La seu del Servei Educatiu del Segrià ubicada a l’Institut Joan Oró de Lleida ha inaugurat aquest dimarts una nova sala d’audiometria del Servei Educatiu CREDA (Centre de Recursos Educatius per a Deficients Auditius). Aquest ens depèn del departament d’Ensenyament, que hi ha invertit 40.000 euros. Es tracta d’un nou espai construït amb la tecnologia més avançada pel que fa a la enginyeria acústica, que permet valorar el grau d’agudesa auditiva i de percepció del so i la parla dels infants i joves d’entre 0-18 anys. Tal com ha explicat la directora del CREDA, Rosa Pereta, l’objectiu és saber “quin grau de pèrdua auditiva tenen els nens i assessorar sobre quins aparells els hi convé més”. La Unitat de Valoració i Orientació Audioprotètica del CREDA Lleida està format per una professional audioprotesista, amb qui col·laboren els altres professionals del CREDA (psicopedagoga i logopedes), que donen servei a uns 300 alumnes. Durant el curs, es duen a terme 152 valoracions audiològiques dels alumnes sords atesos pel CREDA i 26 alumnes sords més atesos pel CEE i altres. També es realitzen 115 valoracions audiològiques derivades pels serveis mèdics de l’Hospital Arnau de Vilanova i el Santa Maria de Lleida.
L’acte inaugural d’aquesta nova sala ha estat presidit per la directora general d’Educació Infantil i Primària, Carme Ortoll; el director dels Serveis Territorials d’Ensenyament, Miquel Àngel Cullerés, i la directora del CREDA, Rosa Pereta.
Pereta ha explicat que la sala d’audiometries del CREDA estava ubicada des dels anys 90 a les llars de Sant Josep, que estaven especialitzats en alumnes sords. Ara, però, la seu del CREDA s’ha traslladat a l’Institut Joan Oró, i ha calgut habilitar una cabina per la coordinació entre professionals i per donar un servei global a les famílies.
La tasca principal de la Unitat de Valoració i Orientació Audioprotètica del CREDA Lleida és valorar les capacitats auditives de l’alumnat amb pèrdua auditiva i de potenciar-les, tant com es pugui, mitjançant l’adaptació de pròtesis auditives i la utilització, si escau, d’altres ajuts electroacústics. També li correspon informar de l’ús i manteniment d’aquests ajuts, així com del pronòstic audioprotètic, és a dir, dels beneficis que n’obtindrà amb la seva utilització i de les dificultats que poden persistir. Des del CREDA també van atendre l’any passat uns 250 nens amb trastorns greus de llenguatge, parla i comunicació.