L’Ajuntament de Lleida inicia el procés de redisseny de la xarxa d’autobusos urbans amb l’objectiu construir-ne una més moderna, clara i eficient, que respongui millor a les necessitats de la ciutat i de la ciutadania. Ahir dilluns la 3a tinenta d’alcalde i regidora de Seguretat, Mobilitat i Civisme, Cristina Morón, i el regidor de Participació Ciutadana, Roberto Pino, han presentat el tret de sortida de l’”Imaginem la nova xarxa de bus urbà” que tindrà un canal per aportar opinions i suggeriments i, a més, es realitzaran cinc tallers presencials als barris.
Morón va assegurar que “tenim una gran oportunitat per davant per millorar el transport públic de la ciutat i ho hem de fer tots i totes juntes”. La xarxa actual es va configurar de manera històrica, incorporant línies per donar resposta a nous barris i equipaments a mesura que anaven sorgint. Aquesta evolució ha generat recorreguts complexos i solapaments que ja no sempre garanteixen un servei ràpid i competitiu. “La ciutat de Lleida ha anat creixent i transformant-se al llarg dels darrers anys", va dir.
Els barris han evolucionat, han aparegut nous equipaments sanitaris, educatius i comercials, inclús s’esta construint una nova estació d’autobusos i els hàbits de mobilitat de la ciutadania també han canviat. Tot i això, la xarxa actual de transport públic amb autobús és fruit d’una configuració històrica, que es va anar ampliant de manera progressiva per donar resposta a necessitats concretes en cada moment. Això ha generat recorreguts complexos, solapaments i uns serveis que ja no sempre responen de la millor manera a les necessitats actuals de la ciutat”, ha posat de relleu la regidora.
“El contracte de concessió vigent finalitza el desembre del 2025. Aquesta és, doncs, una oportunitat clau per plantejar possibles canvis i modernitzar la xarxa de bus urbà i adaptar-la als reptes presents i futurs de Lleida. L’objectiu no és només renovar un servei, sinó aprofitar aquest moment per preguntar-nos: quin bus volem per a la Lleida dels pròxims 15–20 anys?”. Amb aquest projecte “volem aconseguir una xarxa més clara i fàcil d’entendre, amb línies que connectin millor els barris, els equipaments i les àrees de centralitat; un servei modern, eficient i sostenible, que garanteixi la mobilitat de tothom sense incrementar de manera desmesurada els costos d’operació per a l’Ajuntament; més rapidesa i fiabilitat, reduint temps de viatge i oferint freqüències atractives, per fer del bus una alternativa real al vehicle privat; accessibilitat per a tothom, assegurant una cobertura adequada a la demanda del barris i responent a les necessitats de la gent gran, els estudiants i les persones amb mobilitat reduïda, i integració amb altres modes de transport, com els serveis interurbans, el taxi, la bicicleta i els desplaçaments a peu”, va explicar la tinenta d’alcalde.
“És un repte important perquè un transport públic eficient i ben organitzat millora la qualitat de vida: redueix la dependència del cotxe privat, disminueix la contaminació i fa la ciutat més saludable, cohesionada i accessible. A més, permet garantir l’equitat social, assegurant que tothom, visqui on visqui, tingui accés a una mobilitat assequible i digna”, va concloure Morón.[
El procés iniciat inclou un estudi complet de la situació actual: demanda de viatgers, recorreguts, solapaments, quilòmetres i costos. També es modelaran diferents escenaris de xarxa (continuista, reticular, híbrid) per veure quin és el més adequat per a Lleida.
Aquest treball inclourà estudi econòmic, per garantir que la nova xarxa sigui sostenible econòmicament a llarg termini.
Procés participatiu a través de l’eina Decicim
Un aspecte clau serà la participació ciutadana, tal com va explicar Pino. El projecte s’obrirà a informació pública, i s’impulsaran canals perquè tota la ciutadania, veïns, entitats i en especial, els usuaris del transport públic puguin aportar les seves opinions i suggeriments. La voluntat és que el nou bus urbà sigui un projecte de ciutat integrador.
“Volem escoltar la ciutadania i conèixer les seves necessitats i expectatives, que facin propostes i suggeriments, per garantir la participació, la transparència i retorn amb compromís i seguiment”, va assegurar el regidor.
L’”Imaginem la nova xarxa de bus” comptarà amb l’eina Decidim que, després d’una primera fase de diagnosi en què es faran enquestes a la ciutadania, tothom podrà aportar els seus suggeriments i opinions fins al 6 d’octubre. La segona fase consistirà en la celebració de 5 tallers presencials als diferents barris:
- 27/10: Barris 1 i 2 (Centre Històric i Noguerola)
- 03/11: Barris 3, 4, 5 i 15 (Pardines, Secà, Balàfia i Clot)
- 05/11: Barris 10 i 11 (Cappont i Bordeta)
- 13/11: Barris 12, 13 i 14 (Mangraners, Horta i Llívia)
- 15/11: Barris 6, 7, 8 i 9 (Ciutat Jardí, Instituts, Pius XII i Mariola)
La tercera fase, del 15 al 31 de gener, serà de retorn i validació del projecte final.