‘Viatge d’hivern’ al Teatre Ateneu de Tàrrega el divendres 29 de setembre

Avatar photo

Els quatre espectacles finalistes de la 22a edició del Premi BBVA de Teatre, escollits  entre 121 propostes teatrals presentades, es representen del 22 al 30 de setembre a  les ciutats de Valls, Manlleu, Tàrrega i Martorell. Els espectacles finalistes són ‘El gegant del Pi’ de Pau Vinyals, ‘El bon policia’ de Santiago Rusiñol, ‘Viatge d’hivern’ d’Elfriede Jelinek i ‘La dona del tercer segona’ de Víctor Borràs.

El Teatre Ateneu de Tàrrega serà l’escenari de la representació de Viatge d’hivern d’Elfriede Jelinek a càrrec de Cassandra Projectes Artístics el divendres 29 de  setembre, a les 20:30 h, en el marc de la 29a Temporada de Teatre organitzada per  la Regidoria de Cultura. La dramatúrgia és de Magda Puyo, que també s’ha  encarregat de dirigir el muntatge, i Marc Villanueva.

L’espectacle guanyador del Premi BBVA de Teatre es farà públic el 30 d’octubre a  L’Atlàntida Centre d’Arts Escèniques d’Osona, a Vic. L’obra guardonada amb el  Premi BBVA de Teatre al Millor Espectacle Teatral 2023 serà premiada amb una  gira valorada en 20.000 euros, que es programarà en diferents teatres de Catalunya, incloent-hi la participació en el festival Temporada Alta.

El Premi BBVA de Teatre 2023, convocat per la Fundació Antigues Caixes  Catalanes (FACC), amb el suport de BBVA, té per objectiu donar suport a la creació  teatral i incentivar l’ofici teatral. L’Associació d’Actors i Directors Professionals de  Catalunya (AADPC) participa també al certamen concedint una menció especial a  la millor interpretació i a la millor direcció dels espectacles finalistes.

 

Viatge d’hivern d’Elfriede Jelinek

L’obra Viatge d’hivern, inspirada en el cicle de cançons Winterreise de Franz  Schubert i Wilhelm Müller, és un viatge que ens proposa Elfriede Jelinek per les  seves pròpies experiències, tant artístiques com íntimes: la sexualitat mediatitzada  per internet, la perversió de l’opinió pública, el culte a la joventut, la presència del  feixisme latent, el pas inexorable del temps, l’amor-odi cap a la seva mare, la  demència i l’abandó del seu pare i l’autocrítica d’ella mateixa com a artista.

L’espectacle és un treball de recerca on paraula, música i moviment esclaten a  escena com un riu desbocat, pervertint Schubert, pervertint Jelinek, arrossegant-nos per “les aigües residuals de les nostres pròpies vides” tal com ho fa ella, en una  peça amb pinzellades dramàtiques, molta ironia i certa desesperança. Elfriede  Jelinek és Premi Nobel de Literatura.

Elfriede Jelinek és una autora poc coneguda a Catalunya. Tot i la popularització de  la seva novel·la La pianista gràcies a l’adaptació cinematogràfica de Michael  Haneke el 2001, o l’impuls editorial que li va conferir l’atorgament del Premi Nobel  de Literatura el 2004, i tot i representar, en definitiva, una de les veus més singulars  de la dramatúrgia europea contemporània, l’obra dramàtica de Jelinek roman  majoritàriament desconeguda i envoltada d’una certa aura d’inaccessibilitat.

El  concepte de “superfície textual”, amb què l’autora ha descrit sovint els seus textos,  deixa clara la seva renúncia a les formes i convencions de l’escriptura dramàtica.  Formalment, les seves peces ens confronten amb una extensió pràcticament  ininterrompuda de paraules, sense noms de personatges ni indicacions espacials,  temporals o de cap altra mena. Els seus textos es caracteritzen per l’ambigüitat  sobre les veus que parlen, per la cadència de frases que acumulen idees i que, de  vegades, es repliquen a si mateixes, es contradiuen o es capgiren, com si un  pensament invisible les posés en moviment cap a una nova direcció.

El viatge d’hivern de Müller/Schubert, que s’obre amb els famosos versos “Estrany  vaig arribar; estrany me’n torno a anar”, no representa cap trajecte ni recorregut  espacial real, sinó un viatge metafòric entre rius glaçats, pobles vigilats per gossos,  fondes gelades, camins de muntanya, músics ambulants, somnis i miratges. Tots  aquests elements són represos i reinterpretats al Viatge d’hivern de Jelinek, des de  l’adopció d’una estructura de quadres aparentment independents, però amb una  continuïtat temàtica profunda, fins a la incorporació d’un gran nombre de cites dels  poemes de Müller, en forma d’imatges que apareixen de manera obsessiva i que  configuren un univers intertextual extremadament ric.

Aquesta llibertat amb què l’autora treballa serveix com a provocació per dur a terme  un joc escènic on música, paraula, moviment i temps s’entrecreuen i ressonen, tot  prenent les dissonàncies, contrastos, ironia i humor amb què Jelinek crea la seva  textualitat com a invitació per desplegar un paisatge que va més enllà de la paraula  dita i que explora el seu univers a través de diversos gèneres: farsa, drama íntim,  musical. La peça oscil·la entre el “jo” i el “nosaltres”, tot donant veu a la dificultat  per identificar-se amb la societat de què formem part i que es construeix sobre  l’opressió d’un tercer grup, el dels “altres”: els estranys, els desplaçats, els exclosos,  a qui amaguem als soterranis de la nostra consciència. Al llarg de l’espectacle, el  so i la musicalitat transcorren com un riu que de vegades sosté i de vegades es  desborda i es converteix en protagonista, un riu que travessa un paisatge de gel que  hem reinterpretat escenogràficament com una manera de materialitzar el caràcter  efímer del temps, la felicitat i la vida.

 

Un jurat format per professionals de les arts escèniques

El jurat d’aquesta 22a edició està format per: Iria Roig, actriu i representant de  l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC); Ernest  Villegas, actor; Marta Marco, actriu; Ramon Ferrer, programador de L’Atlàntida de  Vic; Laura Iglesias, representant del festival Temporada Alta, i Joan Roura, director  del Premi BBVA de Teatre.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

La Policia Local de Mataró incorpora 8 nous agents a la plantilla

Notícia següent

Detenen a Badalona un noi de 19 anys amb 2 quilos d’haixix dosificat per vendre

Notícies relacionades