El projecte d’Idiada 2, el futur Centre d’Innovació del Vehicle Autònom i Connectat (CIVAC), fa un pas decisiu endavant. La consellera d’Economia i Finances, Alícia Romero, ha anunciat aquest dilluns que el Govern ja ha posat en marxa els tràmits per fer realitat aquesta ampliació estratègica del complex d’Idiada, amb la publicació de la licitació dels treballs d’assistència tècnica vinculats a la redacció del Pla Director Urbanístic (PDU).
L’anunci s’ha fet després d’una reunió amb el consell d’alcaldes del Baix Penedès. Segons ha explicat la consellera als mitjans, la licitació del contracte s’ha publicat avui mateix tant al Diari Oficial de la Unió Europea com a la Plataforma de Serveis de Contractació Pública de la Generalitat. El pressupost del contracte és de 289.644,31 euros (IVA inclòs).
El PDU ha de definir l’ordenació urbanística dels terrenys on s’ubicarà Idiada 2, situats entre els municipis de l’Arboç, Banyeres del Penedès, Castellet i la Gornal i Sant Jaume dels Domenys, al Baix Penedès. Aquest nou complex neix com una ampliació del centre Idiada actual, dedicat a la prestació de serveis, assaig i recerca, desenvolupament, control de qualitat i certificació en el sector de l’automòbil.
Durant la seva intervenció, Romero ha contextualitzat el projecte com una continuïtat d’un model consolidat. Idiada 2 serà la segona fase d’Idiada 1, “un projecte que funciona des de fa molts anys i que ha generat molta riquesa i molts llocs de treball” i que “s’ha convertit en tota una història d’èxit”. En aquest sentit, ha remarcat que “ara tenim un segon repte, que és treballar pel desenvolupament del vehicle autònom i connectat per la descarbonització del sector de l’automoció, un sector estratègic per a l’economia dels nostre país”.
D’acord amb les bases del concurs, el termini de presentació d’ofertes finalitza el 15 de gener de 2026. La consellera ha deixat clar que la voluntat del Govern és avançar amb celeritat: “La nostra voluntat és accelerar al màxim els treballs per tenir aprovar definitivament el PDU en dos anys i poder fer les inversions necessàries perquè aquest centre d’innovació sigui una realitat”. En paral·lel, ha assegurat que el procés es farà de la mà del territori, ja que “treballem conjuntament amb el territori per recollir totes les sensibilitats i diferents necessitats, de manera que estiguin plasmades en aquest PDU”.
Els alcaldes del Baix Penedès han aprofitat la trobada per reclamar que, mentre avança la tramitació urbanística, la Generalitat iniciï també l’adquisició dels terrenys afectats. El president del Consell Comarcal del Baix Penedès, Ramon Ferré, ha valorat positivament l’anunci i ha defensat que és “viable” avançar en la compra de parcel·les. Romero ha obert la porta a aquesta possibilitat i ha apuntat que “segurament” es podran dur a terme “algunes accions” en aquest sentit.
La mobilitat ha estat un altre dels punts destacats de la reunió. Diversos batlles han demanat que les noves entrades i sortides que es plantegen a l’AP-7 es coordinin amb el desenvolupament del PDU d’Idiada 2. La consellera s’ha compromès a “analitzar-ho bé” i a estudiar si cal fer “algun ajust” perquè les infraestructures vagin alineades amb el projecte.
Pel que fa a les inquietuds sorgides al territori sobre una possible implantació d’un port sec a l’entorn d’Idiada 2, Romero ha evitat concretar aquesta qüestió, però ha estat taxativa sobre la prioritat del Govern: “La prioritat del govern en aquest espai és Idiada 2” i “en tot cas, si hi ha qualsevol altra inversió en l’àmbit ferroviari haurà de ser compatible amb Idiada 2, perquè és la nostra prioritat”.
Un projecte clau per a l’economia catalana
Idiada, participada en un 20% per la Generalitat, és considerada una infraestructura clau per reforçar el lideratge econòmic de Catalunya a Europa. Inclosa en el Pla de Govern de la XV Legislatura, la seva ampliació amb Idiada 2 té com a objectiu convertir el complex en un hub de referència en recerca i desenvolupament, assaigs i homologació de vehicles connectats i autònoms.
La construcció del nou centre permetrà aprofitar les oportunitats de mercat generades per l’avenç cap a la mobilitat avançada, reforçar el compromís amb la descarbonització de l’economia i impulsar la competitivitat del sector. A més, la seva ubicació consolidarà el Penedès com un pol europeu d’automoció avançada, atraient inversió i ocupació qualificada i dotant Catalunya de capacitats capdavanteres en la validació de vehicles connectats i autònoms.