El Museu de Lleida presenta el llibre “Operació trasllat. Art de Sixena” amb imatges inèdites de l’operatiu

Tot just un any després, veu la llum el relat de les vivències dels treballadors i les fotografies de l'operació policial captades des de dins de l'equipament cultural

0
636

Tot just un any més després, el Museu de Lleida ha presentat el llibre que relata les vivències dels treballadors i recull imatges inèdites de l’operació policial i judicial d’aquell 11 de desembre de 2017. Llavors, agents de la Guàrdia Civil i tècnics aragonesos es personaven a l’equipament cultural per executar l’ordre judicial provisional que permetria el trasllat a Sixena de 44 obres d’art de la Franja que fins aquell dia exposava el Museu lleidatà. Aquestes peces han estat objecte d’un litigi de prop de vint anys entre Catalunya i l’Aragó. La presentació ha comptat amb les intervencions del director del Museu de Lleida, Josep Giralt, l’autora del text, Marga del Campo, de la directora de Pagès editors, Eulàlia Pagès, i de l’autor de les fotografies del llibre, Jordi V. Pou.

Es tracta d’un relat cronològic en què s’explica com van viure les catorze hores els i les membres del Museu que es trobaven dintre l’edifici. S’hi defineixen moments durs, iniciant la narració amb l’entrada de la Guàrdia Civil, amb alguns moments tensos, així com tota la tasca realitzada “sota la mirada de la policia judicial”, i posant punt i final amb la marxa del camió, ja carregat amb les 44 peces d’art, direcció a Sixena.

L’autora del text, Marga del Campo, destaca que el relat “no tindria sentit sense les imatges que l’acompanyen i il·lustren perfectament el que expliquem al llibre”. A la portada del llibre s’hi mostra un detall d’una de les fotografies, fetes per Pou durant el lliurament de les obres als agents estatals i tècnics aragonesos, amb el nom de Sixena escrit per les persones encarregades de salvaguardar el patrimoni l’any 1936.

Per la seva part, el director del Museu, Josep Giralt, està “preocupat” perquè desconeixen l’estat de conservació en que es troben les peces i tenint en compte els “problemes d’humitat i de salinitat” que “des de sempre” pateix el Monestir de Sant Maria de Sixena, on s’exposen des de fa un any, amb dies i horaris intermitents, algunes de les obres traslladades des de Lleida. Arran d’aquest preocupació, Giralt explica que han sol·licitat a l’Aragó que tècnics de l’equipament cultural català puguin comprovar, assessorar i supervisar l’estat de les 44 peces d’art, peticions que un jutjat d’Osca els ha denegat fins a dues ocasions.

FER UN COMENTARI