Uns 2.400 ciutadans descobreixen el patrimoni arqueològic de Lleida durant el 2019

Ho han fet a través de les diverses activitats programades pel Servei d’Arqueologia de l’Ajuntament

Uns 2.400 ciutadans han descobert el patrimoni arqueològic de Lleida a través de les diverses activitats programades pel Servei d’Arqueologia de l’Ajuntament de Lleida durant el darrer any, entre les quals destaquen el ‘Diumenges de Portes Obertes’, els Tallers d’Arqueologia adreçats a les escoles i altres visites de diferents col·lectius ciutadans.

Els ‘Diumenges de Portes Obertes’, que aquesta nova temporada canviarà de nom per passar-se a dir ‘Diumenges d’Arqueologia’, ha permès a 1.144 persones atansar-se durant el 2019 al patrimoni arqueològic de quatre equipaments de la ciutat, que es poden visitar mensualment: les Adoberies de la rambla Ferran, la Domus Roma de l’Auditori Enric Granados, les muralles medievals del carrer Anselm Clavé i el Dipòsit de l’Arxiu Arqueològic.

L’equipament més visitat ha estat el de les Adoberies, per on han passat 442 persones, una mitjana de 44, cada dia d’obertura. Les Muralles Medievals també han estat un lloc de força interès turístic. 363 ciutadans les han visitat el darrer any. Per la seva part, la casa romana del soterrani de l’Auditori Enric Granados ha comptabilitzat 282 visites. Les altres 57 ho han fet a l’Arxiu Arqueològic, el magatzem que recull les troballes de les diferents excavacions realitzades a la ciutat. Totes les visites són gratuïtes, en horari de 10.30 h del matí a 13.30 del migdia, però aquest darrer equipament és l’únic que requereix inscripció prèvia, per tal d’organitzar el passi comentat, que es fa a les 11 h.

A partir del pròxim diumenge, 19 de gener, es reprendrà la nova temporada, una invitació a gaudir durant 35 diumenges del patrimoni arqueològic. La primera cita dels ‘Diumenges d’Arqueologia’ serà a les muralles medievals d’Anselm Clavé. Hi haurà una aturada en el període de vacances, entre juliol i setembre, per reprendre’s l’activitat a partir del dia 20 d’aquest darrer mes.

Al marge d’aquesta activitat, el Servei Arqueològic de l’Ajuntament de Lleida també ofereix visites concertades per grups escolars i altres col·lectius sota el títol ‘Retalls de la nostra història’.

Tallers escolars

Una altra part prou important de la divulgació del patrimoni arqueològic cal comptabilitzar-la en la tasca divulgativa que es fa amb els tallers escolars: ‘Detectius del Passat’, ‘Afrania’ i ‘Vine i fes Arqueologia’. Durant el curs escolar 2018/19, 1.211 escolars de més d’una vintena de centres de la ciutat van prendre part activa en aquests tallers o van visitar amb els seus col·legis les Adoberies.

Un total de 478 alumnes ho van fer en l’activitat ‘Detectius del Passat’, adreçada als alumnes de 5è i 6è de Primària i de 1r i 2n d’ESO. És un taller on l’arqueologia serveix d’eina per al coneixement de l’evolució de la ciutat de Lleida al llarg de la seva història. Es practica amb ceràmica, monedes, el perímetre de les muralles, etc., elements arqueològics trobats a la ciutat, i es visita el magatzem de la partida

El taller ‘Vine i faràs d’arqueòleg’ és una activitat on 493 alumnes de 3r i 4t de Primària s’aproximen d’una forma lúdica a la disciplina arqueològica, per aprendre quina és la seva funció, treballar en el concepte de pas del temps i fomentar el treball en equip. Es fa una excavació d’un sorral, es classifiquen materials recuperats i s’elabora un mosaic de forma individual, però amb resolució col·lectiva.

‘Afrania’, el tercer dels tallers, ha tingut més d’un centenar d’alumnes de 1r, 2n i 4t d’ESO i de 1r de Batxillerat (Humanitats) en el darrer curs. A través d’Afrania, una esclava del s. II dC, s’aprofundeix en la cultura romana i es coneix com era la ciutat d’Ilerda on va viure. Es completen fitxes relacionades amb l’audiovisual sobre Afrània i també es visita el magatzem, amb l’opció de fer un recorregut urbà per visitar un tram de la muralla a la Seu Vella (època tardorepublicana d’Ilerda) i les restes de la domus romana que hi ha al soterrani de l’Auditori Municipal Enric Granados.

Les activitats, que també es reprenen aquest curs, tenen una durada d’entre dues i tres hores i consten de part teòrica i pràctica, amb suport audiovisual i tallers.