La carretera més perillosa de Catalunya és a Tarragona

L'informe del RACC revela que un 26% de la xarxa viària analitzada presenta un "risc alt o molt alt" d'accidents greus o mortals

16 de desembre de 2025 a les 16:24h

La carretera T-314, que connecta Cambrils i Reus, ha estat designada com la via més perillosa de la xarxa viària catalana, segons el 24è estudi IRAP del RACC, corresponent al trienni 2022-2024. Aquest informe, que analitza el risc d'accidents greus i mortals a les carreteres de Catalunya, situa la T-314 al capdavant de les vies amb índex més alt de perillositat, deixant enrere l'Arrabassada, que fins ara ocupava aquesta posició.

L'informe del RACC revela que un 26% de la xarxa viària analitzada presenta un "risc alt o molt alt" d'accidents greus o mortals, una xifra que ha augmentat dos punts respecte al període anterior. L'increment de la perillositat es concentra especialment a les carreteres convencionals, com la T-314, que són les més exposades als riscos. Aquests resultats posen de manifest una preocupant tendència que afecta les vies més utilitzades per la circulació local i interurbana.

La T-314, que travessa una zona molt transitada i connecta dues de les ciutats més importants del Baix Camp, ha estat objecte d'anàlisis detallades pel seu alt nombre d'accidents. Les seves característiques, amb trams estrets i corbes perilloses, juntament amb l'elevada concentració de trànsit, contribueixen a aquesta elevada perillositat. 

L'augment dels accidents i el perill de les motos

Segons l'estudi, els accidents greus i mortals han augmentat gairebé un 5% durant el període analitzat, amb un factor preocupant: les motocicletes, que representen només el 3,2% de la mobilitat global, estan implicades en el 47% dels accidents mortals. Aquesta dada crida l'atenció, ja que les motos són especialment vulnerables en trams de carretera amb poca seguretat o poc condicionats per aquest tipus de vehicles.

Aquesta tendència també es nota a la T-314, on els motociclistes es veuen exposats a perills augmentats per la falta de zones segures i la manca de proteccions adequades en certs trams. La carretera, que travessa zones de gran trànsit de vehicles pesants i turismes, ha estat testimoni d'accidents amb víctimes mortals, especialment entre aquells que circulen en moto. La manca de carrils bici i de mesures de seguretat específiques per a motocicletes agreuja aquesta situació.

Les vies de gran capacitat també són un repte

A l'altre extrem, l'informe destaca també altres punts de perillositat en la xarxa viària catalana. Un exemple és el tram de l'N-340 a la variant de Torredembarra, una via que registra una alta concentració de vehicles pesants i que, segons l'estudi, és una de les més perilloses pel que fa a la seguretat viària. Aquest tram, que forma part de la xarxa de carreteres principals que connecten diversos punts de la costa, és una de les rutes amb més accidents de trànsit greus i mortals a causa del pas de camions i vehicles grans.

La necessitat de millorar la seguretat

Els resultats de l'estudi subratllen la necessitat urgent d'aplicar millores a les carreteres convencionals, com la T-314, que tot i ser una via clau per a la connexió entre Cambrils i Reus, presenta moltes mancances en termes de seguretat. Les dades mostren que, malgrat els avenços en altres àmbits de la seguretat viària, els trams de carretera amb més risc segueixen sent els més perillosos i necessiten actuacions immediates.

Les autoritats locals i la Generalitat han de valorar la situació amb caràcter d'urgència, prioritzant les millores en aquelles vies més conflictives. Per a això, experts en seguretat viària suggereixen incrementar les zones d'avançament, millorar la senyalització i, sobretot, aplicar mesures de protecció específiques per a motocicletes i altres vehicles vulnerables. A més, la seguretat dels vianants també ha de ser un focus d'atenció, especialment en trams urbans o pròxims a zones residencials.

Sobre l'autor
Maria Lorenzo foto
Maria Lorenzo Miró
Veure biografia
El més llegit