El Saló de Sessions de la Paeria de Lleida ha celebrat aquest matí l’acte de signatura del Compromís de les escoles sostenibles de Lleida per al curs 2023-24. Un acte on les diferents escoles adreçades al programa han signat, juntament amb l’alcalde Fèlix Larrosa i la tinent d’alcalde Carme Valls, el compromís per fer de Lleida una ciutat sostenible.
Aquest curs, el programa d’Escoles Sostenibles de Lleida està al costat dels centres educatius per facilitar la implicació de la comunitat educativa en l’ambiciós projecte de construir un món més sostenible, començant pel nostre entorn més proper, Lleida. Les diferents escoles adreçades al programa, han presentat avui els seus projectes a la resta d’escoles juntament amb els nens i nenes que hi han participat, tot per a construir una ciutat més sostenible davant reptes ambientals històrics i actuals com l’emergència climàtica o la pèrdua de biodiversitat.
Així mateix, aquesta és una oportunitat per abordar noves idees i plantejaments que ens poden inspirar a incloure nous continguts a les escoles i innovar en les metodologies, amb els alumnes com principals agents de canvi i fer de les problemàtiques ambientals més properes, un motor d’aprenentatge.
Un conjunt de propostes per fer de Lleida una ciutat més sostenible i adequada als temps que es viuen actualment. Projectes com el ‘residu 0’, que consisteix en no malbaratar recursos que no es calen. En comptes de portar l’esmorzar a l’escola embolicat en paper de plata, doncs el porten en una bosseta o carmanyola. Es tracta de buscar el millor per a la sostenibilitat de la ciutat, i també del món. Accions que es fan cada dia poden significar un gran pas en els pròxims anys per aconseguir la ciutat que tots volem, una ciutat més verda i sostenible.
PROGRAMA D’ESCOLES SOSTENIBLES DE LLEIDA
Enguany, Escoles Sostenibles de Lleida compta amb la participació de 60 centres educatius, dels quals 10 són escoles bressol municipals o llars d’infants, 24 centres d’educació primària, 2 instituts-escoles, 10 col·legis concretats, 10 centres d’educació secundària i 4 centres d’educació especial. Per aquests centres, Escoles Sostenibles de Lleida ofereix un marc de treball conjunt i suport en les diferents temàtiques dels projectes ambientals. Aquests projectes posen el focus en la sensibilització de la comunitat educativa sobre consum conscient i residu zero, l’aprenentatge vivencial amb els horts i el compostatge a l’escola, el canvi d’hàbits per un estalvi d’aigua i energètic o la sensibilització i l’impuls d’accions positives per a la renaturalització i el foment de la biodiversitat a les escoles, entre altres temes.
PROJECTES DELS CENTRES EDUATIUS
ESCOLA FREDERIC GODÀS
Projecte amb diverses temàtiques d’hort, mobilitat, consum conscient i coneixement dels espais naturals propers.
ESCOLA MAGÍ MORERA I GALÍCIA
Continuen amb els horts d’educació infantil i potenciaran la col·laboració amb els altres cicles de l’escola per donar continuïtat a l’alumnat que canvia a l’etapa de primària i així ampliar els seus coneixements sobre l’hort i compostatge a l’escola.
ESCOLA MINERVA
El nou centre treballa en projectes de reciclatge i esmorzars saludables i, en paral·lel, la creació d’un hort i zona de plantes aromàtiques.
ESCOLA PRÍNCEP DE VIANA
Projectes al voltant de conscienciació sobre residus i la prevenció així com el treball a l’hort amb palets.
ESCOLA RIU SEGRE
Projectes d’hort escolar, estudis de plantes i llavors i foment del consum responsable i esmorzars saludables per reduir envasos de brioixeria industrial i ús de carmanyola.
COL·LEGI EL CARME
Projecte que fomenta l’aprenentatge de l’alumnat amb el treball de l’hort a l’escola, la cura del galliner, el consum i estudi de la fruita de Lleida o la revegetació d’escocells.
INSTITUT CASTELL DELS TEMPLERS
Continuen amb el seu projecte de caixes niu al turó de Gardeny, així com amb altres de mobilitat sostenible, hort i biodiversitat.
INSTITUT LA MITJANA
Projectes de gestió interna de residus, creació de xarxa de biodiversitat i foment de la microfauna i flora al·lòctona al pati a la iniciativa “Oasi de biodiversitat”.
CEE AREMI
Adaptació d’espais i racons a les necessitats de l’alumnat. Elaboració de racons sensorials amb plantes aromàtiques per afavorir un espai co-educatiu.
COL·LEGI SANT JAUME LES HEURES
Reducció dels embolcalls, participació en cens municipal de cigonyes i increment de la biodiversitat al pati. Tot plegat, per contribuir amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible.
ESCOLA JOAN MARAGALL
Projectes d’estudi i d’increment de la biodiversitat al pati, amb espais per a la fauna i flora.