L’aparició d’una mena de caparrot just a sobre del Portal de Sant Antoni ha creat controvèrsia a les xarxes socials, preguntant-se què feia allí aquella escultura. El bust gegant és una de les iniciatives del Centre d’Arts Contemporànies de Tarragona, Mèdol, i emet missatges lluminosos en codi morse.
El creador de l’anomenat Far Libertas és l’artista Fernando Sánchez Castillo i es troba sobre l’antic pas de ronda de la muralla romana, sent visible des del passeig de Sant Antoni. A més, s’’ha equipat amb un emissor de llum que projecta versos de Federico García Lorca. Els versos són dels poemes ”Ronda de los tres amigos” i “Grito a Roma”, que el poeta granadí va consignar a Poeta a Nova York (1930). Els feixos de llum, explica l’escultor, “fan al·lusió a l’analogia simbòlica entre el poeta i el far lluminós que ens guia en l’obscuritat de la mar”.
El bust de grans proporcions és la còpia d’una escultura d’època romana. El Negret, el nom popular amb què es coneix el lampadari (segle I-II dC) que ha inspirat Fernando Sánchez, representa un esclau nubi i forma part del fons del Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (MNAT).
Tal com explica la consellera de Cultura de l’Ajuntament de Tarragona, Sandra Ramos, “la instal·lació, a més d’apropar-nos l’art i de fer-nos reflexionar, connecta el patrimoni romà amb la contemporaneïtat”.
L’acció escultòrica s’emmarca dins del cicle ‘El que queda després’, amb el qual segons el director de Mèdol, Vicent Fibla, “es reivindica la capacitat que té la intervenció artística per anar a trobar els i les vianants i provocar debat en l’espai públic”.
El procés de producció de Far Libertas ha alineat la visió i la col·laboració diferents institucions. El Museu Nacional Arqueològic de Tarragona va escanejar el Negret i va proporcionar Sánchez Castillo les mides exactes en tres dimensions. La còpia resultant es correspon a un cos d’uns set metres d’altura, la mateixa escala que es va fer servir amb l’estàtua sedent que presidia el Temple d’August, a la Tàrraco de fa gairebé dos mil·lenis.
D’aquesta manera, l’escultor vol fer justícia i posar simbòlicament al mateix nivell l’esclau i l’home més poderós de l’Antiguitat. El Negret, diu Sánchez Castillo, simbolitza “la veu digna de les persones que treballen, pateixen i sostenen amb el seu esforç i la seva suor als poderosos. És un homenatge a tots aquells i aquelles que han servit a la força als poderosos i a tots els que avui segueixen patint sofisticades versions d’esclavitud, com la política, l’econòmica o la racial”.
Per a Sánchez Castillo, el projecte planteja “una sinècdoque del poder, l’esclavitud, el luxe i la força de les imatges al Mediterrani, i busca la recuperació del poder simbòlic de la ciutat de Tarragona com a lloc de transformació de la Història a maneres més conciliadores i positives amb les llibertats dels individus”.