L’acord que han presentat aquest mateix matí les empreses i treballadors de l’estiba del Port de Tarragona suposaria un canvi radical en el conflicte laboral que es pateix des de fa un any i mig. Especialment, la incorporació de 19 treballadors de forma immediata per treballar en vaixell hauria de finalitzar la crisi que afecta sobretot el sector agroalimentari, conjuntament amb la complicada situació de sequera i la necessitat d’importacions de cereals.
El nou conveni, operatiu fins al 2029, també preveu la preparació de l’entrada de 21 persones més que actualment es troben a l’espera de finalitzar el seu període de formació. Les dues parts s’han compromès a buscar les accions necessàries perquè la formació i homologació d’aquest segon grup de treballadors finalitzi en el menor temps possible.
Aquesta ampliació, en dues fases, suposarà l’augment d’un 34% de la capacitat actual d’operar. El president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Saül Garreta, ha expressat que aquest acord “és futur pel Port, les empreses, l’APT i també per la cadena logística que cada vegada és més llarga i complexa”. Seguidament, ha recalcat que es tracta només del començament, però que permetrà que “el funcionament de l’estiba sigui molt més eficient“.
Davant el conflicte laboral que es pateix des de principis del 2022, Garreta ha valorat que una estiba poc eficient provoca pèrdua d’oportunitats pel Port, els empresaris i els mateixos treballadors. Per aquest motiu, després que alguns vaixells s’hagin desviat a altres zones portuàries en els darrers mesos, han propiciat finalment aquest acord que, segons assegura Pablo García, en representació de l’Associació d’Empreses Estibadores, “era indispensable per poder emprendre altres accions“.
Per part de les empreses estibadores, Xavier Tárraga ha agraït l’estabilitat que garantirà aquest acord fins al 2029 i que evitarà la dissolució del Centro Portuario de Empleo (CPE), com s’havia plantejat fa un any. A més, ha recordat que ha estat un període llarg de negociacions, però que finalment totes les empreses -a excepció d’una que cessarà la seva activitat- han arribat a l’entesa. Tanmateix, les garanties laborals van més enllà de les demandes del sector i, segons Tárraga, disposaran de més recursos, apostaran per noves tecnologies, més formació, etc.
Implicacions pel sector agroalimentari
En aquesta línia, l’acord signat posaria solució a la manca de personal disponible per a determinats sectors, com l’agroalimentari -un dels més perjudicats-, ja que a més de l’augment de plantilla, es contempla l’assignació d’un nombre fix d’estibadors per empresa estibadora, la qual cosa permetrà una major garantia de servei als clients.
García ha afirmat que “hi haurà personal assignat diàriament a les empreses perquè puguin tenir garantit el seu servei“. Una major eficiència dels processos interns d’assignació i una rotació garantida en tots els sectors haurien de satisfer les demandes de les empreses i, per tant, incrementar els ritmes de descàrrega.
També, els objectius acordats preveuen seguir formant més personal i, fins i tot, la incorporació progressiva de treballadors a externs a l’estiba del Port de Tarragona. En aquest primer procés s’incorporarien una quarantena que ajudaran a accelerar la descàrrega i desencallar, per tant, el conflicte de l’estiba. “L’objectiu és seguir incrementant la plantilla en els pròxims 6 anys perquè això significarà que estan responent a les demandes dels clients i el tràfic al Port de Tarragona augmentarà”, ha conclòs Xavier Tárraga.
Augment d’importacions
Amb tot, una de les principals preocupacions del sector agroalimentari, pel qual alertaven de possibles problemes d’abastiment al setembre de no signar-se cap acord, era l’augment en l’arribada de vaixells per cobrir amb importacions les necessitats de la població. El president de l’APT ha explicat que incrementar el rendiment en un 35% “permetrà comptar amb més eines per fer front als pics de tràfic que periòdicament es produeixen al Port de Tarragona, especialment en la importació de cereals”.
Així i tot, ha assenyalat que “el Port té una capacitat limitada” per assumir un tràfic cada vegada major de vaixells, a conseqüència de la sequera, que redueix a mínims la producció nacional, i la guerra a Ucraïna, que altera el flux normal del comerç. Saül Garreta ha afegit, també, que “a Tarragona entra més d’un 40% dels cereals de la península” i, en global, ha reivindicat que altres baules de la cadena logística haurien de replantejar les seves previsions i la seva organització perquè es puguin “absorbir les necessitats”.
L’any passat, el Port de Tarragona va batre el rècord històric de tràfic de cereals amb 5,95 milions de tones i, enguany, segons diversos agents de la cadena logística es preveu que se superi aquesta xifra, atès que la collita de cereal a l’Estat espanyol s’estima que només assolirà 9 milions de tones quan, en un any normal, acostuma a ser de 25 milions de tones. Per tant, aquest acord posa les bases per poder afrontar amb més garanties aquesta situació no habitual al port tarragoní.
L’APT, posició de mediació
Des de l’Autoritat Portuària de Tarragona han reivindicat el seu caràcter de mediació, assegurant que no té competències per intervenir directament en l’organització del treball o la formació en el sector de l’estiba. És més, Garreta ha exposat el seu posicionament neutral des del qual han possibilitat un clima de diàleg i afavorit l’entesa entre ambdues parts, amb l’objectiu de garantir la competitivitat del Port.
Aquests darrers mesos, l’APT ha prioritzat la continuïtat i regularitat del servei portuari de manipulació de mercaderies en totes les operacions dels vaixells atracats, vetllant pel correcte funcionament de les instal·lacions i la prestació més eficient possible. També, el president del Port de Tarragona afirma que han emplaçat les administracions competents per trobar una solució.
Al mateix temps, Saül Garreta ha destacat “la necessitat de sumar esforços per assolir una operativa portuària que asseguri el subministrament a les cadenes logístiques d’agroalimentaris, vehicles, fruita tropical i contenidors“. Així mateix, ha agraït l’esforç d’ambdues parts per arribar a l’acord signat, després de més d’un any de negociacions, que permetrà millorar l’eficiència del servei que s’ofereix des del Port a la resta del país.