus en totes les targetes multi viatge de l’EMT. És aquest el primer pas per aconseguir la gratuïtat total?

Sí! Quan aquí a Tarragona vam ser precursors en la gratuïtat del servei pels jubilats i jubilades ens van dir que no ho podríem aguantar, i no només ja fa 20 anys sinó que és un èxit com a model social. Quan jo mateix vaig posar en marxa la gratuïtat de nens i nenes en edat d’escolarització obligatòria em van dir que seria un caos, i està funcionant molt bé. Aquesta nova iniciativa de la gratuïtat total del bus per les persones que resideixen a Tarragona va en el mateix sentit. Un fet que, aprofito a dir, s’està copiant Luxemburg, que recentment ha anunciat que probablement farà la gratuïtat del transport.

Comencem amb una rebaixa del 25% perquè hem de fer tota una sèrie d’inversions per garantir que aquesta gratuïtat no suposarà un sobreesforç inassumible per part dels ciutadans i ciutadanes de Tarragona. Farem una transformació de tota la flota, amb 9 autobusos que requereixen menys hores de taller, menys consum i menys hores d’operaris. També farem una mena d’intercanviador al centre de la ciutat, a Battestini, que ens permetrà reduir línies però sense que cap usuari se n’adoni, ja que al mateix temps millorarà la connectivitat de tots els punts de la ciutat. Aleshores, hem començat aquest gener, perquè si féssim una promesa per a després de les eleccions dirien que és un fet electoral. Així, avui mateix ja és una realitat, i en quatre anys assumirem la gratuïtat total. Tot plegat per aconseguir tres objectius: reduir la mobilitat privada en el centre urbà; que la ciutat estigui més ben connectada; i que les famílies amb pocs recursos no tinguin la llosa del transport públic.

Una altra notícia recent és l’adquisició de 18 nous vehicles pel servei de neteja viària i de recollida de residus a la ciutat durant aquest 2019. 11 d’aquests vehicles ja estan al carrer. És suficient per mantenir la ciutat en condicions òptimes?

Com es deia quan estudiava ciències físiques: és condició necessària, però no suficient. Des de l’Ajuntament fem un segon esforç important en incrementar els mitjans tècnics i humans per fer més i millor neteja. Amb aquestes 18 màquines, la ciutat ja ha posat tot el que calia per mantenir-se neta. Ara el que necessitem és que els ciutadans i ciutadanes també ens ajudin a mantenir Tarragona neta. Per tant, demanem aquesta col·laboració ciutadana.

De tota manera, recentment hem conegut una dada molt important. La gent que ens visita ens avalua, des del punt de vista de la neteja, amb un notable alt; concretament amb un 7,4. I els creueristes que ens van visitar aquest estiu passat ens han puntuat amb un 8,5. Per tant, segurament, ni la ciutat està tan neta com diuen els creueristes, ni tan bruta com pretenen explicar altres. És una ciutat raonablement neta en la que hem de fer alguns esforços més en llocs determinats.

A més implicarà un estalvi de 100.000 euros anuals a l’Ajuntament.

Aquesta inversió són 800.000 euros que fa l’empresa concessionària amb el contracte actual. En canvi, amb l’eliminació de les 119 illes de contenidors soterrats, com que els camions hauran de fer menys passades i no hi ha doble camió –superfície i soterrats-, farem un estalvi en hores, en dièsel i en tecnologia de camions de 100.000 euros anuals. Per tant, estem netejant més, millorant l’eficiència de la neteja i estalviant diners.

En quatre mesos se celebren eleccions municipals. Quina valoració en fa d’aquesta passada legislatura?

Aquest mandat ha estat especialment difícil perquè era el final de la crisi, però encara sense un punt d’inflexió que permetés una gran remuntada. El final del mandat, amb la inauguració del Mercat Central i tota la dinàmica que ha generat al seu voltant, la realització dels Jocs Mediterranis i tot el llegat que han deixat, i la sortida del pla econòmic i financer que ha permès que l’Ajuntament estigui en números històrics de poc deute municipal, ens permet tenir un següent mandat molt inversor i optimista en el qual la ciutat veurà grans projectes. En són exemple el Banc d’Espanya, que ja el tenim finançat, o la connexió de la Rambla amb la platja del Miracle que tindrà, no només el nou passeig, sinó la plataforma del Miracle totalment renovada. Per tant, podem dir que ha estat un mandat difícil que crec que hem superat amb bona nota, però sobretot ha estat un mandat que orienta al nou mandat molt en positiu.

Quins seran els pilars bàsics del programa electoral del PSC?

Volem una ciutat sostenible. Som de les ciutats que hem generat més zones verdes en els darrers 10 anys de tot Catalunya i, probablement, de l’estat espanyol. De fet, ja estem complint els objectius de l’ONU quant a arbres per cada 1.000 habitants. A més a més, amb la gratuïtat del transport públic reduirem la mobilitat privada i, per tant, menys pol·lució a l’atmosfera. També farem una opció clara cap a les energies renovables i netes. Segurament, tot i que encara ho estem treballant, a través d’una empresa pública que pugui fer de productora, subministradora i comercialitzadora d’energia de manera que els ciutadans la tinguin, fins i tot, més barata.

En l’àmbit social volem seguir fent l’esforç perquè cap família quedi fora de joc, desnonada o en una situació inassumible com a conseqüència de la crisi. Sobretot els nens i nenes en edat d’escolarització obligatòria.

I, en últim lloc, el de la inversió. Una ciutat amb capacitat d’inversió és una ciutat que lidera projectes i Tarragona, en aquests moments, ja té aquesta capacitat. Aquest eix que explicava de renovació de l’entorn de la plaça Corsini, que també inclou el carrer Reial i la plaça dels Carros, ha de ser un carrer que doni vida social, cultural i comercial a l’entorn del Mercat que en aquest moment té molta vitalitat.

Arribat el moment, amb quins partits estaríeu disposats a pactar i amb qui no?

Torno a dir exactament el mateix de fa quatre anys, pactaré amb aquells partits que tinguin la ciutat de Tarragona com a únic objectiu. Aquells que vulguin utilitzar Tarragona per afavorir l’independentisme, per afavorir l’antiindependentisme o com a moneda de canvi, no m’interessen. És evident que em trobo molt lluny de la CUP, per tant és impossible que pacti amb ells, i em trobo molt lluny de VOX, per tant també és impossible que pacti amb ells. Però obro la possibilitat de parlar amb tothom, perquè Tarragona s’ho mereix. És més, encara que no necessités un pacte obriria el diàleg perquè sempre he cregut en les majories reforçades i amb consensos socials.

FER UN COMENTARI