Els alcaldes del Penedès Marítim reclamen reforços en el transport per les obres de la R2 Sud a partir de març

Els municipis costaners del Baix Penedès i el Garraf alerten que el pla alternatiu actual no respon a la demanda i proposen augmentar autobusos i gratuïtat al servei ferroviari i la C-32

03 de març de 2026 a les 11:13h

Els representants municipals del Pacte del Penedès Marítim, que integra els ajuntaments situats al llarg de la costa del Baix Penedès i el Garraf, han manifestat la seva preocupació davant l'inici previst per aquest mes de març de les obres a la línia ferroviària R2 Sud. Aquestes intervencions afectaran considerablement el servei, ja que suposaran una reducció dràstica de les freqüències fins a només dos trens per hora en cada sentit, fet que implica perdre més de la meitat dels serveis habituals.

Crítiques al pla alternatiu presentat per Govern, Adif i Renfe

L'actual projecte alternatiu elaborat pel Govern, juntament amb Adif i Renfe, ha estat qualificat pels alcaldes com a "clarament insuficient" per cobrir les necessitats reals dels usuaris. En aquest sentit, els responsables municipals exigeixen que es faci una "revisió" exhaustiva del pla per tal d'adaptar-lo millor a la demanda existent durant el període d'obres.

Propostes concretes per millorar el servei durant les afectacions

Dins les mesures plantejades pel Pacte hi ha un reforç significatiu dels serveis d'autobús al corredor sud. També reclamen establir nous punts d'enllaç en aquells municipis sense estació ferroviària però amb connexions interurbanes, amb l'objectiu de facilitar una millor mobilitat interna entre els diferents nuclis tant del Garraf com del Baix Penedès.

A més, des del Baix Penedès s'aposta clarament per incrementar els serveis exprés entre Calafell – Cunit – Cubelles i també entre el Vendrell – l'Arboç, fins a garantir almenys un servei per hora en cadascun d'aquests trajectes. En global, demanen redistribuir els reforços disponibles fins a assolir un mínim total de 50 autobusos provinents d'altres línies no afectades.

Més sol·licituds als gestors del pla alternatiu

A banda dels canvis en el transport terrestre, els alcaldes plantegen que els trens que surtin des de Castelldefels realitzin un recorregut directe fins a Barcelona–Sants amb una única parada intermèdia al Prat de Llobregat. Aquesta modificació té com a finalitat reduir notablement els temps de viatge durant aquest període excepcional.

Afectacions locals i reacció dels alcaldes costaners

Tots ells —els alcaldes d'El Vendrell, Calafell, Cunit, Cubelles, Vilanova i la Geltrú, Sant Pere de Ribes i Sitges— reconeixen que aquestes obres són "necessàries", però expressen estar "preocupats" pel seu impacte sobre la mobilitat diària. Segons expliquen, és imprescindible millorar substancialment el pla actual perquè sigui adequat davant l'important descens en la capacitat ferroviària.

Sobre l'autor
Ismael Lobo
Ismael Lobo García
Veure biografia
El més llegit