Després de la roda de premsa convocada el passat 21 de juny, en què ASFAC i altres organitzacions demanàvem una resolució al conflicte laboral que s’està vivint al Port de Tarragona des de principis del 2022, no hi ha cap acord a la vista i el sector es troba en una situació de perill imminent.
És un fet que la sequera a la Península Ibèrica ha afectat greument la producció nacional de cereals i caldrà augmentar el volum d’importacions per cobrir les necessitats de subministrament. Això a l’inici de la campanya 2023/24, quan a partir d’aquest mes d’agost s’esperen arribades de vaixells de diferents punts de la geografia mundial, pot comportar una tensió que ara mateix el Port de Tarragona no pateix: els magatzems estan plens, però els ritmes de descàrregues de vaixells són, en alguns casos de l’ordre d’un 50% menys.
Per posar exemples: Un vaixell que va arribar al Port de Tarragona el 14 de juny amb blat i ordi de Bulgària que portava 69.000 tones de producte va marxar el 3 de juliol. En total, s’hi va estar 20 dies a un ritme de descàrrega aproximat de 3.500 tones diàries, quan un vaixell panamax (60.000-70.000 tones) a ritmes normals hauria de descarregar al voltant de 10.000 tones de producte diàriament, en una estada d’entre 8 i 10 dies al Port.
Un altre exemple el trobaríem en un vaixell que va arribar al Port de Tarragona el 26 del juny. Aquest que tot just va marxar ahir dia 12 de juliol, portava 27.400 tones de blat de moro de Polònia i en els 16 dies que hi va estar els ritmes de descàrrega es van trobar per sota les 2.000 tones diàries. Per acabar, aquesta setmana s’ha desviat al Port de Castelló un vaixell carregat amb 12.000 tones de blat, per tal d’evitar les demores i sobre costos associats a aquest mateix conflicte.
Insistim també en el fet que les previsions d’aquest 2023 al Port de Tarragona són les següents:
- Previsió d’importació de 600.000 tones mensuals
- Previsió de circulació de 900 camions diaris
- Necessitats de descàrrega d’un panamax (60.000-70.000 tones aprox) cada dos dies
- Ara mateix els preus de descàrrega i emmagatzematge al Port de Tarragona, gairebé s’han doblat, passant dels 7-8 €/t als 14-15 €/t.
Des d’ASFAC volem remarcar que la manca de personal al Port és un fet, però sabent que el procés de formació és lent, és un tema de difícil resoldre en els pròxims dies.
Sabem també que els últims moviments per part d’empreses i treballadors podrien fer canviar el panorama, amb un acord que podria millorar la situació, amb més personal i amb una assignació de mans més equitativa per a tots, però també tenim constància que aquest acord és temporal i per aquest motiu necessitem una solució definitiva.
Per tots aquests motius, des d’ASFAC exigim urgentment que s’assoleixi un acord sòlid abans del mes d’agost, ja que la situació per al subministrament d’aliments per als animals pot arribar a límits crítics en les pròximes setmanes i podem veure un panorama molt negre pel benestar dels animals i el subministrament de productes bàsics als lineals dels supermercats (ous, llet, carn..).
Si la situació no es resol en les pròximes setmanes i no veiem millores en breu, des d’ASFAC iniciarem les mobilitzacions necessàries per a garantir l’alimentació dels animals i el seu benestar.
ASFAC
L’Associació Catalana de Fabricants d’Aliments Compostos (ASFAC) és una organització activa i dinàmica que representa els interessos col·lectius dels seus associats, als quals presta diversitat de serveis i accions, fent un treball rigorós i representant-los davant de l’administració pública i d’altres organismes .