Aquesta setmana han començat les obres de remodelació dels jardins de Francesc Macià, un espai emblemàtic del barri de Sant Joan. El projecte, impulsat per l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, té com a objectiu millorar la funcionalitat, l’accessibilitat i el confort d’aquest espai públic, tot mantenint el seu caràcter de zona verda i de punt de trobada veïnal.
La reforma inclou millores urbanes, actuacions de manteniment i treballs de jardineria per reforçar la identitat del parc com a espai cívic i natural al cor del barri.
Millores en accessibilitat, drenatge i enllumenat
Una de les actuacions principals serà l’ampliació dels camins centrals de formigó en dos metres, per facilitar la circulació i col·locar-hi nous bancs. Es construirà també un banc d’obra perimetral al parterre de l’avinguda de Francesc Macià i s’instal·laran dotze bancs nous distribuïts per les zones d’estada i els camins principals.
Pel que fa a la il·luminació, s’hi afegiran quatre nous fanals —dos a la zona de jocs infantils i dos més a la banda del carrer del Jardí— per millorar la seguretat i la visibilitat en horari nocturn.
En l’àmbit de la jardineria, es retiraran onze soques en mal estat i es renovarà la vegetació dels parterres, amb noves plantacions previstes en una fase posterior del projecte.
Renovació de voreres i millor connexió amb el carrer del Jardí
Les obres també preveuen la renovació de les voreres de l’avinguda de Francesc Macià i del carrer del Jardí, que es faran amb el mateix acabat de formigó que la plaça per aconseguir una imatge urbana més harmoniosa i accessible. A més, s’hi crearà una remunta al carrer del Jardí que connectarà la vorera de muntanya amb els jardins, millorant la continuïtat del pas de vianants.
Per solucionar els problemes de drenatge, s’instal·laran tres reixes de recollida d’aigua pluvial als punts on fins ara s’acumulava aigua després de la pluja.
El pressupost total de les obres és de 115.335 euros (IVA inclòs), i es preveu que els treballs tinguin una durada de sis mesos.
Un projecte fet amb el veïnat
La reforma dels jardins s’ha treballat de manera participativa amb l’associació de veïns i veïnes de Sant Joan, que ha col·laborat en la diagnosi i en la proposta final del projecte. El regidor de Projectes i Obres, Gerard Llobet, destaca que “el govern tenia un compromís amb el veïnat per millorar els jardins, s'ha treballat amb ells durant mesos i han pogut fer suggeriments que s'han incorporat en el nou projecte.”
Llobet ha remarcat que l’objectiu és que aquest espai continuï sent un punt de convivència i activitat per al veïnat del barri i per a les persones usuàries del Centre Cívic proper.
Actuacions complementàries
Paral·lelament a la reforma principal, el servei de jardineria durà a terme la reparació i posada en funcionament de la bassa circular dels jardins.
D’altra banda, la Unitat de Serveis Municipals ha completat recentment la millora del marge al costat de les pistes de petanca, que s’ha convertit en un banc corregut. També s’ha instal·lat una nova font d’aigua que incorpora un abeurador per a gossos, millorant així l’ús compartit de l’espai per a totes les persones i mascotes.
Amb aquesta actuació integral, l’Ajuntament vol revitalitzar els jardins de Francesc Macià i consolidar-los com un espai verd, inclusiu i acollidor al servei del barri de Sant Joan.
