La Universitat de Lleida (UdL) ha quedat fora del rànquing de Shanghai 2026, una de les classificacions universitàries més prestigioses del món. La universitat lleidatana, que en l’edició anterior formava part de les 1.000 millors institucions universitàries del planeta, ja no apareix enguany entre les seleccionades per l’Academic Ranking of World Universities (ARWU).
La desaparició de la UdL es produeix després d’anys en què la universitat havia aconseguit mantenir-se dins de la classificació. Durant diversos anys havia ocupat la forquilla 701-800, però en l’última evolució visible en la gràfica del rànquing va baixar fins a la franja 801-900 abans de quedar fora de la classificació del 2026.
La UdL passa de la franja 701-800 a quedar fora del rànquing
La trajectòria dels darrers anys mostra una pèrdua progressiva de posicions de la Universitat de Lleida dins del rànquing de Shanghai.
Segons la gràfica de l’ARWU, la UdL es va situar a la franja 701-800 entre el 2019 i el 2024. En l’edició del 2025, però, va passar a la forquilla 801-900.
El salt de franja no implica una posició exacta, ja que el rànquing agrupa les universitats a partir del lloc 100 en intervals. Tot i això, sí que reflecteix que la UdL havia perdut terreny respecte dels anys anteriors.
Ara, en l’edició del 2026, la universitat lleidatana ja no figura entre les 1.000 institucions classificades.
Què és el rànquing de Shanghai?
L’Academic Ranking of World Universities (ARWU), conegut habitualment com a rànquing de Shanghai, classifica les millors universitats del món i publica anualment una llista amb les 1.000 institucions més destacades.
El rànquing va començar a publicar-se l’any 2003 i és elaborat per la Universitat Jiao Tong de Shanghai. Les primeres 100 universitats apareixen ordenades individualment i, a partir d’aquest punt, les institucions es distribueixen en diferents forquilles.
Per elaborar la classificació es tenen en compte indicadors relacionats amb la recerca i l’excel·lència acadèmica, com ara els premis Nobel i Medalles Fields obtinguts per professors o antics alumnes, les citacions d’investigadors, els articles publicats a Nature i Science i el rendiment acadèmic per càpita.
Per a l’edició del 2026, la Universitat Jiao Tong ha analitzat més de 2.500 institucions per determinar les 1.000 que entren finalment a la classificació.
La UB es manté entre les 200 millors del món
Més enllà de la situació de la UdL, el rànquing deixa una fotografia positiva per al sistema universitari català. La Universitat de Barcelona (UB) continua sent la universitat catalana i espanyola millor situada i es manté entre les 200 millors del món.
La UB continua així dins de l’1% de les universitats més destacades segons aquesta classificació. El rector, Joan Guàrdia, ha celebrat els resultats i ha destacat especialment la millora de l’impacte de les publicacions científiques i l’esforç dels investigadors.
La Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) també millora posicions i se situa a la franja 201-300.
Sis universitats catalanes, però la UdL en queda fora
A banda de la UB i la UAB, el rànquing inclou altres universitats catalanes. La Universitat Pompeu Fabra (UPF) apareix a la franja 401-500, mentre que la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) se situa entre les 701 i les 800.
La Universitat Rovira i Virgili (URV) ocupa la franja 801-900, mentre que la Universitat de Girona (UdG) queda entre les 901 i les 1.000.
Així, la fotografia catalana del rànquing de Shanghai 2026 queda marcada per la presència de diverses universitats entre les millors 1.000 del món, però també per la sortida de la Universitat de Lleida, després d’haver-hi aparegut durant els anys anteriors.
Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta
Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat
