Calafell presenta al·legacions contra les pantalles acústiques a la via del tren

L’Ajuntament tem que es crei un mur més alt que el de Berlín, que acabi de trencar en dos el municipi

L’Ajuntament de Calafel ha anunciat que presenta al·legacions al projecte d’Adif per construir pantalles d’aïllament acústic a la via del tren al seu pas pel municipi. Com altres municipis de la línia ferroviària de la costa, Calafell tem la instal·lació de proteccions opaques més altes que el mur de Berlín, que comporti una destrossa al centre dels pobles i ciutats, que quedarien encara més trencats en dos.

Les al·legacions de Calafell incideixen en el fet que existeixen molts altres mètodes per complir els objectius de sorolls. Per exemple, els que redueixen el soroll en els propis trens en circulació o en les vies, bé pels elements de propulsió i altres de mecànics dels combois, o de rodadura pels carrils. Però aquestes al·legacions remarquen també que, posats a fer pantalles acústiques, hi ha alternatives molt menys lesives: murs vegetals, pantalles de material transparent…

“El que pretén fer Adif és una autèntica barbaritat i això explica, potser, l’obscurantisme amb què està gestionant aquest projecte”, diu l’alcalde, Ramon Ferré. “Imagineu-vos la barrera que significa ja avui en dia la via, flanquejada per murs opacs de cinc metres d’altura, en alguns trams fins i tot de set metres. El mur de Berlín en feia 3,75…”, afegeix.

Ferré diu també: “Arreu d’Europa s’han provat amb èxit tota mena d’alternatives. Tant a les línies ferroviàries com prop dels aeroports. Fins i tot, els gestors ferroviaris i aeroportuaris han pagat la insonorització dels habitatges afectats, amb la instal·lació de finestres amb vidre aïllant”.

L’alcalde subratlla: “No entenem perquè Adif només planteja una única possibilitat, la més agressiva i una de les més cares. Però és més, la mateixa normativa europea que volen complir prioritza la solució en el focus emissor del soroll, no en la recepció del soroll”.

També defectes de procediment

L’Ajuntament també al·lega contra el projecte apel·lant a qüestions procedimentals del màxim relleu i que poden significar la seva nul·litat de ple dret. En particular, Adif ha incomplert l’obligació legal de comunicar el projecte, abans de la seva aprovació, a l’autoritat urbanística competent. Això ha generat una situació d’indefensió.

“Hi ha altres deficiències en la tramitació, que ens donen base per a combatre aquest projecte, perquè incompleixen preceptes bàsics de la pròpia normativa ferroviària i fins i tot de la llei contra la contaminació acústica”, comenta l’alcalde.