La Diputació de Lleida treballa des de fa mesos per impulsar un pla de xoc i donar resposta a la manca de secretaris-interventors als ajuntaments de la demarcació, una situació que afecta especialment els municipis petits de la demarcació de Lleida. L’objectiu és garantir el funcionament dels ens locals i assegurar el suport jurídic i econòmic necessari per a la seva gestió diària.
El pla, impulsat des del Servei d’Assistència Municipal (SAM) de l’Àrea de Cooperació Municipal, inclou tres línies d’actuació principals que es desplegaran durant els propers mesos. En primer lloc, la Diputació, des de fa uns mesos, està definint un nou model d’assistència jurídica i econòmica que es prestarà coordinadament amb els consells comarcals. Actualment, el servei es presta íntegrament des dels consells comarcals però s’està treballant un nou model de prestació compartida entre la Diputació i els mateixos ens comarcals, que garanteixi una millor prestació. El Servei d’Assistència Municipal està duent a terme una anàlisi de les necessitats i dels serveis existents, amb la previsió que a partir del 2026 aquesta assistència es pugui oferir de manera estable. L’objectiu és donar suport tècnic i jurídic als secretaris i secretàries municipals i facilitar-los la seva feina. Per tal de facilitar aquest servei, a partir de l'1 de gener de 2026, la Diputació de Lleida disposarà de 4 noves places de tècnics superiors d'escala especial (de l'àmbit econòmic i jurídic), que dependran del SAM (Servei d’Assistència Municipal).
En segon lloc, la Diputació de Lleida té previst cobrir les dues places vacants de secretaria-intervenció del SAT que formen part de la seva plantilla. Aquestes places estan incloses en el concurs unitari que es troba actualment en procés. A més a més, la Diputació de Lleida disposa d’una tercera plaça d’habilitació nacional que properament quedarà vacant i s’iniciarà el procés que permeti la seva cobertura.
El president de la Diputació, Joan Talarn, ha afirmat que “disposar de personal tècnic especialitzat és fonamental per a la gestió d’ajuntaments dels nostres petits grans pobles, i cal posar-hi recursos, per això impulsem aquest pla de xoc”. El vicepresident de la Diputació, Agustí Jiménez, ha explicat que “aquest pla de xoc és una mostra del compromís de la Diputació amb els nostres ajuntaments, especialment amb els més petits, que sovint tenen dificultats per accedir a personal tècnic especialitzat. Volem garantir que la gestió municipal sigui eficaç i propera a la ciutadania”. De la seva banda, la vicepresidenta de la Diputació de Lleida, Rosa Pujol, destaca que “amb aquesta actuació, des de la Diputació volem passar de la queixa a l’acció, sense renunciar a continuar reclamant solucions estructurals al govern central i a la Generalitat”.
Cal destacar que actualment la Diputació de Lleida ja destina 4.880.000 € als consells comarcals per sufragar els secretaris-interventors i els serveis d’assistència tècnica, una inversió que reflecteix el compromís ferm de la institució amb el món local i amb el bon funcionament dels ajuntaments.