Performance en suport al Poble Sahrauí a la plaça Ricard Viñes

Lleida celebra el Dia Internacional de la Persona Refugiada

La regidora de Persones, Comunitat i Agenda 2030, Mariama Sall, i la tinent d’alcalde i regidora d’Educació, Drets Civils, Cooperació i Feminismes, Sandra Castro, han assistit aquest vespre, a la plaça Ricard Viñes, a la “Performance en suport al poble sahrauí”, un acte emmarcat en les accions de commemoració del 20J – Dia Internacional de la Persona Refugiada, jornada amb la qual s’ha volgut tenir un record pels refugiats en general i pels sahrauís, en particular, per tal d’informar i divulgar un conflicte oblidat durant 45 anys.

Jose Pocino, president de l’Associació Amics del Sàhara de les Terres de Ponent (AASTP) i els joves del projecte Cicles Formatius a Terreny han participat en aquesta acció creativa i reivindicativa de l’artista Lleidatà Lluckuter sobre la construcció i posterior “pintada” d’un mur de caixes que vol representar el Mur de la Vergonya del Sàhara Occidental.

El mur, conegut com el mur de la vergonya, és un conjunt de vuit murs de seguretat d’una longitud superior als 2.720 km construïts pel Marroc al Sàhara Occidental. És una zona militar amb búnquers, tanques i camps de mines, construïda amb la finalitat de protegir el territori ocupat pel Marroc i evitar la tornada dels refugiats sahrauís al territori.

Durant l’acte també hi ha hagut la lectura de dos manifestos i la mostra de l’exposició “Hamada, essència sahrauí”.

20J – Dia Internacional

Cada any milions de persones es veuen obligades a deixar els seus països, casa seva, i buscar refugi fugint de conflictes, violència, la violació de drets humans, persecució o desastres naturals. El nombre de persones desplaçades ha seguit augmentant en el darrer any fent evident la necessitat d’ajuda humanitària a nivell global.

El 84% d’aquestes persones troben refugi entre comunitats de gent que ja pateix pobresa. La seva supervivència depèn de l’ajuda de les comunitats locals i de les organitzacions internacionals.

Al món hi ha més de 65,6 milions de persones que s’han vist forçades a desplaçar-se i que necessiten protecció i ajuda. La població desplaçada inclou refugiats, desplaçats interns i sol·licitants d’asil. Es calcula que hi ha 40,3 milions de persones desplaçades internament com a resultat d’un conflicte, 22,5 milions de refugiats i 2,8 milions de sol·licitants d’asil. El 51% de la població refugiada són menors de 18 anys, la proporció més alta dels darrers 10 anys.

La societat té el repte de trobar solucions a llarg termini per a les persones refugiades. La manca de solucions polítiques als conflictes fa que els refugiats no puguin tornar als seus països, la solució que la majoria desitjarien si fos possible. Els desplaçaments forçats ja no són un fenomen temporal, la mitjana de persones refugiades ho són durant una mitjana de vint anys i el 90% de desplaçats interns tarden 10 anys a tornar a casa seva.

Les persones desplaçades pateixen pobresa, manca de suport psicològic i social i tenen dificultat per normalitzar el seu estatus. Es per aquest motiu que cada any des del 2001 (en commemoració del 50 aniversari de la Convenció sobre l’Estatut dels Refugiats de 1951), el dia 20 de juny es commemora el Dia mundial dels Refugiats.

El projecte “Cicles formatius a Terreny”

El projecte “Cicles formatius a Terreny” és un projecte de l’Àrea de Cooperació Internacional de l’Ajuntament de Lleida i l’Associació Sàhara Ponent, de formació i sensibilització per a la solidaritat dirigit a alumnat i professorat de Cicles Formatius de Grau Superior (majors d’edat) que culmina amb un viatge de 10 dies a un campament de persones refugiades Sahrauís a Tinduf, Algèria.

Actualment hi participen 4 instituts de la ciutat: l’INS Ronda, l’INS Torre Vicens, l’INS Episcopal i aquest any s’incorpora l’INS Joan Oró.

L’objectiu general és que els beneficiaris del projecte, tant alumnat com professorat, adquireixin una actitud crítica i responsable davant de les relacions Sud-Nord, essent capaces i capaços d’identificar les situacions d’injustícia social i prendre una iniciativa coherent i transformadora. Al final del projecte, i després de passar per diferents fases formatives, un grup de persones seleccionades coneix en primera persona el conflicte, convivint amb famílies sahrauís a les seves haimes.

Com a objectius específics del projecte podem definir:

– Apropar els alumnes i professors a la realitat social i econòmica dels països del Sud.

– Conèixer en profunditat la realitat històrica, social i política que viu el poble Sahrauí.

– Formar persones voluntàries que es preparen per participar en un Camp o una Estada de Solidaritat en un país del Sud.

– Fer un aprenentatge a partir d’una experiència vivencial en un escenari molt diferent de la realitat quotidiana a la qual vivim.

– Apropar els alumnes i professors a projectes socioeducatius d’una realitat social econòmica i cultural molt diferent de l’autòctona.