Les obres de Sixena reben 20.000 visites en 2 anys des de l’entrada policial al Museu de Lleida

L'equipament mostra preocupació per la conservació dels bens

Pla mitjà on es poden veure les tres lleixes que ocupaven els sepulcres de les monges de Sixena, buits, dos anys després del trasllat a l'Aragó de les obres de Museu de Lleida, el 10 de desembre de 2019. Foto: ACN.

Les obres de Sixena traslladades des del Museu de Lleida fins al Monestir de Vilanova l’11 de desembre del 2017 han rebut 20.000 visitants des que es van exposar al públic. Així ho han indicat des del govern aragonès a l’ACN, que també han destacat la previsió d’invertir 255.000 euros en reformes al monestir durant el primer trimestre de 2020. Dos anys després de l’entrada policial a l’equipament coincidint amb l’aplicació del 155, fonts del Museu de Lleida han lamentat que la jutge els hagi denegat en dues ocasions la sol·licitud de poder “revisar” l’estat de les 44 obres, que sempre han considerat que es troben en “sessió temporal”, i han mostrat preocupació pel seu estat de conservació.

Dos anys després del trasllat a l’Aragó de les 44 obres de Sixena que hi havia al Museu de Lleida i que estaven en litigi, el govern aragonès ha indicat que la xifra oficial de persones que les han visitat al Monestir de Vilanova de Sixena on es troben exposades és de 20.000. Les visites només es poden fer en cap de setmana ja que es troben en un equipament de propietat privada i l’ordre de monges que el regenta no permet l’accés els dies laborables.

Això no obstant, des del govern d’Aragó asseguren una inversió de 255.000 euros per portar a terme els treballs a la capella de la Immaculada, els quals es preveu que finalitzin durant el primer trimestre del 2020. Aquesta és la primera de les actuacions que recull el pla director del Monestir de Sixena, que s’ha de desenvolupar durant l’actual legislatura. En aquest sentit, l’executiu aragonès recorda que al llarg del passat mandat es va invertir un milió d’euros en els antics dormitoris i a la Sala Capitular.

La capella de la Immaculada Concepció és d’estil barroc i està formada pel cobriment de l’espai que hi ha entre l’església i la Sala Capitular mitjançant una cúpula sostinguda per quatre arcs torals de mig punt que se sustenten damunt de quatre pilastres adossades a les medievals. Aquest espai es perllonga per acollir un presbiteri cobert per una volta de quart d’esfera. La previsió és que una vegada finalitzin aquests treballs, continuïn les actuacions al monestir, al mateix temps que es treballa en un ‘pla museístic’.

Preocupació per la conservació des de Museu de Lleida
Des del Museu de Lleida sempre s’ha considerat que les 44 peces de Sixena que es van emportar els tècnics del govern d’Aragó l’11 de desembre de 2017 amb el suport dels agents de la Guàrdia Civil han estat “cedides temporalment” ja que la sentència que n’obliga al seu lliurament és provisional, està recorreguda, i per tant, el seu trasllat també és provisional. És a partir d’aquest criteri, que ja al febrer de 2018 es va fer una petició a la jutge d’Osca que porta el cas, per poder desplaçar tècnics del museu a Sixena per revisar l’estat de conservació de les obres. Aquesta petició va ser denegada amb l’argument que “no els pertocava” i al març es va recórrer i va tornar a ser denegada per la jutge amb el mateix criteri.

Fonts del Museu de Lleida no amaguen la preocupació pel fet de no poder comprovar ‘in situ’ com estan les obres i dipositen les esperances en els dos recursos de cassació presentats al Tribunal Suprem el gener de 2018. Un va ser presentat per la Generalitat, que és la propietària de les obres, i l’altre pel Consorci del Museu, però cap dels dos ha estat resolt pel tribunal.

Lleixes encara buides dos anys després
Les lleixes que ocupaven els tres sepulcres de les monges de Sixena encara estan buides al Museu de Lleida dos anys després de l’entrada policial durant la matinada de l’11 de desembre de 2017. Encara hi ha flors i elements de clor groc en record d’aquella jornada que va mobilitzar centenars de lleidatans que van protestar contra l’execució provisional de la sentència en virtut de l’aplicació de l’article 155 de la Constitució Espanyola. Si les lleixes encara són buides a dia d’avui és pel retard en el desenvolupament del projecte de remodelació de la Sala Gòtica del Museu, previst per a l’estiu de 2019, però que pels retards pressupostaris del Govern encara no s’ha pogut portar a terme.

La previsió és que es faci durant el 2020 amb una partida extraordinària de 500.000 euros, que a més a més de la reforma de la Sala Gòtica, també inclourà el sanejament de les façanes de la part oest de l’edifici i l’adquisició d’obres. Una de les peces que agafarà protagonisme serà el Retaule de Sant Bartomeu de Capella, l’obra del segle XV adquirida per l’empresari lleidatà Tatxo Benet. Precisament una altra obra que va comprar Benet i que es troba actualment exposada al Museu de Lleida és la de ‘Presos polítics en l’Espanya contemporània’.

Sense actes de record
El segon aniversari del trasllat a l’Aragó dels bens de Sixena està previst que passi sense actes de record dels fets; ni per part lleidatana, ni per part aragonesa. L’any passat a Lleida es va aprofitar la data per presentar el llibre ‘Operació trasllat. Art de Sixena’; un recull de fotografies inèdites de l’interior del Museu de Lleida durant les hores en que es va portar a terme el dispositiu d’empaquetament de les obres sota l’atenta mirada de la policia judicial i la Guàrdia Civil. D’altra banda, a Vilanova de Sixena, va tenir lloc al mateix monestir la reunió del consell executiu del govern d’Aragó i una posterior roda de premsa del president de la comunitat, Javier Lambán.