Lleida, a debat pel futur model comercial de la ciutat

Avatar photo

Segons un estudi encarregat per la Paeria l’any 2019, conclou que el 91% de representants d’una cinquantena d’entitats -entre agents del territori, grups polítics, associacions de comerciants, patronals, la Universitat de Lleida, centres de formació i grans superfícies- està a favor de promoure un centre comercial a la ciutat, en concret, a l’estació de Renfe. L’Eix Comercial és el principal pol d’atracció comercial de la ciutat de Lleida, però està molt pendent del desenvolupament dels projectes de dos centres comercials: el de Torre Sales i el pla de l’estació. 

El primer, fora de la ciutat entre la Bordeta i Magraners, i denominat Promenade Lleida, és el que està més desenvolupat tot i que ha generat una llarga cua de polèmiques, entre elles una denúncia per part del promotor del centre comercial a Torre Salses contra l’anterior alcalde Miquel Pueyo i l’extinent d’alcalde i regidor d’Urbanisme, Antoni Postius.

En aquest punt, aquest mes de novembre el jutjat número 2 de Lleida va arxivar la querella per presumpta prevaricació que Promenade Lleida va presentar contra l’anterior govern a la Paeria, al considerar que n’havien retardat la tramitació de forma indeguda. La Justícia no va veure prevaricació ni indicis que impedissin de forma activa l’execució del plantejament urbanístic del sector SUR 42 de Torre Salses.

Per contra, l’empresa Promenade Lleida va anunciar dies després que presentava un recurs contra el sobreseïment decretat pel jutjat de Lleida per la querella presentada contra Pueyo i Postius, fet pel qual aquesta demanda continua activa en considerar que hi ha proves que van cometre accions il·legals per paralitzar el parc comercial i d’oci. Una demanda, que en cas de tirar endavant, podrien significar 42 milions d’euros a pagar per part de l’Ajuntament de Lleida.

Un altre dels models plantejats a la ciutat és el pla de l’estació que consisteix en la creació d’un centre comercial dins de la ciutat de Lleida. Les entitats de comercials en un principi eren reticents a aquest centre comercial, però hi ha models que s’han d’assumir dins d’una ciutat. Una vegada que entenem que cal aquest centre comercial, quin és el model que volen els lleidatans? Un model més proper al centre comercial de la ciutat, o als afores? Es poden plantejar la creació de dos centres comercials alhora?

Els comerciants de l’Eix Comercial ja s’han posicionat en aquest tema, com també ho han fet els diferents grups municipals a la Paeria de Lleida en un projecte, el de Torre Salses, impulsat pel PSC i que la majoria del ple vol modificar, ja que compta amb l’oposició de gran part del comerç local.

Una quinzena d’associacions de comerciants de Ponent, que representen més de 3.000 comerços, van presentar el passat mes de novembre un manifest de suport al comerç local de Lleida i de rebuig al centre comercial projectat a Torre Salses perquè “replica el model ja existent” i suposa un “atac” a l’economia del comerç lleidatà.

El manifest el signen una vintena d’associacions i entitats comercials, socials, culturals, religioses o agrícoles com l’A.A.V.V Noguerola, Projecte Lleida, Slowshop, Comerç Ronda, Eix Comercial, Zona Alta, Mollerussa Comercial, Foment Tàrrega, Assamblea Pagesa de Catalunya, Baptista de Lleida, Cercle de Belles Arts, entre altres. També s’hi han adherit reconegudes empreses del territori o particulars com professors d’universitat, directors teatrals, escriptors, artistes, músics o agricultors, així com de la Unió de Botiguers de Reus (Baix Camp).

Segons la presidenta de la Federació d’Associacions de Comerciants de l’Eix Comercial de Lleida, Montse Eritja, ha explicat a LaCiutat.cat que “el que hauríem de tenir clar és quina tipologia o ciutat comercial volem. Un centre comercial que faci repetir als afores de Lleida el mateix que ja tenim, tampoc no ens aportarà gran cosa més. Hi ha més coses en contra que no pas a favor. El comerç de Lleida el que necessita és oci. Des de fa més de 20 anys que la Paeria té damunt la taula un projecte de com fer créixer el comerç a Lleida. El nostre model tractava de ficar dos centres comercials, o dos centres potents, a les puntes de l’Eix Comercial. Volíem unir tots els barris per tenir una ciutat cohesionada. És una vergonya que actualment hàgim d’agafar el cotxe per anar al cine”.

En aquest sentit, la presidenta de l’Eix Comercial proposa adaptar-se als nous temps i tenir un canvi constant juntament amb una societat canviant. “Nosaltres com a comerç sempre ens adaptem als nous temps, si no no estaríem oberts. La societat no és la mateixa d’ara que fa 50 anys i el valor del servei canvia, hi ha hagut un canvi generacional a l’empresa i ens hem adaptat”.

Montse Eritja planteja crear una ciutat més amigable comercialment i urbanísticament, i afirma que els centres comercials estan de capa caiguda. “No s’ha plantejat urbanísticament tampoc tot el centre ciutat. Hem de crear una ciutat més amigable. A més, aquest comerç de centres comercials ja fa 7-8 anys que comença a estar de capa caiguda, i més després de la pandèmia i amb la compra per internet. Sembla que si no tens un centre comercial ja no ets prouta ciutat, i aquesta gent es dedica a muntar coses d’aquestes i el seu benefici se l’emporten al complet paradisos fiscals, i tot això tampoc reverteix a la ciutat. Revertirà si es tanquen establiments a centre ciutat, passarà que hi haurà gent que anirà al carrer i es crearà nous llocs de treball. Més metros amb menys gent, menys qualitat de contractes. No vull Torre Salses, a cas traslladaran la catedral, la Seu Vella i el parador als turistes que vinguin?”.

Finalment, Eritja destaca que “Lleida és una ciutat preciosa, una ciutat amiga on pots passejar, i mentre tinguem això… No és només comerç ni Promenade, és el tipus de comerç que volem i el tipus de societat que volem. L’Eix amb uns operadors o un altre tipus de botiga serà diferent, però som una ciutat de 130.000 habitants que som agradables, tenim un turisme nostre i de l’entorn de Lleida i s’ha de mirar de promoure això. Ara s’estan obrint noves botigues amb marques que sí que busquen un client mitjà/alt. La gent està molt desinformada del que hi ha al carrer Major, amb opcions maques de novetats pels clients, de servei i d’atenció que no es trobaran en qualsevol altre lloc”.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Enxampen 3 persones robant a l’interior d’un cotxe a Mollet

Notícia següent

Un Nadal especial? No cal anar-te’n fora de Catalunya per gaudir-ho

Notícies relacionades