Antoni Mas: “M’agradaria que els nens es morissin de ganes de posar-se dins del Cavall Alat i portar-lo”

Dissenyador i artista del Cavall Alat, el nou element del Seguici Popular de Vila-seca

0
517
Antoni Mas, dissenyador i artista del Cavall Alat, el nou element del Seguici Popular de Vila-seca. Foto: EF

-El nou element del Seguici Popular és un cavall alat, quina és la raó?
Un dia el regidor de l’Ajuntament de Vila-seca, Pere Segura, em va dir que volien un altre element del Seguici Popular i tenien la idea de fer un petit porc, però jo li vaig proposar que podríem fer un cavall alat perquè el cavall té molta relació amb Vila-seca perquè ens ha acompanyat durant molts anys, ja que érem un poble agrícola i necessitem aquests animals. A més, encertar amb el cavall o amb la mula era la ruïna o l’èxit d’un pagès perquè no era una cosa que es pogués canviar així com així. També al municipi tenim una tradició amb les curses del cavall, potser que el regidor acceptés la meva proposta es deu al fet que el Cós Tradicional de Sant Antoni és una cosa que diferencia Vila-seca d’altres poblacions i el municipi acull molta gent durant aquest cursa de cavalls professionals.

-Aquest animal també és important per tu en l’àmbit personal?
Sí, el cavall alat és un element que jo sempre he portat a la meva memòria perquè és una de les imatges d’aquelles populars que se’t queden gravades a la ment. És un animal important per a mi perquè des que vaig començar en el món de l’escultura, el cavall és un element que sempre ha estat molt present. En realitat, la primera creació va ser una escultura tallada en ferro d’un cavall perquè un amic meu m’ho va demanar per recordar a un cavall blanc que el seu pare havia tingut. N’he fet diverses creacions en la que aquest animal hi és present com un suport de cortina que vaig fer l’any 1997 o una taula d’un cavall alat.

-Com ha estat tot el procés des de la primera idea fins a la finalització de l’escultura?
Fa 2 anys que vam començar amb la idea de construir un cavall alat com a nou element del Seguici Popular però, en treballar en solitari, doncs ha portat més temps del que esperàvem en un primer moment. Per poder fer aquesta escultura, he hagut de fer molts dibuixos i observar molt atentament a cavalls reals; també vaig fer algunes maquetes al començament de tot; però després vaig veure que havia d’anar per feina. La figura manté la proporció d’un cavall real i té una mida d’un metro i setanta-dos centímetres del pit a la part del darrere. Per poder fer aquestes mides reals vaig estar observant la proporció que una persona tenia si es posava al costat d’un cavall. Per mi era molt important mantenir la proporció d’un cavall real perquè l’element màgic li donen les seves ales.

-De quin material està realitzada aquesta nova bèstia?
En la seva totalitat, està fet d’acer inoxidable de color platejat i que sigui d’aquest material també ha suposat un repte en si mateix perquè és la primera vegada que treballava amb aquest. Tenia amics escultors que feia anys que em deien que treballar amb acer inoxidable era semblant que fer-ho amb el ferro, que és el material amb el qual jo he treballat principalment. Jo pensava que deixaria de fer creacions i que mai podria provar l’acer inoxidable, però llavors em va sorgir l’oportunitat del Cavall Alat. Li vaig proposar al regidor si ho podíem fer d’acer inoxidable i va acceptar. Però no sabia el que em costaria perquè han estat prop de 2 anys de treballar, en èpoques amb més intensitat i en unes altres amb menys.

Tot en aquesta escultura està elaborat amb deteniment i ha estat un repte perquè treballar amb acer inoxidable no és tan semblant al ferro com em deien. A més, jo he utilitzat unes làmines més primes que les que se solen utilitzar i això suposa un altre factor de repte. A més, s’ha de tindre en compte que jo treballo en solitari i això també significa que necessiti més temps per fer l’escultura que una persona que treballa en grup. Això sí, per treballar en grup, tots els individuals que el formen han d’anar a la mateixa vegada i realitzar les coses en sincronia. En el meu cas, he vist que qualsevol cosa que he fet ha tingut una certa complexitat. Hi ha coses que poden semblar molt petites a primera vista, però que requereixen molt de temps.

-Tens més experiència en la realització d’elements del Seguici Popular?
Sí. També he fet l’Àliga i l’Aligueta de Tarragona i la corona de la corona del Lleó de Reus. És curiós perquè en el cas de l’Àliga va ser semblant el que m’ha passat amb el Cavall Alat perquè també treballava amb un material amb el qual no havia fet res abans. En aquell cas era el llautó, que és més dens que l’acer inoxidable, i vaig treballar amb unes làmines més gruixudes que va provocar que el pes de l’element sigui més gran. El Cavall Alat pesa al voltant de 40 quilograms i l’Àliga, 84 quilograms. També vaig fer l’estructura per un altre element del Seguici Popular de Tarragona, la cucafera. L’escultura la va realitzar un altre artista però l’estructura la vaig fer jo i em vaig basar en un drac que vaig realitzar fa molts anys quan estava estudiant a l’Escola d’Art i Disseny de Tarragona i que movia la boca i la llengua.

-Per acabar, què significa per tu que una de les teves obres sigui un element del Seguici Popular?
És un honor molt important perquè, encara que ha estat molt de treball per mi una única persona, el cavall alat ha quedat bé. A més, a l’acte de presentació del diumenge van vindre l’Àliga de Tarragona i el Lleó de Reus, que mai surten de les seves respectives ciutats i això és un honor per mi. Quan feia el cavall alat pensava, i segueixo pensant, que m’agradaria que els nens es morissin de ganes de posar-se dins i portar-lo. Vull que la gent li pregunti coses i que jugui amb el Cavall Alat perquè ell pot contestar movent la boca o assentint amb el cap. La nova bèstia mourà les orelles, la boca, la llengua i el cap d’un costat a un altre i de dalt a baix. Al final, l’important és la rialla de les criatures de Vila-seca, que són les que més han de gaudir.

FER UN COMENTARI