L’animadora finlandesa Katariina Lillqvist, premi Animation Master 2019, visita l’Animac

Avatar photo

La Mostra Internacional de Cinema d'Animació de Catalunya, organitzada per la Paeria, tindrà lloc del 27 de març a l'1 de febrer i comptarà amb la presència d'un gran ventall dels millors de l’Animació

En un any en el qual l’stop motionés el protagonista de la 23a edició d’Animac (Lleida, 21-24 de febrer), no podien faltar els grans noms d’aquesta tècnica. Així, l’Animation Master d’Animac 2019 seràla directora, productora i guionista especialitzada en animació stop motionfinlandesa Katariina Lillqvist,per ser una de les animadores d’autor europees més destacades.

Katariina Lillqvist, que després d’una dilatada carrera fent curtmetratges i migmetratges d’animació prepara el seu primer llargmetratge Master i Margarita, ha treballat des del 1989 a Praga on va crear Camera Cagliostro,companyia cooperativa de cinema independent i producció d’art, i actualment treballa també a Estocolm, i desenvolupa un museu de cinema stop motiona Helsinki, el Museu de Titelles Lapinlahti.

En les seves pel·lícules i projectes, Lillqvist sovint estudia la mentalitat europea a través de traumes, temps de guerra i qüestions minoritàries. Ha estat retratant els destins dels fills de Sarajevo, la posició de les comunitats gitanes a l’Europa canviant, la desaparició de les cultures tradicionals de les petites tribus del nord i la vida quotidiana de la gent comuna a la seva ciutat natal de Tampere durant la Guerra Civil finlandesa i els foscos anys trenta.

Els seus grans premis inclouen l’Ós de Plata del Festival Internacional de Cinema de Berlín el 1996 per la pel·lícula The Country Doctor, basada en la novel·la de Franz Kafka i en les històries dels nens refugiats de l’ex-Iugoslàvia. Lillqvist ha estat guardonada amb dos Premis Anuals d’Art atorgats per l’estat finlandès pels seus èxits preservant el folklore gitano i portant les qüestions de la minoria a l’opinió pública finlandesa. I més recentment, el seu projecte transmèdia, en part documental d’animació stop motion amb titelles,Radio Dolores, va guanyar el Premi Especial d’Animació d’Annecy 2017. En l’actualitat, Lillqvist està treballant en el seu primer llargmetratge d’animació.

Lillqvist oferirà a Animac una conferènciasobre la seva carrera i el seu nou treball Master i Margarita. A més, es projectarà una retrospectiva, la primera a Espanya, dels seus millors treballs, entre els quals es troben: The Maiden and the Soldier, The Country Doctor, Tales from the Endless Roads: The Romary Mirror, Far away from Ural i Radio Dolores.

Dels seus treballs amb rerefons social, destaca Radio Doloresque té per tema central una cançó que evoca la Guerra Civil Espanyola i el dolor de les víctimes. El curtmetratge explica la història del fill d’Arvo, un brigadista internacional finlandès que va desaparèixer a Màlaga el 1937, i la dona del qual va ser empresonada per escoltar Radio Dolores. El seu fill viatja a Andalusia en els anys 60, en plena dictadura, a la recerca del pare i també és empresonat per cantar ¡Ay Manuela!amb l’acordió.

Rodolfo Pastor i Petra Steinmeyer, premi trajectòria d’Animac 2019

El Premi Trajectòria d’Animac (concedita autors i autores catalans o que han desenvolupat la seva feina a Catalunya) recau enguany en el tàndem format pel realitzador d’animació stop motionRodolfo Pastori la il·lustradora i productora Petra Steinmeyer.

Aquesta parella argentina va arribar a Barcelona exiliada en el 1977 i va establir l’Estudio Rodolfo Pastor, especialitzat en animació de plastilina i d’altres tècniques stop motionen un moment en el qual no hi havia estudis d’aquestes característiques a Catalunya. A més, són els creadors de la cèlebre i guardonada sèrie preescolar Capelito, emesa per TV3 i venuda internacionalment, entre moltes altres produccions.

Quan encara no hi havia escoles d’animació stop motiona Catalunya ni Espanya, el familiar estudi Rodolfo Pastor va ser el lloc per a molts on donar les primeres passes en el món de l’animació stop motion.

“Pat i Mat”, estrelles de la sèrie infantil txeca, convidats al Petit Animac

Seguint el fil de l’stop motion, una de les sèries infantils europees més longeves realitzada amb aquesta tècnica, Pat i Mat, en antena des dels anys 70 a la República Txeca, serà la convidada especial del Petit Animaci visitarà la mostra MarekBeneš, director i guionista actual de la sèrie i fill del seu creador Lubomír Benešque juntament amb Vladímir Jiránek van donar vida als personatges el 1976.

Pat i Matsón dos entranyables treballadors del bricolatge, molt sapastres però sempre optimistes, tot i que la feina no els surt gaire bé. La sèrie s’ha exportat a altres països gràcies a l’encant de les seves històries, sense diàlegs però amb la música del compositor txec Petr Skoumal.

MarekBeneši la seva filla, Tereza Benešová, visitaran Animac acompanyats dels titelles de Pat i Mat, i faran una petita demostració del treball que hi ha darrere de la tècnica d’animació en stop motion. A més, es projectarà una selecció dels millors capítols de tots els temps i el llargmetratge Les peripècies hivernals de Pat i Mat.

Talent espanyol que triomfa en l’stop motion nacional i internacional

L’animació stop motion espanyola també tindrà un paper essencial en la programació d’aquesta 23a edició d’Animac. Visitaran el certamen els animadors César Díazi Sergio Lara, la directora d’art i creadora de decorats Cristina Acuña i la creadora de titellesSonia Iglesias,tots ellsrepresentants del talent espanyol que va treballar a Isla de Perros, el darrer llargmetratge d’animació dirigit per Wes Anderson.

Alguns d’aquests professionals d’elit han treballat en altres destacades produccions com ara Anomalisa(Charlie Kaufman i Duke Johnson, 2015), La vida de Calabacín(Claude Barras, 2016), Fantástico Sr. Fox(Wes Anderson, 2009) i Frankeenwenie(Tim Burton, 2012). César Díaz, el més veterà, a més presenta en première mundial el seu curtmetratge d’autor titulat Muedra, rodat en stop motionen un preciós paratge natural.

El talent català estarà representat pels fundadors de l’estudi barceloní I+G Stop Motion, els realitzadors Anna SolanasiMarc Riba, que amb 16 anys d’experiència en el món dels ninots animats, han dirigit 12 curtmetratges que han participat en més de 1.200 festivals dels cinc continents. A l’Animac oferiran una conferència sobre els seus treballs i es projectaran dos dels seus curtmetratges: El poui El cocodril no em fa por.

I per parlar del seu treball de creació a la sèrie d’animació El Diari de Bita i Cora, els valencians Vicente Mallols(director) i Paloma Mora(productora i fundadora de TV ON Producciones) oferiran una conferència dins d’Animac on descobriran com s’ha dirigit i produït la sèrie, de la qual se n’han fet 26 capítols de 5 minuts, que s’emet a À punt, la televisió pública valenciana, i ha estat venuda internacionalment.

Animac projectarà una retrospectiva d’Aardman Animations

Animac 2019 rebrà amb tots els honors al britànic Peter Lord, director i cofundador de l’emblemàtic estudi d’animació stop motion Aardman Animations, fundat l’any 1972. Aardman és l’estudi mundialment conegut per donar llum a personatges com Wallace i Gromito El Xai Shauni per llargmetratges familiars de culte com Chicken Run(2000) o Pirates!(2012), tots dos dirigits per Lord. Uns anys abans d’aquest boom internacional, Peter Lordva alçar-se com un dels autors de curtmetratges stop motionmés transgressors dels 80 i els 90 i avui és un dels grans referents mundials de l’animació. El Premi d’Honor d’Animac d’enguany és per a Peter Lordper la brillant trajectòria de la seva productora que amb 10 nominacions als premis Oscar, n’ha recollit 4 estatuetes.

Per als amants d’Aardman i per a tots aquells que encara no coneguin l’estudi d’animació stop motionmés emblemàtic del món, durant Animac es projectaran deu sessions retrospectivesque recolliran una gran mostra de la seva feina, des dels curts més independents als seus anuncis, passant per Pirates! (The Pirates! In an Adventure with Scientists),llarg dirigit per Peter Lord i un munt de sèries protagonitzades per personatges com Morph, Rex the Runt, Angry Kid, El xai Shauni els migmetratges dels divertits Wallace i Gromit.

La primera de les sessions retrospectives estarà centrada en els primers curts d’Aardman, dels anys 1970 a finals dels anys 1980. La sessió començarà amb un cartoon de menys d’un minut que donà nom a l’estudi, Aardman, i acaba amb el primer curt de Nick Parkproduït per Aardman Animations, Creature Comforts, que més endavant donaria peu a diverses seqüeles: des d’una campanya publicitària a una sèrie de TV, després de guanyar l’Oscar al Millor Curt Animat l’any 1990.

Altres títols de la sessió recullen animacions documentals dels inicis com Early Bird, títols de la sèrie de curts Lip SynchcomNext,War Storyi Creature Comforts, i videoclips que van sorprendre al món en els 80 per a Peter Gabriel(Sledgehammer),Nina Simone(My Baby Just Cares for Me)iRobert Parker(Barefooti’n), entre altres títols que ens situaran en una primera i molt creativa etapa de l’estudi.

En la segona sessió es podrà veure una selecció de curtmetratges dels anys 1990 fins al present. Amb més animadors i recursos, Aardman Animations continua fent sèries, comença a fer llargmetratges, però no oblida els curts com a format per experimentar en llibertat. Aquesta sessió recull curts dels grans realitzadors d’Aardman (molts d’ells treballaran també en les seves pel·lícules, sèries i espots publicitaris) com Peter Peake(Humdrum, Pib and Pog) Steve Box(Stage Fright), Sam Fell(Pop) i el mateix Peter Lord(Adam). També inclou un parell d’episodis mítics de la sèrie Angry Kid, creada per Darren Walsh, i Rex the Runtde Richard Goleszowski, a més del curt Dot, signat per Sumo Science, creat amb titelles en impressió 3D i inscrita al llibre Guiness per ser la pel·lícula en stop motionamb els titelles més petits de la història.

La tercera sessió retrospectiva d’Aardman estarà dedicada a l’ambiciós llargmetratge The Pirates! In An Adventure With Scientists, dirigit per Peter Lord. El disseny dels personatges el signen els catalans Carles i Jordi Grangel,del barceloní Grangel Studio, que juntament amb Lord, presentaran la sessió a Animac.

La quarta sessió recull una selecció dels millors episodis de les mítiques sèries The Amazing Adventures of Morph(1980-81) i The Morph Files(1995).

La cinquena i sisena sessió estaran dedicades a Wallace i Gromit, els guardonats i populars migmetratges protagonitzats per una de les parelles més divertides, britishi populars de l’animació de tots els temps, el solter Wallace i el seu gos Gromit, i produïts per Aardman Animations. En concret, es projectaran The Wrong Trousers(Els pantalons equivocats) de Nick Park, A Close Shave(Al zero) i A matter of Loaf and Death(La fleca o la vida) de Nick Park.

La setena sessió estarà dedicada a les sèries més bizarresi irreverents d’Aardman: Angry Kid(1999-2016) i Rex the Runt(1998-2001), amb els estils personals de dos dels grans realitzadors de la casa, que signen cadascuna d’elles: Darren Walshi Richard Goleszowski, respectivament.

La vuitena sessió conté una selecció del millor de la sèrie Creature Comforts, animacióstop motiond’humor amb recursos de documental, creada por Nick Parki Aardman Animations. Va néixer com a curtmetratge, el 1989 (guanyador d’un premi Oscar) amb un àudio d’entrevistes sobre les condicions de vida de gent corrent, mentre l’animació mostrava animals de plastilina en un zoo. Aquesta hilarant idea es va convertir en una campanya publicitària per a Electricity Boards al Regne Unit i més tard, el 2003, en una sèrie que també ha comptat amb la seva versió americana.

Per a la novena sessió s’ha fet una selecció dels capítols més divertits de la celebrada sèrie El xai Shaun(Shaun the Sheep). El xai Shaunes va estrenar a la BBC al març del 2007. El personatge d’aquesta ovella tan llesta que soluciona tots els problemes de la granja abans que se’n pugui adonar el granger, va néixer com a personatge secundari a l’oscaritzat migmetratge protagonitzat per Wallace i Gromit, A Close Shavedirigit per Nick Park el 1995. La sèrie, basada en l’humor slapstic, no té diàlegs i ha triomfat internacionalment.

I ja per acabar, la desena sessió d’Aardman estarà dedicada als anuncis i films d’encàrrec que la productora de Bristol ha fet al llarg dels darrers anys.

Aquesta retrospectiva no hauria estat possible sense el suport d’Aardman Animations i la col·laboració de TV3.

“La penetrant mirada de Clyde and Henry”, conferència de Chris Lavis i Maciek Szczerbowski, fundadors de la productora canadenca Clyde Henry productions

Animac 2019 comptarà també amb la presència de Chris Lavisi Maciek Szczerbowski, duo canadenc d’animadors stop motioni reconeguts internacionalment pel seu premiat curtmetratge Madame Tutli-Putli(2007), nominat als premis Oscar de l’Acadèmia de Hollywood i guanyador del premi al millor curtmetratge al Festival de Cannes. Des del 1997, Lavisi Szczerbowskitreballen en tàndem sota el segell Clyde Henry Productionscreant films, anuncis, i d’altres peces més experimentals.

Amb motiu de la seva presència a Animac, Lavisi Szczerbowskioferiran una conferència titulada “La penetrant mirada de Clyde and Henry” i presentaran la seva segona peça de realitat virtual, la primera animada en stop motion, i que porta per títol Gymnasia, produïda per l’estudi Felix & Paul i la National Film Board de Canadà. Un experiment d’allò més immersiu, atmosfèric, amb la seva habitual marca de la casa, titelles que ens miren com si fossin humans i ens estarrufen la pell.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Constantí i Sorea creen un fons de solidaritat per ajudar famílies en risc d’exclusió social

Notícia següent

Altafulla aprova iniciar l’expedient d’expropiació dels terrenys per la bassa que reduirà inundacions al barri marítim

Notícies relacionades