Lleida prioritza les zones de baixes emissions i el transport i mobilitat sostenibles

La Paeria presenta 10 actuacions per valor de 16,5 MEUR amb l'objectiu d'acostar-se a un model de "ciutat intel·ligent"

L'alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, i els tinents d'alcalde Jordina Freixanet i Toni Postius, en roda de premsa al Saló de Plens de la Paeria. ACN

L’Ajuntament de Lleida ha presentat 10 actuacions amb un finançament total de 16.506.921 euros a la primera línia d’ajudes dels projectes amb fons europeus Next Generation. Es tracta principalment de propostes centrades en la implantació de zones de baixes emissions, la transformació digital i el foment del transport i la mobilitat sostenible.

L’alcalde Miquel Pueyo ha destacat que Lleida “no pot ni vol” deixar escapar l’oportunitat d’aquests fons per tal d’acostar-se a un model de “ciutat intel·ligent, tecnològica i sostenible”. Per aquest motiu han decidit competir a totes les categories amb “projectes sòlids i coherents”. El govern no preveu conèixer la quantitat exacta de diners que acabaran rebent fins, com a molt aviat, finals d’any.

Pueyo ha explicat que són actuacions molt “ambicioses” però a la vegada “coherents” i orientades a les necessitats de la ciutadania. D’aquesta manera, s’ha referit a models de transport sostenibles i la “descarbonització de la ciutat” amb mesures com la promoció del transport públic, l’ampliació de zones per a vianants i la millora dels carrils bicis. En aquest sentit, els projectes preveuen noves voreres, més espais segurs per a vianants, una reducció dels carrils de vehicles i aposta per a carrils bus per provocar un “canvi de xip” als ciutadans i fer que el transport públic sigui el més utilitzat a la ciutat, així com també la bici i les rutes a peu.

Segons Pueyo, és un “canvi global” que altres ciutats estan tirant endavant i tot Europa i el planeta en conjunt estan plantejant davant el canvi climàtic. L’equip de govern no preveu saber, almenys fins a final d’any, la quantitat exacta de diners que rebran per poder tirar endavant els projectes. Pot ser una part o el 100%, però s’estima que podria ser d’entre un 80 o un 85%.

Els projectes

Els projectes es divideixen en dos blocs. Un primer que inclou la implantació d’una zona de baixes emissions (ZBE) entre la LL-11 i el Segon Passeig de Ronda, que inclou la renovació de parquímetres per a tarificació segons etiqueta ambiental, sensors ambientals i càmeres per regular l’accés amb un pressupost d’1’1 MEUR; nous eixos de vianants, bicicletes i transport públic a Rambla d’Aragó, Prat de la Riba i Alcalde Rovira Roure amb un pressupost de 2,6 MEUR; i eixos de carril bici i vianants a l’accés al polígon el Segre i a les escoles Espiga, Sant Jordi – Manuel de Monsuar i Camp Escolar amb un pressupost d’1,4 MEUR.

També al bloc 1 hi ha el projecte per adquirir 5 autobusos elèctrics per a substituir-ne 5 de dièsel a més de la instal·lació de 6 punts de recàrrega amb un pressupost de 3,6 MEUR; i la transformació digital del transport públic a través de la renovació del sistema de cobertura i informació amb nous sistemes de pagament amb el mòbil i l’optimització de rutes de transport en funció de la demanda, amb un pressupost d’1,2 MEUR.

Al bloc 2 hi entra el projecte de renovació de parquímetres per a implantar la tarificació segons etiqueta ambiental amb un pressupost de 737.504 euros; l’adquisició de dos vehicles elèctrics per a substituir-ne dos de dièsel, més dos punts de recàrrega fixes a les cotxeres amb un pressupost d’1,3 MEUR; la priorització dels vianants a través de camins escolars i eixos de barri amb un pressupost d’1,9 MEUR; la creació d’eixos per a vianants i ciclistes per accedir al complex de la Caparrella i al Parc Científic i Tecnològic i la prolongació dels eixos de vianants i ciclistes al polígon industrial El Segre amb un pressupost d’1,8 MEUR; i un eix de vianants de Rambla Ferran i l’avinguda Francesc Macià per valor de 539.466 euros.