La Paeria subvenciona el projecte de Cicles Formatius a Terreny

Amb l’objectiu de contribuir a la formació integral dels joves que estudien FP a Lleida

0
110

L’Ajuntament de Lleida subvenciona un any més el projecte “Cicles Formatius a Terreny” amb l’objectiu de contribuir a la formació integral dels joves que estudien FP a la ciutat. “Cicles Formatius a Terreny” és un projecte de formació i sensibilització per a la solidaritat adreçat a estudiants i professors de Cicles Formatius de Grau, organitzat per l’Associació Amics del Sàhara de les Terres de Ponent i la Paeria, amb el suport dels centres educatius Torrevicens, Episcopal i IES Ronda.

La regidora d’Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminismes de la Paeria, Sandra Castro, el Delegat d’Ensenyament a Lleida, Carles Vega, i el President de l’Associació Amics del Sàhara de les Terres de Ponent, Jose Maria Pociono, acompanyts de les directors de l’INS Ronda, el Torrevicencs i el Col·legi Episcopal.

Sandra Castro ha destacat que la Paeria col·labora en aquest projecte d’èxit i el seguirà recolzant en la mesura del possible. “Viure una experiència sobre terreny és un dels aprenentatges més significatius de la vida d’una persona. Una experiència d’aquest estil obre la finestra a l’esperit crític de les persones i per conseqüència a una actitud més transformadora”, ha subratllat la regidora. Per la seva banda, Carles Vega ha afegit que “amb iniciatives com aquesta formem les persones de manera integral i les fem més competents”.

Els responsables dels tres centres educatius participants han coincidit en assenyalar que “les persones que han viscut una experiència a terreny tenen una capacitat exponencial de transmetre un discurs sensibilitzador a la societat, és a dir, aquestes persones tenen la possibilitat de convertir-se en agents de sensibilització en el seu entorn més proper, i de explicar la causa Sahrauí”.

Projecte “Cicles Formatius a Terreny”

El projecte “Cicles Formatius a Terreny” contempla un procés formatiu adreçat als joves i un viatge a terreny, a un campament de persones refugiades Sahrauís a Tindouf (Algèria).

Els estudiants de Lleida fa 10 anys que participen en aquesta iniciativa, de la mà de l’INS Ronda -a través dels cicles de la branca de serveis socioeducatius i a la comunitat; i 5 anys que ho porta a terme l’INS Torrevicens -amb els cicles de la branca de l’àmbit sanitari. Enguany s’incorpora, per primera vegada, el Col·legi Episcopal amb el cicle formatiu de grau superior d’Integració Social.

El projecte consta de quatre etapes educatives:

La primera etapa consisteix en quatre formacions conjuntes a tot el grup classe, que treballa per un acostament a la realitat del planeta (causes i conseqüències de la pobresa, diferències Nord-Sud, coneixement del poble sahrauí…) amb la finalitat d’entendre la situació que viuen les persones refugiades…

Aquesta etapa culmina amb la selecció d’uns 12/15 alumnes, els quals viatjaran als campaments de persones refugiades sahrauís (es convidarà a tots/es els i les estudiants a redactar una carta de motivació. Després, una comissió de selecció conversarà amb cada alumne per conèixer més a fons els seus interessos).

Un cop seleccionats de manera acurada 12/15 alumnes que viatjaran es passa a la segona etapa, on s’aprofundeix en les motivacions i el significat de fer un viatge a terreny. La fase de preparació per anar a terreny és fonamental, ja que depenent del coneixement i de la sensibilitat que tinguem envers la realitat que anem a conèixer podrem estar més receptius i prendre consciència de la transformació social que volem.

La tercera etapa consta del viatge als campaments, on es conviu amb la realitat de les famílies que estan vivint allí. Durant els dies de viatge i estança, els i les alumnes viuen la dura realitat d’un campament de persones refugiades, allotjant-se amb famílies dels campaments i realitzant pràctiques en diferents centres de caire socioeducatiu i sanitari (hospitals, escoles bressol, escoles de primària, centres de persones amb discapacitats, etc.)

L’objectiu d’aquest viatge és el coneixement i la conscienciació sobre la realitat sahrauí, i el possible futur vincle i sensibilització amb aquesta causa; així com el coneixement d’altres realitats diferents a la nostra.

El projecte culmina amb una quarta fase en què els i les alumnes que han viatjat a terreny esdevindran agents de sensibilització en el seu entorn més proper. En diferents espais, des del propi centre educatiu fins a altres àmbits ciutadans, posaran en marxa xerrades, audiovisuals, exposicions i altres iniciatives per fer arribar la seva vivència a la ciutadania.

FER UN COMENTARI