Del 7 al 10 de novembre se celebra, a Singapur, la 7th Emergency Management for Maritime Summit 2023 a Singapur. El Port de Tarragona, de la mà del director de domini Públic i Seguretat Integral, Josep Lluís Díez, participa activament impartint dues conferències al públic assistent. A la primera conferència Diez farà referència a la gestió d’emergències al Port de Tarragona sota el títol d ‘Optimizing Emergency Preparedness – Port of Tarragona’s Emergency and Crisis Management in Handling Dangerous Goods’. La segona ponència serà durant el dijous 9 de novembre i portarà com títol ‘Best Practices in Emergency Preparedness through the Planning & Implementation of Effective Exercises & Drills’. La trobada presenta ponències de persones expertes, 6 tallers, presentacions atractives de casos reals, panels de discussions estratègics amb col·legues globals i estudis de casos en profunditat per a aprendre d’incidents anteriors.
El Port de Tarragona, participa, des de fa gairebé 5 anys en la trobada internacional que se celebra cada any a Singapur sota el títol ‘Emergency Management for Maritime’. Aquest 2023 es tracta de la setena cimera sobre Gestió d’Emergències Marítimes. Durant 4 dies es tindrà la possibilitat d’estudiar i exposar casos reals sobre incidències i accidents d’emergències marítimes, així com la possibilitat d’explorar noves estratègies per a una gestió d’emergències i una planificació de contingències més eficients i eficaces.
El Port de Tarragona està representat per Josep Lluis Díez, director de Domini Públic i Seguretat Integral, qui amb les seves dues conferències emfatitza la rellevància en dissenyar plans i tasques que explicitin cada actuació, saber quins mitjans són necessaris per fer front als esdeveniments que puguin suposar una situació de risc sobre la vida, el medi ambient i la propietat. Díez també ha remarcat la importància de l’estreta col·laboració entre tots els equips de professionals que han de fer front a una situació d’emergència.
Per acabar, Díez ha parlat sobre la necessitat de tenir instal·lacions de seguretat dins de les autoritats portuàries, com un heliport o un parc de bombers per fer front a situacions d’emergència i lluita contra incendis. El director de Domini Públic també ha posat de manifest com el Port de Tarragona ha incorporat dos drons per reforçar la seguretat integral de les instal·lacions portuàries. La Policia Portuària del Port és l’encarregada de prestar aquest servei, mitjançant una nova tecnologia que serveix per augmentar la vigilància, la seguretat, la prevenció, la lluita contra la contaminació i el control de les emergències. Es tracta d’una cimera internacional que dona la possibilitat de construir una comunitat en xarxa, enfortir operacions de resposta a emergències, obtenir informació sobre com es pot planificar i com es pot respondre millor enfront de situacions crítiques, etc.
Port pioner
Port de Tarragona és el primer port del sistema portuari estatal en aconseguir el certificat de Gestió d’Emergències basat en la norma internacional ISO 22320. La norma és un recull de les millors pràctiques mundials en matèria de gestió integral d’emergències amb l’objectiu d’establir l’ordre i el control organitzacional d’estructures i procediments, presa de decisions, traçabilitat i gestió de la informació. Aquesta certificació significa una garantia i el compromís del Port per la seguretat de les persones, de les infraestructures, de les activitats i de l’entorn.
Per què participar?
És una oportunitat per obrir un ventall de noves opcions, idees i coneixements al voltant de la gestió d’emergències. Es tracta la gestió de la seguretat pública i privada abastant aspectes de seguretat tecnològica i mediambiental, la protecció civil i la protecció portuària, entre altres.
Durant les anteriors edicions també es destacà la importància sobre la prevenció, protecció i eliminació dels riscos derivats de l’activitat dins del recinte portuari i l’alta preparació tant en medis materials com tecnològics, com humans i organitzatius. També s’emfatitza sobre la rellevància en dissenyar plans i tasques que explicitin l’actuació. Els i les ponents posen
de manifest l’origen dels accidents, accidents a les zones terrestres d’ús públic, a les concessions, a les aigües del Port o en altres situacions sobrevingudes moment en què les persones assistents poden aprofundir i compartir coneixements en diferents àmbits relacionats amb el sector marítim portuari.
Un port segur
Port Tarragona ha volgut, durant aquesta setena edició a Singapur posar de manifest quina és la política, la filosofia i l’essència del Port per tal de prevenir o bé, si fos cas, fer front a la gestió d’emergències que es puguin ocasionar.
Per una banda, l’organisme tarragoní, té publicat a la seva web com actuar en cas d’emergència i posa a l’abast el telèfon d’emergències 900 229 900, gratuït i actiu les 24 hores del dia, 365 dies l’any.
El Port de Tarragona, ha explicat Díez, té unes línies clares d’actuació en matèria de seguretat. La primera línia fa referència, als mitjans humans i materials amb els quals compta i en constant actualització i desenvolupament tecnològic com és el cas de l’ús de drons a l’hora de controlar i preveure incidències. Un equip de bombers especialitzats format per professionals dels Parcs Químics de Seguretat dins del mateix recinte portuari, equipaments amb materials idonis als canvis tecnològics i del sector, una xarxa contra incendis de grans prestacions, un Centre de Comandament Avançat per a la gestió d’emergències al Port, i un conveni de col·laboració amb Bombers de la Generalitat per a complementar les intervencions en cas d’emergència i millorar la capacitat de resposta, així com protocols de coordinació amb altres administracions per tal de coordinar i millorar aquest tipus d’actuacions. Igualment, el centre de control i vigilància del Port, amb un servei 24/7, és una peça essencial en la gestió integral de la seguretat, juntament amb la Policia Portuària que vetlla per la seguretat de manera permanent.
La segona línia fa referència a una assistència mèdica 24/7/365, amb un centre assistencial al mateix recinte portuari amb un vehicle medicalitzat operatiu les 24 hores. La gestió de mercaderies perilloses és la tercera línia, es tracta d’un sistema de treball consistent, fiable i d’acord amb la reglamentació aplicable i amb la certificació ISO 90001:2015 per evitar i prevenir qualsevol incidència en el moviment de mercaderies perilloses dins del recinte portuari tarragoní.