Els Comuns planten cara a la MAT Aragó-Catalunya per manca d’avaluació ambiental

Denuncien la fragmentació del projecte i exigeixen un nou estudi global amb garanties de transparència i participació ciutadana

22 d'abril de 2026 a les 20:36h

Els diputats Eloi Badia i Félix Alonso, juntament amb altres membres del Grup Parlamentari Plurinacional Sumar, han presentat una iniciativa parlamentària que posa en evidència la divisió en set expedients separats del projecte de la Línia de Molt Alta Tensió (MAT) Escatrón-la Secuita. Segons els impulsors, aquesta segmentació ha impedit dur a terme "una avaluació ambiental completa i coherent, tal com exigeix la llei".

La Proposició No de Llei (PNL), que està prevista debatre's a la Comissió de Transició Ecològica i Repte Demogràfic, insta l'Executiu a elaborar un nou Estudi d'Impacte Ambiental integrat que inclogui tot el conjunt del projecte així com les infraestructures associades. Aquest estudi hauria d'incorporar l'anàlisi dels efectes acumulatius i sinèrgics, així com una comparativa d'alternatives reals per garantir una planificació adequada.

A més, la PNL reclama garanties que assegurin la participació ciutadana efectiva i la màxima transparència durant tot el procés. També es proposen mecanismes de seguiment conjunt amb els ajuntaments afectats per tal d'evitar o minimitzar impactes mediambientals, territorials, paisatgístics i socioeconòmics derivats del projecte.

 

Característiques tècniques del projecte MAT Escatrón–la Secuita

El projecte preveu una línia d'aproximadament 181 quilòmetres destinada a transportar energia des d'Aragó fins al pol petroquímic de Tarragona. La capacitat estimada d'evacuació és de 3.000 MW, coincidint amb el tancament previst dels reactors nuclears Ascó I, Ascó II i Vandellòs II. Aquesta infraestructura suposa un impacte considerable sobre 28 municipis tarragonins i afecta unes 1.300 finques propietat particular.

Davant aquesta situació, els diputats Félix Alonso i Eloi Badia han afirmat que "la planificació energètica ha de respondre a criteris d'equilibri territorial, justícia distributiva i sostenibilitat ambiental", subratllant que cal evitar que "determinades zones rurals suportin de manera desproporcionada les infraestructures de transport elèctric sense obtenir un retorn clar en desenvolupament local".