Calafell redueix el cost dels residus dels mercadals

En aquestes inspeccions hi havia com a mínim un inspector de les concessionàries del servei de neteja i recollida, un educador ambiental i un agent de la Policia local per reforçar l’acte d’autoritat del consistori

Imatge dels empleats de l'ajuntament actuant sobre una parada del mercat. (Cedida)

L’actuació sobre la recollida de residus realitzada per l’Ajuntament als mercadals setmanals de Calafell ha tingut un efecte immediat. El cost de tractament s’ha reduït a pràcticament la meitat, des que es controla que els paradistes recullin i separin correctament els residus generats per la seva activitat.

Recordem que si els residus es porten barrejats a l’abocador hi ha una penalització econòmica, per incentivar la recollida selectiva. Si els residus no se separen, hi ha més tones de rebuig i, a més, el preu per tona és molt més alt.

Les dades de la campanya realitzada el passat mes d’agost no poden ser il·lustratius. En el cas del mercadal de Segur de Calafell ha passat de costar 2.293,09 euros mensuals a costar-ne 1.282,34. I al mercadal de Calafell, s’ha baixat de 1.256,48 euros mensuals a 833,24.

Si més no, les xifres dels mercadals són esperançadores. Al de Segur, la recollida selectiva ha crescut 30 punts, del 51,7% al 81,9%. I al de Calafell, 23 punts, del 63,1% al 86,1%.

Altres problemàtiques

L’actuació realitzada per l’Ajuntament ha atacat també altres problemàtiques associades a la neteja dels mercats setmanals i que generen moltes queixes veïnals. Especialment, el compliment de l’horari de finalització de l’activitat comercial, del que depèn també el temps de treball dels equips de neteja. I de retop, l’hora en què les zones on es fa mercat poden tornar-se a obrir al trànsit o a l’estacionament.

També s’ha incidit en altres repercussions que té la recollida defectuosa dels residus dels mercats setmanals. Per exemple, si el plàstic no és recull adequadament, el vent se l’emporta i l’escampa per tot arreu, tot creant un nou problema. O el cartró que, ben plegat i apilat, es recull més ràpid i i ocupa menys espai a l’hora de transportar-lo.

L’Ajuntament va mobilitzar un grup de treball de deu persones, dividit en dos equips, un per a parades d’alimentació i l’altre, per a la resta. A cada equip hi havia com a mínim un inspector de les concessionàries del servei de neteja i recollida, un educador ambiental i un agent de la Policia local. La presència de la policia en aquestes visites tenia la finalitat de reforçar l’acte d’autoritat del consistori.