El Vendrell, un referent en inclusió

S’aposta per reforçar el paper de les famílies en la inclusió extraescolar.

temps lectura-Temps de lectura: 2 minuts

Dins del marc de treball de la Taula Inclusiva del Pla Educatiu d’Entorn i l’Ajuntament del Vendrell  s’està treballant per aconseguir la plena participació dels infants i joves amb diversitat funcional en les activitats extraescolars del municipi. En concret, des de fa un curs ja s’han iniciat processos d’acompanyament i suport a infants en activitats a l’Escola Municipal de Música Pau Casals (EMMPAC), a l’Escola d’Art i a La Ballaruga.

Per tal que aquest procés guanyi en qualitat i tingui l’èxit més gran possible,  s’ha començat a elaborar un protocol específic, que permeti alhora arribar cada vegada a més infants i famílies.

 

S’hi defineixen els nivells de suport i les accions necessàries perquè els infants i joves amb diversitat funcional (DF) puguin participar en les activitats extraescolars del Vendrell amb qualitat i igualtat de drets.

En aquest punt, des de la Taula Inclusiva i l’Ajuntament es vol fer un pas més enllà i que aquest protocol compti també amb l’opinió i la participació de les famílies per millorar-lo i ampliar-lo. Per aquest motiu, a la Taula Inclusiva s’incorpora el Grup de Famílies.

En paraules de la regidora d’Educació, Silvia Vaquero, “la seva opinió ajudarà a fer un disseny de màxims, on la inclusió social de tots infants i joves  del Vendrell amb DF sigui una realitat”.

La incorporació i el paper més actiu de les famílies respon també a la voluntat d’aprofundir en l’atenció a la diversitat i alhora en la personalització de cada cas. El protocol ha de permetre crear un equip entre els professionals i les famílies que ajudi a reduir incerteses i angoixes, a facilitar la presa de decisions o trobar plegats solucions, estratègies i alternatives a situacions que sovint són delicades i complexes.

Tal com ha explicat la regidora, “qui coneix millor als infants són les seves famílies i amb elles hem de treballar de la mà, tant des de l’Ajuntament com des de les entitats o les mateixes vetlladores, per obtenir els màxims beneficis per aquests nens i nenes”.

Aquest sistema inclusiu, segons Vaquero, “s’ha de sustentar en una xarxa que a més compti amb l’escola i amb les entitats del territori. Un sistema que es basi en les capacitats, en el que els infants i joves saben fer, en les seves potencialitats i no en les seves mancances”, ha conclòs.