El Consell Social de la Universitat Rovira i Virgili (URV) ha iniciat aquest dilluns els actes de commemoració del seu 30è aniversari amb un acte solemne al Paranimf del Rectorat. La cerimònia ha comptat amb el president del Consell Social, Josep Poblet; el rector de la URV, Josep Pallarès; el secretari general de Recerca i Universitats, Oriol Escardíbul; l’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, i el president del Parlament de Catalunya, Josep Rull.
Abans de l’acte s’havia celebrat un ple extraordinari on es va aprovar la declaració institucional del 30è aniversari, en què es reclama “una major precisió en la definició de les funcions dels consells socials en les lleis i un major marge d’actuació”. Poblet ho va remarcar també durant el seu discurs: “Estem contents del passat i del present esperançador, però necessitem fer canvis per millorar el futur i continuar fent progressar la societat i sent encara més propers a la gent de l’extens territori que abasta la URV, a la qual hem servit a bastament i continuarem servint”.
El president del Consell Social va subratllar que cal “més interacció amb el territori i més interlocució amb els seus agents principals” i va fixar el compromís del Consell: “El compromís del Consell Social d’ara endavant és treballar perquè es precisin les funcions i competències de l’ens i, sobretot, perquè el teixit productiu, les administracions i la societat en general es convencin del tot que confiar en la universitat és la major inversió de futur per a tothom”. Poblet també va anunciar que no es presentarà a la reelecció quan acabi el seu mandat el desembre de 2026.

Rull: “Un exercici d’audàcia i compromís”
El president del Parlament, Josep Rull, va valorar que la reivindicació del Consell Social havia convertit “un acte protocol·lari en un exercici d’audàcia i compromís”. Va afegir que “les lleis catalanes tenen marge per augmentar la capacitat d’actuació dels consells socials” i que aquesta millora competencial “va molt lligada a l’autogovern i a valors com ara la defensa de la democràcia i l’esperit crític”.
Rull també va destacar que la URV “no s’ha quedat només en universitat de territori, sinó que ha consolidat una dimensió nacional i internacional, com tot el sistema universitari català”.
El rector de la URV, Josep Pallarès, va agrair a Poblet la feina feta i va posar en valor el paper del Consell Social com a mostra que “la Universitat és un projecte comú que va molt més enllà de la docència i la recerca”. Segons va dir, la fortalesa d’aquest òrgan “incideix directament en la maduresa i la riquesa col·lectiva del territori”.

“Coincideixo plenament que és la societat la que ens ha de marcar els grans objectius i, en aquest procés d’escolta, el Consell Social hi té un paper essencial”, va remarcar el rector. Pallarès va insistir que una universitat genera “autèntic impacte social quan és capaç, més enllà de formar persones o fer recerca, de transformar el territori que l’acull, contribuint al seu creixement econòmic i social i a la seva maduresa col·lectiva”. Per això va reiterar que la universitat “és de la societat i es deu a la societat”. “Aquest és el gran repte que tenim com a institució, i per assolir-lo el paper dels consells socials és i continuarà essent imprescindible”, va reblar.
El secretari general del Departament de Recerca i Universitats, Oriol Escardíbul, que va assistir en substitució de la consellera Núria Montserrat, va recordar que el Consell Social “té també la funció de vetllar pels principis ètics i d’integritat” i va posar en valor el paper que juga en “l’apropament de la Universitat al territori”. Va afegir que el Govern manté el compromís de desplegar l’agenda universitària i va agrair l’esforç de la URV “en docència i recerca al sud del país”.
Per la seva banda, l’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, va agrair la feina feta per Poblet i va remarcar que el Consell Social ha servit per “escurçar la distància entre la Universitat i la realitat social”.

Memòria i projecció
L’acte també va servir per inaugurar l’exposició dels expresidents del Consell Social (Josep Maria Freixes, Enric Vendrell, Josep Gomis, Àngel Cunillera, Anton Valero, Joan Pedrerol i Joan Enric Carreres) i per projectar un vídeo commemoratiu dels 30 anys.
El calendari de celebració inclou actes als campus de les Terres de l’Ebre i Vila-seca, i a les seus del Baix Penedès i Vilafranca. Un dels moments més destacats serà la presentació del llibre dels 30 anys del Consell Social, obra de Toni Orensanz, que tindrà lloc el 27 de novembre al Centre de Lectura de Reus.