La Biblioteca Joan Oliva i Milà acollirà el dissabte 7 de febrer, d'11 a 13 hores, la primera edició de la Biblioteca Humana a Vilanova i la Geltrú, una iniciativa que proposa un format de lectura diferent i innovador: persones que esdevenen llibres i comparteixen, en primera persona, les seves històries de vida amb el públic.
L'activitat permet a les persones lectores “agafar en préstec” un llibre humà i conversar-hi en grups reduïts d'un màxim de 10 persones, en un espai de diàleg obert i respectuós que convida a escoltar experiències vitals diverses i a ampliar mirades.
El projecte Biblioteca Humana va néixer a Copenhaguen l'any 2000 com a resposta al creixement dels delictes d'odi i la discriminació, amb l'objectiu de promoure la tolerància i la comprensió entre persones de diferents cultures, orígens i estils de vida. Actualment, sota el lema “No jutgis un llibre per la seva coberta”, la iniciativa es desenvolupa en més de 80 països d'arreu del món, abordant temàtiques molt diverses amb la voluntat de construir comunitats més inclusives.
A Vilanova i la Geltrú, aquesta primera edició és una iniciativa de la Biblioteca Joan Oliva i Milà, amb la col·laboració de la Regidoria d'Acció Social i Dependència. Fa prop d'un any que es treballa en la selecció i preparació de les persones que formaran part del catàleg de llibres humans.
La proposta va sorgir en el marc de les trobades del Club de Lectura en Francès de la biblioteca, arran de la lectura del llibre solidari 13 à table, vinculat a un projecte benèfic anual de suport a persones vulnerables a França. El projecte s'ha desenvolupat com un treball comunitari, amb la participació d'una àmplia xarxa de persones voluntàries, associacions, institucions i entitats de la ciutat.
El catàleg d'aquesta primera Biblioteca Humana estarà format per vuit llibres humans, provinents de diferents parts del món i amb temàtiques com la convivència amb malalties, els processos migratoris, la superació de transplantaments o l'educació infantil, entre d'altres. En totes les sessions, l'oralitat serà l'eix central, acostant el públic al relat directe i viscut.
El dia de l'activitat, els llibres humans s'assignaran de manera aleatòria a les persones lectores, amb l'objectiu d'evitar biaixos i afavorir lectures diverses i inesperades.
Les persones interessades a participar-hi poden inscriure's gratuïtament a través d'aquest l'enllaç o bé presencialment al taulell de la Biblioteca Joan Oliva i Milà.